• Посилання скопійовано

У накладних на відвантаження ТМЦ мають бути дані про осіб з метою їх ідентифікації

Підприємство постачає товари іншим підприємствам. При відвантаженні товарів підприємство використовувало довіреності, від яких вирішило відмовитися. Як це правильно оформити і що прописати в договорах з покупцями (хто має право отримувати та підписувати видаткові накладні)? Як правильно заповнювати видаткову накладну?

Зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог ЦКУ, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться (ст. 526 ЦКУ). Отже, правила відвантаження товарів, зокрема, оформлення документами цієї операції, мають бути врегульовані договором або законом. 

Видаткова накладна є первинним документом, який є підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій. Вимоги до первинного документу передбачені у ч. 2 ст. 9 Закону України від 16.07.99 р. №996-XIV  “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні”. Так, первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов'язкові реквізити, зокрема як: 

  • посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; 
  • особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Якщо підприємство для ідентифікації уповноваженої особи покупця використовувало довіреності, то на видатковій накладній достатньо було лише підпису особи отримувача із зазначенням реквізитів довіреності.

Наразі, якщо підприємство планує відмовитись від довіреностей, то на нашу думку, відповідні особи мають бути зазначені у договорі або сам договір має містити порядок повідомлення про таких осіб, які мають право отримувати товар та підписувати видаткові накладні інші необхідні документи тощо.

Якщо сторони наперед в договорі не можуть обумовити конкретних осіб, які будуть мати право на видачу/отримування ТМЦ та підписання видаткових накладних, то це може бути зроблено шляхом обміну листами, у т.ч. електронними, з переліком осіб, з їх ПІБ та посадами, додатком до договору на певну конкретну поставку з призначенням відповідальної особи за таку поставку, іншим шляхом. І про це потрібно обов'язково зазначити у договорі.

Адже, питання ідентифікації осіб, які беруть участь у здійснені господарської операції, може мати вплив на визнання чи невизнання реальності самої госпоперації (поставки) під час податкових перевірок та поставити під сумнів формування ПК та фінансового результату по госпопераціях з певним контрагентом. 

Наприклад, в ухвалі  ВАСУ від 14.12.2016 р. №К/800/18245/16, суд звертає увагу на те, що на підтвердження передачі товару ТОВ надано копії: видаткових накладних, у яких в графах «Відвантажив» та «Отримав» відсутні прізвища осіб, які підписували ці накладні.  При цьому зустрічну перевірку з контрагентом не проведено через не встановлення місцезнаходження юридичної особи. Цю справу суд направив на повторний розгляд, адже якщо під час перевірки не можливо встановити, хто ж саме отримував та вівантажував ТМЦ, то ці відомості буде вимагати вже суд.

Таким чином, на нашу думку, видаткові накладні мають оформлятись так, як сторони домовились у договорі. Проте, вказувати у накладній ПІБ, посаду та підпис осіб в графах “Відвантажив” та “Отримав” ТМЦ за такою накладною, із скріплення печатками сторін все ж варто. Звісно, використовувати в накладній печатку обов’язково лише в тому випадку, якщо сторони договору її мають (за наявності). 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Підприємництво

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Підприємництво»

  • Зміна організаційно-правової форми підприємства: переведення працівників без звільнення
    Підприємство змінює організаційно-правову форму з ПрАТ на ТОВ, при цьому код підприємства за ЄДРПОУ не змінюється. Чи можливо переоформити людей з ПрАТ на ТОВ без звільнення, щоб не сплачувати компенсацію за невикористану відпустку та податки з неї; як правильно зробити запис у трудовій книжці?
    16.12.2021382
  • Отримання підприємцем послуг від фізичної особи: оподаткування
    Чи може ФОП отримувати послуги (за договором надання послуг) від фізичної особи, якщо буде сплачувати за нього ПДФО та військовий збір?
    05.11.2021343
  • Особливості діяльності ФОП, що надає бухпослуги
    Яких умов має дотримуватися ФОП, щоб здійснювати діяльність з надання бухгалтерських послуг? Як документально підтверджувати надання своїх послуг іншим ФОПам та юрособам?
    11.05.20213 0675
  • Оплата третьою особою: наслідки
    На розрахунковий рахунок ТОВ надійшли кошти від покупця Петренко П., який скористався послугою ПриватБанку «реєстрові поповнення» і авторизувався не сам, а через телефон іншої людини. В результаті в банківській виписці вказано «... від Петренко П. через Сидоренко С.». Чи можемо в обліку провести платіж і відвантаження на Петренка? Чи правомірна така оплата?
    22.05.20201 426
  • Зміна розміру відрахувань держпідприємств: з якої дати починає діяти?
    Чи має право ДП застосовувати при звітуванні за І квартал 2020 року зменшений норматив відрахування чистого прибутку (передбачений постановою КМУ №349), якщо на момент звітування Постанову було прийнято, оприлюднено, але не опубліковано?
    19.05.2020163