• Посилання скопійовано

Нюанси проведення документальної перевірки бюджетного відшкодування ПДВ

Як проводиться документальна перевірки бюджетного відшкодування ПДВ?

Випадки проведення такої перевірки обмежені — їх виключний перелік наведено у п. 200.11 ПКУ. Такі перевірки проводять, якщо розрахунок суми бюджетного відшкодування було зроблено за рахунок від'ємного значення, сформованого за операціями:

  • за періоди до 1 липня 2015 року, що не підтверджені документальними перевірками;
  • з придбання товарів/послуг за період до 1 січня 2017 року у платників податку, що використовували спеціальний режим оподаткування, визначений відповідно до статті 209 ПКУ.

Але з п. 200.11 ПКУ виходить, що така перевірка не є обов'язковою, тому податківці мають право вирішувати, проводити її чи ні.

Рішення про проведення документальної перевірки має бути прийнято не пізніше закінчення граничного строку проведення камеральної перевірки. Нагадаємо, що камеральна перевірка поданої декларації з ПДВ проводиться протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку її подання, а якщо вона була надана пізніше — за днем її фактичного подання (п. 76.3 ПКУ).

Про проведення документальної позапланової перевірки керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення, яке оформлюється наказом (п. 78.4 ПКУ).

 

Що перевіряється під час такої перевірки?

Усе про перевірки і перевіряючих – у вашій поштовій скриньці!

Нова тематична розсилка від редакції. Ви точно нічого не пропустите

Підписатись

Хочете подивитись,як це виглядає?

Відповідно до пп. 78.1.8 ПКУ документальна позапланова перевірка в цьому випадку проводиться виключно щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету ПДВ.

Яка перевірка проводиться — виїзна чи невиїзна?

У п. 200.11 ПКУ та п. 78.1 ПКУ про це нічого не сказано. А отже, вона може бути як виїзною, так і невиїзною. Нагадаємо, що документальною виїзною перевіркою в цьому випадку вважатиметься перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків. Документальною невиїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться в приміщенні контролюючого органу (пп. 75.1.2 ПКУ).

Втім, у періоді з 1 липня 2015 року до 1 січня 2017 року виїзні перевірки бюджетного відшкодування не проводилися (за п. 37 підрозділу 2 розділу XX ПКУ), і лише з минулого року вони поступово повертаються в наше життя.

 

Хронометраж проведення перевірки

Строки, що їх має врахувати платник податків, який бажає отримати бюджетне відшкодування з ПДВ, такі.

Етап перший. Як ми вже зазначали, податківці приймають рішення, проводити таку перевірку чи ні. На це вони мають не менше місяця.

Наприклад, якщо декларація за лютий 2018 року зі заявою про бюджетне відшкодування була подана 07.03.2018 р., то прийняти рішення про проведення перевірки керівник ДПІ має право до 18.04.2018 р. (включно). Якщо ж така декларація була подана 30.03.2018 р., то граничний строк прийняття рішення щодо такої перевірки — 29.04.2018 р.

Етап другий. Коли почнеться перевірка, теж визначає керівник контролюючого органу.

Відповідно до п. 200.11 ПКУ, право провести таку перевірку податківці мають протягом 60 календарних днів, що настають за граничним строком подання податкової декларації (якщо така податкова декларація надана після закінчення граничного строку — за днем її фактичного подання).

Етап третій. Тривалість такої перевірки регламентовано п. 82.2 ПКУ:

  • 15 робочих днів — для великих платників податків;
  • 5 робочих днів — для суб'єктів малого підприємництва (див. ст. 55 ГКУ);
  • 10 робочих днів — для інших платників податків.

Продовження строків проведення таких перевірок можливе за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу. Але теж обмежене:

  • не більш як на 10 робочих днів — для великих платників податків,
  • щодо суб'єктів малого підприємництва — не більш як на 2 робочих дні,
  • інших платників податків — не більш як на 5 робочих днів.

 

Як податківці визначають, який ви платник податку (суб'єкт підприємництва)?

У коментованому листі податківці наводять цікавий механізм обрахунку показників, згідно з якими вони проводять «сортування» платників ПДВ з метою проведення таких перевірок. ДФСУ зазначає, що для визначення відповідності критеріям ДФС використовуються дані звітності, поданої платниками податків.

Зокрема, одним із показників, який використовується, є «Дохід від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку», що відображається у рядку 01 декларації з податку на прибуток. Звісно, йдеться про річний показник цього рядка. Отже, протягом 2018 року ситуація буде така: доки платник податку на прибуток це значення за 2017 рік не задекларував, він класифікуватиметься за показниками попереднього звітного року. З дати подання декларації (граничний термін подання декларації з податку на прибуток за 2017 рік — 1 березня 2018 року) терміни проведення перевірки можуть змінитися.

 

У якому випадку можна податківців на таку перевірку не допустити?

Насамкінець податківці нагадали про те, в якому (єдиному) випадку платник ПДВ може не допустити інспекторів до такої позапланової документальної перевірки.

Відповідно до п. 1 ст. 81 ПКУ, посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки за наявності підстав для її проведення, визначених ПКУ, та за умови пред'явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів:

— направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб'єкта (прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи — платника податку, який перевіряється) або об'єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку. Направлення на перевірку у такому випадку є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, що скріплений печаткою контролюючого органу;

— копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб'єкта (прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи — платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці — адреса об'єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені ПКУ, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу та скріплення печаткою контролюючого органу;

— службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки.

Непред'явлення платнику податків (його посадовим (службовим) особам або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції) цих документів або порушення вимог щодо їх оформлення, є підставою, якою може скористатися платник податків для недопущення посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення документальної виїзної перевірки.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Відповідальність, санкції і штрафи

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Відповідальність, санкції і штрафи»

  • Відповідальність за несвоєчасну утилізацію шин
    Підприємство протягом 2017 – 2023 років придбавало, використовувало і списувало шини для автомобілів, які використовувало у власній діяльності. Списані шини тимчасово зберігаються на території підприємства. Але договору на утилізацію із спеціалізованим підприємством не було. В 2024 році такий договір буде укладено. Чи виникає необхідність сплачувати екоподаток?
    25.03.20241 139
  • Який штраф може бути в разі нереєстрації адреси нової торгової точки?
    Під час податкової перевірки виявлено, що в чеку РРО адреса торговельної точки вказана правильно, але до податкової служби інформацію про таку нову торгову точку не подали (у формах №20-ОПП, №1-РРО). Який штраф загрожує?
    26.02.202477
  • Яка відповідальність за сплату ПДФО не за місцем роботи підрозділу?
    Підприємство зареєстровано в Києві, а діяльність веде в Броварах. Сплачує ПДФО та подає звітність за місцем реєстрації – у Києві. Які можуть бути наслідки цього?
    06.02.20249143
  • Штрафну санкцію минулих періодів визнали частково: відображення в обліку
    Підприємство-перевізник, платник податку на прибуток, виставило штрафну санкцію за простій підприємству-замовнику у липні 2019 р. відповідно до умов договору, визнавши дохід на суму 245978 грн. Підприємство - замовник не визнало штраф. У грудні 2019 р. підприємство подало позов до суду. У червні 2020 р. суд задовольнив позов частково, у сумі 167729 грн. Як відобразити цю операцію в обліку? Чи можливо провести виправлення у 2023 році?
    17.01.202489
  • Як розподілити відповідальність та підписання касових документів, якщо директор часто відсутній?
    На фірмі є директор, бухгалтер (який за 2-3 місяці буде переведений на посаду фіндиректора) та касир. Директор часто буває у відрядженні за кордоном. Як розподілити обов’язки підписання касових документів? На підприємстві є факсиміле, чи не заборонео його використання на касових документах?
    12.10.2023702