• Посилання скопійовано

Виконання Закону №2136 право, а не обов’язок роботодавця

Підприємство подало відомості до Центру зайнятості на працівників-переселенців, де вказано неробочі дні в травні. Центр зайнятості вважає неправомірним такий наказ. Через що виникло декілька питань:

Запитання:

  1. Чи правомірний наказ по підприємству про вихідні дні 2 та 9 травня 2022 р.? 
  2. Як працювати в червні 2022 р., якщо на території не проводяться бойові дії і немає необхідності працювати підприємству? 
  3. Якщо повинні були працювати 2 та 9 травня, то чи проводиться оплата праці і чи збільшувати розмір оплати?
  4. Якщо працювати, то чи проводиться оплата праці за робочі дні 13 червня 2022 р.? 
  5. В яких документах можна знайти підтвердження, що вихідний день 13 червня є правомірним?
  6. Підприємство має засновника Виконавчий комітет міської ради чи потрібно від них розпорядження про збільшення робочого часу?

 

Відповідь:

1. Чи правомірний наказ по підприємству про вихідні дні 2 та 9 травня 2022 р.? 

На час війни Закон №2136 з 24 березня 2022 р. вніс корективи, зокрема, до ст. 53 щодо тривалості роботи напередодні святкових, неробочих і вихідних днів. 

Держпраці роз’яснила, що  2 травня та 9 травня є звичайними робочими днями, робота в які оплачується у звичайному порядку.

На практиці це означає, що офіційних святкових та неробочих днів в Україні немає. При цьому графік роботи та час відпочинку встановлює роботодавець.

Тому, чи дотримуватися старих правил і не працювати в понеділок, або, якщо є необхідність, вивести людей у понеділок на роботу – кожен керівник підприємства чи фізособа-роботодавець вирішують у 2022 році самостійно. Детально про це ми писали тут.

Таким чином, якщо підприємство видало наказ, в якому надало вихідні дні 2 та 9 травня працівникам, то це є самостійним рішенням роботодавця, оскільки виконання норм Закону № 2136 є його правом, а не обов'язком.  

 

2. Як працювати в червні 2022 р., якщо на території не проводяться бойові дії і немає необхідності працювати підприємству?

Держпраці у Сумській області повідомила, що через війну 13 та 28 червня є звичайними робочими днями, робота в які оплачується у звичайному порядку (під час воєнного стану).

Але, в корте наголошуємо, чи дотримуватися старих правил і не працювати в понеділок, або, якщо є необхідність, вивести людей у понеділок на роботу – кожен керівник підприємства чи фізособа-роботодавець вирішують у 2022 році самостійно. Тому що виконання норм Закону №2136 є його правом, а не обов'язком. Про це ми писали тут.

 

3. Якщо повинні були працювати 2 та 9 травня, то чи проводиться оплата праці і чи збільшувати розмір окладу?

4. Якщо працювати, то чи проводиться оплата праці за робочі дні 13 червня 2022 р.? 

Оскільки ч. 6 ст. 6 Закону №2136 у період дії воєнного стану не застосовуються норми ст. 53 КЗпП, то відповідно, не застосовуються способи компенсації за роботу у вихідний день, передбачені ст. 72 КЗпП.

Тож, у разі роботи працівника у вихідний день оплата здійснюється за фактично виконану роботу як у робочий день.

Держпраці у вищезазначеному роз’ясненні також вказала на те, що робота у вихідні дні оплачується у звичайному порядку. 

Тобто, якщо підприємство перейшло на виконання норм Закону №2136, то у разі роботи працівників у вихідні дні, збільшаться відпрацьовані години за тиждень, тому й тарифну ставку (оклад) оплати праці потрібно встановити виходячи зі встановлених роботодавцем норм тривалості робочого часу на тиждень.

Якщо підприємство не переходило на виконання зазначених норм, а дотримується й надалі норм КЗпП, то у разі необхідності залучення працівників до роботи у вихідні дні, оплата проводитиметься за ст. 72 КЗпП: робота у вихідний день може компенсуватися, за згодою сторін, наданням іншого дня відпочинку або у грошовій формі у подвійному розмірі. Оплата за роботу у вихідний день обчислюється за правилами ст. 107 КЗпП.

 

5. В яких документах можна знайти підтвердження, що вихідний день 13 червня є правомірним?

Підтвердження можна знайти, як у самому Законі №2136, так і у роз’ясненні Мінекономіки Закону № 2136. В якому зазначено, що Законом №2136 роботодавцям надано право на період дії воєнного стану не застосовувати відповідні норми законодавства. Тож, бачимо, що Закон №2136 дає право роботодавцю не застосовувати певні норми, і ні до чого не зобов’язує.

 

6. Підприємство має засновника Виконавчий комітет міської ради чи потрібно від них розпорядження про збільшення робочого часу?

Якщо установчими документами передбачено, що підприємство проводить свою діяльність за відповідними розпорядженнями засновника чи за погодженням із засновником, тоді так – потрібно.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»