• Посилання скопійовано

Посада головного бухгалтера відсутня: хто підписує ПН та звітність?

Юрособа має в штаті директора та бухгалтера (не головного). На цих осіб оформлено ЕЦП. Чи може бухгалтер підписувати податкові накладні своїм ЕЦП? Хто підписує податкову та фінансову звітність (лише керівник чи керівник та бухгалтер)?

Згідно з п. 4 ст. 8 Закону про бухоблік, для забезпечення ведення бухобліку підприємство самостійно з дотриманням вимог Закону про бухоблік обирає форми його організації, яке, зокрема, передбачає самостійне ведення бухобліку та складання звітності безпосередньо власником або керівником підприємства.

 

Як підписувати ПН та РК?

Як роз’яснюють податківці у ІПК від 05.11.2019 р. №1191/ІПК/04-36-04-01-16 за відсутності на підприємстві посади головного бухгалтера при складенні податкових накладних можливе накладення електронного цифрового підпису (кваліфікованого електронного підпису) безпосередньо власником або керівником підприємства.

Таким чином, за відсутності у штатному розписі посади головного бухгалтера право підписання ПН та РК покладається на керівника підприємства. Водночас, таке право також може бути делеговано і іншій особі (зокрема бухгалтеру), про що повинно бути зазначено в обліковій політиці підприємства (або розпорядженні керівника). Відповідно, в цьому випадку ПН та РК підписує бухгалтер.

Для надання права підпису електронних документів (крім заяви про приєднання до Договору про визнання електронних документів) іншим особам, яким делеговано право підпису, платник повідомляє про таких осіб контролюючий орган за допомогою повідомлення про надання інформації щодо ЕЦП в електронному вигляді за формою згідно з додатком 2 до Порядку №557, за ідентифікатором форми J(F)1391103 (п. 11 розд. III Порядку №557).

До такого повідомлення вноситься інформація про підписувача (підписувачів), якому (яким) надається право підпису електронних документів.

При цьому на сформоване повідомлення цифрові підписи накладаються в такому порядку:

  • першими накладаються ЕЦП усіх осіб, включених до повідомлення, у порядку черговості їх внесення до повідомлення;

далі — ЕЦП підписувача заяви про приєднання до договору про визнання електронних документів (керівника):

  • останньою — електронна печатка (за наявності). Накладання печатки зараз не вимагається законодавством.

 

Як підписувати Декларації та фінансову звітність?

Що ж до звітності то тут діють такі правила підпису:

  • фінзвітність має бути підписана керівником (власником) підприємства або уповноваженою особою у визначеному законодавством порядку і бухгалтером або особою, яка забезпечує ведення бухгалтерського обліку підприємства (ч. 1 ст. 11 Закону про бухоблік);
  • податкова декларація повинна бути підписана керівником платника податків або уповноваженою особою, а також особою, яка відповідає за ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації до контролюючого органу. У разі ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації безпосередньо керівником платника податку, така податкова декларація підписується керівником (абз. 1 пп. 48.5.1 ПКУ).

Отже, якщо обліковою політикою підприємства (або розпорядженням керівника) обов’язок ведення бухгалтерського обліку та подання звітності покладено на бухгалтера, то як фінансова звітність, так і податкова обов’язково підписуються керівником та бухгалтером підприємства.

У разі, якщо ведення обліку здійснюється самим керівником і на нього ж покладено обов’язок складання та подання декларації/звітності, то така звітність підписується виключно керівником, а у графі головний бухгалтер проставляється прочерк.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Звітність

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Звітність»

  • Фінансова звітність КІК: як засвідчити та подати?
    Фізособа - контролер КІК (також є ФОП) отримав фінзвітність КІК. Чи можна в електронному кабінеті ФОПа створити звіт про КІК та декларацію про майновий стан фізособи? Як завірити та прикріпити фінзвітність КІК в форматі pdf?
    23.04.2024381
  • Звіт про КІК, якщо компанія не вела діяльності
    В грудні 2022 року фізособа заснувала компанію в США (100% частка). Компанія з дня заснування не вела діяльність і за правилами США не подавала фінзвітність. Фінансовий рік в США з 01.10 по 30.09. У 2024 році фізособа продала свою частку іншій особі. Як сформувати звіт по КІК в Україні, якщо фінзвітності немає?
    23.04.202468
  • Хто є опосередкованим власником КІК?
    У іноземної юрособи два засновники – фізособи, резиденти України: чоловік (80%) і колишня дружина (20%). Обоє подають звітність про КІК. Пов'язані особи чоловіка, які не впливають на діяльність КІК і не здійснюють фактичний контроль – нова дружина, батько, діти, брат. Хто є опосередкованим власником КІК?
    19.04.202455
  • Чи потрібно подавати скорочений звіт про КІК у 2024 р. якщо звітний рік КІК починається у 2023 р., а закінчується у 2024 р.?
    ФО стала контролюючою особою КІК у 4 кварталі 2023 р. Відповідно до законодавства країни реєстрації КІК фінансовий рік для компанії (зареєстрованої у 4 кв. 2023 р.) закінчується 31.12.2024 р. Чи потрібно у даному випадку подавати скорочений звіт про КІК?
    18.04.202457
  • Звіт про КІК, якщо КІК у стані ліквідації і не складає фінзвітність
    КІК (Литва) зареєстровано в 2009 р. Фізособа - резидент України має повний контроль (100%). КІК перебуває в стадії ліквідації, з 2016 року не складає фінзвітність, хоча в 2017 році на КІК зареєстровано автомобіль. Які документи потрібні для подання звіту КІК за 2022, 2023 роки?
    12.04.2024182