• Посилання скопійовано

Продаж товару за договором комісії: які первинні документи слід оформлювати?

Які первинні документи слід оформлювати комісіонеру за договором комісії на продаж товару: ТТН чи звичайні видаткові накладні? У чому полягає оптимізація з ПДВ за договором комісії у комісіонера?

Відповідно до ст. 1011 ЦКУ за договором комісії одна сторона (комісіонер) зобов'язується за дорученням другої сторони (комітента) за плату вчинити один або кілька правочинів від свого імені, але за рахунок комітента.

При цьому комітент повинен виплатити комісіонеру плату в розмірі та порядку, встановлених у договорі комісії (ст. 1013 ЦКУ).

На виконання положень ст. 1022 ЦКУ після вчинення правочину за дорученням комітента комісіонер повинен надати комітенту звіт та передати йому все одержане за договором комісії.

Якщо комітент має заперечення до звіту комісіонера, то він повинен повідомити останнього про це протягом 30-ти днів від дня отримання звіту. Якщо такі заперечення не надійдуть, то звіт вважається не прийнятим.

 

Документальне оформлення продажу товару комісіонером

У п. 2.5 Правил№37, передбачено, що товари від юросіб приймаються згідно з товарно-супровідними документами та за наявності інформації про товар, викладеної відповідно до законодавства про мови.

Нові товари вітчизняного та іноземного виробництва приймаються на комісію за наявності у комітента (крім фізособи, яка не має статусу підприємця) документів, які засвідчують їх якість та безпеку, а також зазначення у документах на товари, що підлягають обов'язковій сертифікації в державній системі сертифікації, реєстраційних номерів сертифікатів відповідності чи свідоцтв про визнання відповідності.

При прийманні товарів на комісію комісіонер на кожну одиницю товару виписує квитанцію у двох примірниках і товарний ярлик, які підписуються фахівцем-оцінником та комітентом. Перший примірник квитанції видається комітенту, другий залишається у комісіонера та додається до товарного звіту.

Якщо комітент здає на комісію декілька одиниць одного товару, то комісіонер виписує на ці товари одну квитанцію у двох примірниках, а на кожну одиницю цих товарів виписується товарний ярлик (п. 2.7 Правила №37).

Крім того, в п. 3.1 Методичних рекомендації №2, зазначено, що надходження запасів на підприємство оформлюється відповідними документами, типові форми яких затверджуються Держкомстатом та іншими центральними органами виконавчої влади.

Якщо для оформлення господарської операції типові форми первинних документів відсутні, то підприємство складає такі первинні документи, які б містили обов'язкові реквізити, передбачені ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік.

Товари,  одержані у межах договорів комісії (консигнації), поруки та інших цивільно-правових договорів, що уповноважують підприємство здійснювати продаж товарів від імені та за дорученням іншої особи без передачі права власності на такі товари обліковуються на позабалансовому субрахунку 024 «Товари, прийняті на комісію».

Аналітичний облік товарів, прийнятих на комісію (консигнацію), ведеться за видами товарів та комітентами.

Вибуття запасів для реалізації (крім товарів в роздрібній торгівлі) оформлюється товарно-транспортною накладною або накладною-вимогою на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів, яку виписує уповноважена особа на основі господарського договору, дозволу керівника або іншої уповноваженої особи.

Крім того, продаж товарів, прийнятих на комісію, оформлюється реєстром реалізованих товарів (п. 3.14 Методичних рекомендацій №2).

 

Докладніше про доставку товару перевізниками вантажів автотранспортом з ТТН читайте тут. А про ТТН, зокрема, у яких випадках вона не потрібна, читайте тут.

 

 

Особливості оподаткування ПДВ

 

Відповідно до п. 189.4 ПКУ базою оподаткування для товарів, що передаються/отримуються у межах договорів комісії є вартість їх постачання, визначена у порядку, встановленому ст. 188 ПКУ.

Дата збільшення податкових зобов'язань та податкового кредиту платників ПДВ, що здійснюють постачання/отримання товарів у межах договорів без права власності на такі товари, визначається за правилами, встановленими ст. 187 і 198 ПКУ.

Нагадаємо, що згідно з п. 187.1 та п. 198.2 ПКУ датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів (віднесення сум ПДВ до податкового кредиту) вважається дата «першої події».

При цьому податкові накладні необхідно складати окремо:

  • на передання товарів комісіонеру (складає комітент);
  • на послуги комісії (складає комісіонер);
  • на постачання товару покупцям (складає комісіонер).

Тобто, комісіонер – платник ПДВ має право на податковий кредит за придбаними товарами від комітента (за умови реєстрації ним податкової накладної в ЄРПН) та зобов’язаний нарахувати податкові зобов’язання з ПДВ, скласти податкову накладну і зареєструвати її в ЄРПН під час продажу товарів покупцям.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Що робити, якщо перевізник на заміну CMR надав етикетку?
    Підприємство від перевізника отримало транспортну етикетку на міжнародне перевезення, а не CMR. В етикетці зазначено вантаж, маршрут та немає печатки перевізника. Чи достатньо такої етикетки для документального підтвердження міжнародного перевезення вантажу?
    16.02.2024299
  • Винаймання будинку у фізособи для проживання у відрядженні: підтвердні документи
    Працівники, перебуваючи у довготривалому відрядженні, орендують будинок для проживання у приватної особи (не готель, не ФОП). Які необхідно отримати документи, що підтвердять факт проживання?
    14.02.2024575
  • Оформлення CMR при мультимодальних перевезеннях
    ФОП-перевізник отримав від замовника вантаж із залізничного вагону у Львові і перевіз до Житомира. Вантаж розмитнюватиметься у Києві. Замовник оформив перевезення CMR, а не ТТН, де завантаження і розвантаження в Україні. На його погляд, це мультимодальне перевезення, яке оформляється CMR, а не ТТН. Це правильно? Як оформляти CMR?
    13.02.202492
  • Виправлення помилок в первинних документах, створених в паперовій формі
    Благодійна організація надала благодійну допомогу (генератори) бюджетній установі. В акті приймання-передачі виявлено невідповідність, зокрема, неправильно вказано ціну. Бюджетна установа вже відзвітувала. Як виправити помилку в первинному документі? Які дані відобразити у звіті: з урахуванням виявленої помилки чи без?
    31.01.2024110
  • Starlink для військового підрозділу: документальне оформлення
    Для працівника, який воює, і його підрозділу компанія придбала систему Starlink. Як документально правильно оформити передачу і передати право користування (щомісячна абонплата за користування системи)?
    25.10.2023129