• Посилання скопійовано

Основні засоби: влаштування літнього павільону

Підприємство влаштувало підрядним способом літній дерев'яний павільон площею 57 кв.м. Чи потрібно оформлювати на нього технічний паспорт? Чи нараховується податок на майно? Якщо у павільоні буде влаштований грузовий ліфт, то куди відносити вартість ліфта: до вартості павільону чи слід його обліковувати окремо?

Відповідно до пп. 265.1.1 ПКУ податок на майно включає в себе податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.

Платниками податку на майно є, зокрема, юрособи, які є власниками об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості – пп. 266.1.1 ПКУ.

Згідно з пп. 14.1.129-1 ПКУоб’єкти нежитлової нерухомості – це будівлі, приміщення, що не віднесені відповідно до законодавства до житлового фонду.

Визначення будівель міститься у пп. 14.1.15 ПКУ: будівлі - земельні поліпшення, що складаються з несучих та огороджувальних або сполучених (несуче-огороджувальних) конструкцій, які утворюють наземні або підземні приміщення, призначені для проживання або перебування людей, розміщення майна, тварин, рослин, збереження інших матеріальних цінностей, провадження економічної діяльності. Виходячи з цього визначення, у будівлі повинні бути несучі конструкції.

Визначення приміщення у ПКУ немає, тому звернемося до Національного стандарту №2 "Оцінка нерухомого майна". Відповідно до абз. 6 п. 2 Національного стандарту №2 "Оцінка нерухомого майна"приміщення - це частина  внутрішнього об'єму будівлі,  обмежена будівельними елементами, з можливістю входу і виходу.

Отже, головним критерієм буде наявність несучих конструкцій у літньому павільоні.

Відповідно до розділу 2 Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна від 24.05.2001 р. №127, до об'єктів, що підлягають технічній інвентаризації, належать:

  • багатоквартирні житлові будинки, гуртожитки; 
  • одноквартирні (садибні) житлові  будинки; 
  • багатофункціональні  будинки  і  комплекси;  
  • будинки і споруди громадського та виробничого призначення, інженерні мережі, елементи благоустрою тощо;
  • господарські будівлі (сараї (хліви),  гаражі,  літні кухні, майстерні,   вбиральні,   погреби,   навіси,  котельні,  бойлерні, трансформаторні  підстанції, сміттєзбірники тощо); 
  • садові та дачні будинки,  гаражі  (що  не  відносяться  до господарських: багатоповерхові, підземні, одноповерхові-блокові);
  • захисні споруди цивільного захисту (цивільної оборони).

Перелік будинків та споруд громадського призначення наведено у п. 2.3 Інструкції №127. Отже, якщо павільон відповідає ознакам будинків громадського призначення, він підлягає технічній інвентаризації.

Повертаючись до визначення платників податку на нерухомість у пп. 266.1.1 ПКУ, зауважимо, що такими платниками є власники нерухомості. Право власності на нерухомість підлягає  державній реєстрації згідно з Законом "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень"

Отже, для того, щоб сплачувати податок на нерухомість за такий павільон, потрібно виконати такі умови:

  • павільон повинен мати несучі конструкції та бути будівлею;
  • якщо виконується попередня умова, то павільон буде підлягати технічній інвентаризації;
  • право власності на павільон зареєстровано згідно з Законом "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень". 

Вартість ліфта може як включатися у вартість павільона, так і обліковуватись окремо, як окремий об’єкт основних засобів (за рішенням підприємства). 

Відповідно до п. 4 П(С)БО 7 об'єкт основних засобів - це:

  • закінчений пристрій з усіма пристосуваннями і приладдям до нього;
  • конструктивно відокремлений предмет, призначений для виконання певних самостійних функцій;
  • відокремлений комплекс конструктивно з'єднаних предметів однакового або різного призначення, що мають для їх обслуговування загальні пристосування, приладдя, керування та єдиний фундамент, унаслідок чого кожен предмет може виконувати свої функції, а комплекс - певну роботу тільки в складі комплексу, а не самостійно;
  • інший актив, що відповідає визначенню основних засобів, або частина такого активу, що контролюється підприємством/установою.

Якщо один об'єкт основних засобів складається з частин, які мають різний строк корисного використання (експлуатації), то кожна з цих частин може визнаватися в бухобліку як окремий об'єкт основних засобів. З огляду на це, ліфт можна визнати окремим об’єктом основних засобів, якщо він має інший строк корисного використання, ніж павільон.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік погашення кредиту замість банку факторинговій компанії
    : У 2012 році ТОВ отримало в банку кредит. У 2014 році банк передав кредит факторинговій компанії. Протягом 2012 – 2023 рр. між банком, НБУ, фактором тривали судові справи. Відсотки за кредитом ТОВ не виставлялися. У 2023 році кредит виставлено на аукціон і продано новому кредитору. Згодом за вимогою кредитора ТОВ відшкодувало вартість кредиту, за ціною менше балансової. Як ці операції відобразати в обліку?
    Сьогодні 12:083
  • Платник єдиного податку надає приміщення для тимчасового проживання ВПО: облік та оподаткування
    Юрособа – платник єдиного податку 4-ї групи надає приміщення для тимчасового проживання ВПО на безоплатній основі. Для отримання компенсації за спожиті комунальні послуги (електроенергію, опалення, водопостачання та ін.) юрособа щомісячно надає інформацію до селищної ради. Плату за проживання і за спожиті комунальні послуги від ВПО юрособа не отримує. Як відображати це в обліку та яке оподаткування?
    Сьогодні 11:151
  • Послуги експедитора: відображення в бухобліку
    Підприємство, яке працює за агентським договором, та є платником ЄП, надає послуги експедитора. Послуги перевезення надає сторонній перевізник. Акт від перевізника на 40 000 грн. Послуги експедитора - 5 000 грн. Виставили акт замовнику на 45 000 грн. Замовник оплатив всю суму на рахунок експедитора, а експедитор перерахував перевізнику 40 000 грн. Як відобразити в бухобліку?
    Сьогодні 10:025
  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202413
  • Як повернути ОЗ з рахунку 286 знову на рахунок 10?
    Підприємство у вересні 2021 р. прийняло рішення продати основні засоби (меблі). Активи було переведено до складу необоротних активів, утримуваних для продажу за найменшою з вартостей, зокрема, балансовою. У зв'язку з війною ці ОЗ не були продані. У 2024 р. прийнято рішення не продавати їх та продовжити використовувати у госпдіяльності. Скоригована балансова вартість (балансова вартість зменшена на суму амортизації, яка була б нарахована за період жовтень 2021 - грудень 2023 рр.) дорівнює нулю. За якою вартістю зараховувати об'єкт до складу основних засобів?
    26.03.202463