• Посилання скопійовано

Залишок товару внаслідок крадіжки: як списати підприємцю - "загальносистемнику"?

Яким чином здійснюється списання залишків товару внаслідок крадіжки, псування тощо підприємцем на загальній системі оподаткування?

Перш за все, треба зазначити, що списання товарів внаслідок нестачі, крадіжки, псування тощо, як правило, відбувається внаслідок проведеної інвентаризації. А ФОП не зобов’язаний вести бухоблік, а отже, провести інвентаризацію товарів (як звіряння даних бухобліку з фактичною наявністю товарів) та відображати її результати у власному обліку він не може.  

Хоча податківці під час проведення ними виїзної документальної податкової перевірки, відповідно до пп. 20.1.9 ПКУ, мають право вимагати від будь-яких платників податків проведення інвентаризації ТМЦ, зняття залишків ТМЦ і навіть бути присутніми при проведенні цих заходів.  

Тож, якщо підприємець все ж таки за своїм бажанням веде документальний облік руху товарів (правила ведення бухобліку для підприємця не обов’язкові, а отже такий облік може вестись в довільній формі) і має намір списати товари внаслідок псування чи нестачі, перш за все йому необхідно скласти акт інвентаризації і відобразити розбіжності між фактичною наявністю товарів і даними обліку. 

Що ж до того чи можна відносити списання таких товарів до податкових витрат фізособи підприємця, то відповідь тут однозначна – ні! І ось чому. Відповідно до п. 177.2 ПКУ об'єктом оподаткування підприємця на загальній системі оподаткування є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та негрошовій формі) і документально підтвердженими витратами, пов'язаними з госпдіяльністю. При чому на відміну від юросіб, фізособи мають певний перелік таких витрат, що відносяться до витрат, які пов’язані з госпдіяльністю (п. 177.4 ПКУ). У цьому переліку відсутні витрати від псування, викрадення або недостачі товарів. Тож, оформити документ про таке списання ФОП може, а ось використати вартість списаних товарів для зменшення об’єкту оподаткування  або зазначити їх у Книзі доходів і витрат – ні. 

Актуальним питанням буде використання РРО при списанні такого товару внаслідок недостачі. Норми розділу ІІІ "Порядок застосування РРО" Порядку № 547  не передбачають ведення кількісного обліку товару за допомогою РРО. Серед обов’язків СГ, перелічених у п. 4 розділу ІІІ Порядку №547, немає обов’язку проводити через РРО нестачу товару.

Також п. 5 розділу ІІІ Порядку №547 визначено, що "реєстрація продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) коштів через РРО проводиться одночасно з розрахунковою операцією. Розрахунковий документ на повну суму проведеної операції видається особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї. Розрахункова операція вважається проведеною через РРО, якщо дані про її обсяги введені в режимі реєстрації".  

Тож якщо нестача товару буде проведена через РРО, вартість такого товару буде визначатися як дохід ФОП (її потрібно буде зазначити не тільки в КОРО, а й в Книзі доходів і витрат) та оподатковуватись за правилами ст. 177 ПКУ.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Придбання квадроциклу для військовослужбовця: відображення в обліку та оподаткування
    Приватне підприємство планує придбати квадроцикл та передати його безпосередньо військовослужбовцю. Як відобразити цю операцію в обліку?
    Сьогодні 12:159
  • Облік погашення кредиту замість банку факторинговій компанії
    : У 2012 році ТОВ отримало в банку кредит. У 2014 році банк передав кредит факторинговій компанії. Протягом 2012 – 2023 рр. між банком, НБУ, фактором тривали судові справи. Відсотки за кредитом ТОВ не виставлялися. У 2023 році кредит виставлено на аукціон і продано новому кредитору. Згодом за вимогою кредитора ТОВ відшкодувало вартість кредиту, за ціною менше балансової. Як ці операції відобразати в обліку?
    Сьогодні 12:086
  • Платник єдиного податку надає приміщення для тимчасового проживання ВПО: облік та оподаткування
    Юрособа – платник єдиного податку 4-ї групи надає приміщення для тимчасового проживання ВПО на безоплатній основі. Для отримання компенсації за спожиті комунальні послуги (електроенергію, опалення, водопостачання та ін.) юрособа щомісячно надає інформацію до селищної ради. Плату за проживання і за спожиті комунальні послуги від ВПО юрособа не отримує. Як відображати це в обліку та яке оподаткування?
    Сьогодні 11:152
  • Послуги експедитора: відображення в бухобліку
    Підприємство, яке працює за агентським договором, та є платником ЄП, надає послуги експедитора. Послуги перевезення надає сторонній перевізник. Акт від перевізника на 40 000 грн. Послуги експедитора - 5 000 грн. Виставили акт замовнику на 45 000 грн. Замовник оплатив всю суму на рахунок експедитора, а експедитор перерахував перевізнику 40 000 грн. Як відобразити в бухобліку?
    Сьогодні 10:028
  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202413