• Посилання скопійовано

Товариство здійснює комплексне обслуговування житлових об'єктів: як облікувати розрахунки з покупцями та субсидії?

ТОВ здійснює комплексне обслуговування житлових об’єктів (ЖЕК) – це основна діяльність. Є платником ПДВ та податку на прибуток. Як складати податкові накладні? Як вести облік розрахунків з покупцями та субсидії?

Загальні моменти

Згідно з ст. 24 Житлового кодексу для експлуатації державного і громадського житлового фонду створюються житлово-експлуатаційні організації, діяльність яких здійснюється на основі господарського розрахунку.

Відповідно до ст. 13 Закону № 1875-IV залежно від функціонального призначення житлово-комунальні послуги поділяються на:

1) комунальні послуги (централізоване постачання холодної води, централізоване постачання гарячої води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), газо- та електропостачання, централізоване опалення, а також вивезення побутових відходів тощо);

2) послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, санітарно-технічне обслуговування, обслуговування внутрішньобудинкових мереж, утримання ліфтів, освітлення місць загального користування, поточний ремонт, вивезення побутових відходів тощо);

3) послуги з управління будинком, спорудою або групою будинків (балансоутримання, укладання договорів на виконання послуг, контроль виконання умов договору тощо);

4) послуги з ремонту приміщень, будинків, споруд (заміна та підсилення елементів конструкцій та мереж, їх реконструкція, відновлення несучої спроможності несучих елементів конструкцій тощо).

Субсидія згідно з Постановою КМУ від 21.10.1995 р. №848 – це відшкодування витрат на оплату управління багатоквартирним будинком, користування житлом або його утримання, послуг з транспортування та розподілу природного газу та комунальних послуг (водо-, тепло-, газопостачання, водовідведення, електроенергія, вивезення побутового сміття та рідких нечистот), а також один раз на рік субсидії готівкою на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива.

Субсидія покриває певну частину затвердженої ціни/тарифу тієї чи іншої ЖКГ-послуги, а іншу частину споживач зобов'язаний оплатити за рахунок власних коштів.

 

Бухоблік

Для обліку доходів та витрат з надання комунальних послуг використовуються субрахунки:

  • 703 «Дохід від реалізації робіт і послуг»;
  • 903 «Собівартість реалізованих робіт і послуг».

Витрати ЖЕКу обліковуються на рахунках 23 (виробничі), 92 (адміністративні) й 91 (на підприємствах, де є загальновиробничі витрати). Інші доходи й витрати - операційні, фінансові та інші - обліковуються на загальних підставах. У бухобліку дохід та витрати визнаються відповідно до принципу нарахування.

Облік розрахунків з квартиронаймачами зазвичай ведеться на окремому субрахунку рахунку 36 «Розрахунки з покупцями та замовниками», що є доцільним з погляду нарахування резерву сумнівних боргів на цю заборгованість, який нараховується відповідно до п. 7 П(С)БО 10.

Дотації, субсидії і відшкодування пільг з бюджету є з точки зору ЖЕКу цільовим фінансуванням і обліковуються на рахунку 48 «Цільове фінансування і цільові надходження». При цьому дотації зараховуються в кредит субрахунка 719 «Інші доходи від операційної діяльності», а субсидії і пільги населення - у кредит рахунка 703 як дохід від основної діяльності ЖЕКу, тому що по суті субсидії та пільги населення також є оплатою послуг ЖЕКу, але за рахунок бюджету. Кореспондуючим рахунком може бути субрахунок другого порядку субрахунку 377, наприклад 3771 - «Розрахунки з бюджетом із субсидій». Мінфін допускає використання субрахунку рахунку 64 «Розрахунки за податками та платежами», але на нашу думку, правильнішим буде застосування рахунку 37, субрахунок 377.

Цільове фінансування, відповідно до п. 16 П(С)БО 15, не визнається доходом доти, доки не існує підтвердження того, що воно буде отримане та підприємство виконає умови щодо такого фінансування.  

Нарахування заборгованості бюджету з субсидій і пільг відображають по дебету рахунка 64 «Розрахунки за податками та платежами» (що відповідає пропозиціям Мінфіну) або субрахунка 377 рахунка 37 «Розрахунки з різними дебіторами» (що є методологічно правильнішим) у кореспонденції з кредитом рахунка 48 «Цільове фінансування і цільові надходження»: Дт 64 (377) Кт 48. 

Отримання субсидій від бюджету на банківський рахунок відображається проведенням Дт 311 Кт 64 (377). Одночасно робиться проведення Дт 48 Кт 703 – визнання доходу в сумі цільового фінансування у вигляді субсидій.

Облік субсидій показано в таблиці (суми умовні)

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума,
грн

Дебет

Кредит

Нараховано оплату комунальнихпослуг, наданих споживачам, за мінусом раніше призначених субсидій: 10860 – 1860 = 9000 грн

361

703

9000,00

Нараховано податкове зобов'язання з ПДВ

703

643

1500,00

Нараховано субсидії фізичним особам, призначені раніше

377

48

1860,00

Надійшла інформація про вперше призначені нові субсидії

377

48

540,00

Одночасно коригується сума раніше нарахованого доходу і податкового зобов'язання з ПДВ

361

703

703

643

(540,00)
(90,00)

Надійшло в оплату житлово-комунальних послуг від фізосіб (9000 – 540 = 8460 грн)

311

361

8460,00

Відображено податкове зобов'язання з ПДВ

643

641

1410,00

Надійшла на поточний рахунок сума субсидії (1860 + 540 = 2400 грн)

311

377

2400,00

Відображено доход від одержаного цільового фінансування

480

703

2400,00

Враховано податкове зобов'язання з ПДВ

703

641

400,00

Коригування фінрезультату для цілей оподаткування податком на прибуток для даної ситуації не передбачено.

 

ПДВ

Головною особливістю справляння ПДВ з вартості комунальних послуг є касовий метод. 

Згідно з п. 187.10 ПКУ платники ПДВ, які, зокрема, надають послуги з водопостачання, водовідведення чи послуги, вартість яких включається до складу квартирної плати чи плати за утримання житла, фізособам, бюджетним установам, не зареєстрованим як платники податку, а також житлово-експлуатаційним конторам, квартирно-експлуатаційним частинам, ОСББ, іншим платникам податку, які здійснюють збір коштів від зазначених покупців з метою подальшого їх перерахування продавцям таких товарів (надавачам послуг) у рахунок компенсації їх вартості, визначають дату виникнення податкових зобов’язань та ПК за касовим методом. 

Зазначене правило визначення дати виникнення податкових зобов'язань поширюється також на операції з постачання зазначених товарів/послуг для ЖЕКів та бюджетних установ, що отримують такі товари/послуги, якщо вони зареєстровані як платники податку. Тобто ЖЕК, як правило, визначає як податкові зобов’язання за касовим методом, так і податковий кредит.

Для цілей п. 187.10 ПКУ послугами, вартість яких включається до складу квартирної плати чи плати за утримання житла, вважаються послуги з технічного обслуговування ліфтів та диспетчерських систем, систем протипожежної автоматики та димовидалення, побутових електроплит, обслуговування димовентиляційних каналів, внутрішньобудинкових систем водо- і теплопостачання, водовідведення та зливової каналізації, вивезення та утилізації твердого побутового та грубого сміття, прибирання будинкової та прибудинкової території, а також інші послуги, які надаються ЖЕКами зазначеним у цьому пункті покупцям за їх рахунок.

Також щодо застосування касового методу див. листи:

Якщо ЖЕК здійснює постачання послуг іншим суб’єктам, не вказаним у п. 187.10 ПКУ, податкові зобов’язання і ПК за такими операціями визначається на загальних підставах за «правилом першої події» відповідно до п. 187.1 ПКУ. В тому разі, коли ЖЕК одночасно здійснює постачання послуг суб’єктам, які вказані у п. 187.10 ПКУ, та суб’єктам, які в цьому пункті не вказані, йому потрібно розподіляти вхідний ПДВ та відображати такий розподіл в таблиці 4 додатка Д7 Декларації з ПДВ

ЖЕКи є платниками ПДВ з усіх своїх доходів, крім бюджетних дотацій: відповідно до пп. 197.1.28 ПКУ постачання товарів/послуг у частині суми компенсації на покриття різниці між фактичними витратами та регульованими цінами (тарифами) у вигляді виробничої дотації з бюджету звільняється від оподаткування.

Відповідно до пп. 14.1.16 ПКУ виробнича дотація з бюджету – це фінансова допомога з боку держави, що надається суб'єкту господарювання на безповоротній основі з метою зміцнення його фінансово-економічного становища та/або для забезпечення виробництва товарів, виконання робіт, надання послуг.

Отже, суми субсидій під це звільнення не підпадають та податкові зобов’язання з ПДВ нараховуються на вартість комунальних послуг з урахуванням субсидій. Податкове зобов’язання за отриманими від бюджета субсидіями виникає при їх надходженні на рахунок – датою виникнення податкових зобов’язань з ПДВ при продажу послуг з оплатою за рахунок бюджетних коштів є дата надходження таких коштів з бюджету (п. 187.7 ПКУ).

Платники ПДВ, які застосовують касовий метод, складають податкові накладні на дату отримання коштів, що надійшли на поточний рахунок продавця як плата (попередня оплата) за товари/послуги - лист ДФС від 03.03.2017 р.  №4475/6/99-99-15-03-02-15. Виходячи зі змісту цього листа, ЖЕКи не можуть складати зведені ПН за касовим методом, адже складання зведеної ПН зумовлене безперервним або ритмічним постачанням послуг, а ЖЕКу потрібно складати податкові накладні за фактом отримання оплати.

Заповнення ПН у разі постачання товарів/послуг отримувачу (покупцю), який не зареєстрований як платник ПДВ, та у разі складання ПН за щоденним підсумком операцій регламентовано п. 12 Порядку №1307 – у графі "Отримувач (покупець)" зазначається "Неплатник", а у рядку "Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)" проставляється умовний ІПН "100000000000".

В такому самому порядку складається і ПН на суму отриманих субсидій від бюджету – на дату отримання коштів.

Податкова накладна за щоденним підсумком операцій може складатися і ЖЕКами, адже п. 201.4 ПКУ дозволяє її складати у разі здійснення постачання товарів/послуг за готівку кінцевому споживачеві (який не є платником податку), розрахунки за які проводяться через касу/реєстратори розрахункових операцій або через банківську установу чи платіжний пристрій (безпосередньо на поточний рахунок постачальника).

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Нерезидент надав знижку на послуги: нюанси обліку та оподаткування
    Підприємство 22.02.2024 р. отримало експедиторські послуги від нерезидента - 1000 євро. ПН зареєстровано за датою першої події. Нерезидент 15.03.2024 р. надав знижку 200 євро. Окремо це було зафіксовано у додатковій угоді та складено акт коригування. Оплата ще не проводилась. Як відобразити дане коригування в обліку?
    Сьогодні 12:222
  • Як відобразити в обліку ВПА, якщо підприємство отримало податковий збиток?
    Підприємство отримало збиток за результатами звітного року в сумі 600 тис. грн. Податковий збиток складає 100 тис. грн (збільшуючі постійні різниці 300 тис. грн, тимчасові 200 тис. грн). Як в обліку та звітності відобразити ВПА? Також підприємство утримує податок при виплаті доходів нерезиденту. Як відобразити це утримання в обліку та декларації?
    Сьогодні 10:108
  • Виконання інженерних робіт: що в бухобліку?
    Підприємство виконує інженерні роботи, результатом яких є технічна документація. Роботи можуть виконуватися протягом 6 – 9 місяців і будуть передані замовнику в кінці періоду виконання. Витрати виробничої собівартості відображаються на рахунку 23. За роботами отримуються аванси. Чи потрібно на дату балансу визнавати доходи, навіть якщо роботи не передані замовнику?
    22.04.202422
  • Нюанси списання безнадійної заборгованості
    Підприємство має на балансі прострочену дебіторську та кредиторську заборгованість, яка утворилася в період з 2012 по 2018 роки. Коли за нею спливає строк позовної давності, щоб вона стала безнадійною і списати її з балансу? Як відображати списання в бухобліку? Чи нараховувати ПДВ при списанні?
    19.04.20241 683
  • Облік ОЗ та благодійної допомоги неприбуткової організаціїосно
    Неприбуткова організація отримала 10 ноутбуків, як благодійну допомогу, за актом приймання-передачі, але без ціни. 2 ноутбуки за рішенням керівника залишилися на балансі організації для використання в діяльності. Інші 8 передаються іншій неприбутковій організації, також без ціни. Як ці операції відображати в бухгалтерському обліку?
    19.04.202421