• Посилання скопійовано

Оприбуткування надлишків готової продукції у фермерському господарстві: як провести в бухобліку?

У фермерському господарстві виявлено залишки готової продукції (моркви) урожаю 2016 р. Як провести в бухобліку такі залишки? Як документально їх оформити?

Спочатку слід визначити, внаслідок чого сталася така помилка. Можливі дві ситуації.

Ситуація 1

Якщо у первинних документах, які складалися під час оприбуткування такої продукції (наприклад, у Щоденнику надходження сільськогосподарської продукції за формою №81, затвердженою Наказом Міністерства сільського господарства СРСР від 24.11.1972 р. №269-2, або в іншому подібному первинному документі), вказано правильну кількість отриманої продукції, а в обліку оприбутковано неправильну кількість, то в цьому разі слід виправити облікові показники. Здійснюються ті ж самі проведення, що й при оприбуткуванні, але на недооприбутковану кількість продукції. Таке виправлення робиться датою оприбуткування урожаю в 2016 році та вносяться відповідні зміни у фінансову звітність. 

Наприклад, у первинних документах за жовтень 2016 р. вказано, що був отриманий урожай моркви в кількості 60 т. За період з жовтня 2016 р. по квітень 2017 р. було витрачено 33 т. моркви. Фактичний залишок моркви на складі становить 27 т., а за обліковими даними залишок становить 12 т. При перевірці цього факту було виявлено, що під час оприбуткування врожаю в жовтні 2016 р. було допущено помилку і в обліку було відображено надїодження врожаю в кількості 45 т., а не 60 т. В цьому разі слід дооприбуткувати в обліку 15 т. моркви датою оприбуткування врожаю – в жовтні 2016 р. і внести зміни у фінзвітність за 2016 р. згідно з  П(С)БО 6.

Ситуація 2

Помилка сталася під час вимірювання кількості отриманого врожаю моркви, або з інших причин до первинних документів було внесено неправильну кількість отриманого врожаю. В цьому випадку слід провести інвентаризацію залишку моркви на складі і відобразити її результати у квітні 2017 р.

Питання проведення інвентаризації регулюються Положенням про інвентаризацію активів та зобов'язань, затвердженим наказом Мінфіну від 02.09.2014 р. №879 (далі – Положення № 879). Перед проведенням інвентаризації потрібно створити інвентаризаційну комісію, яка і буде проводити інвентаризацію та оформляти її результати. Докладніше про інвентаризаційну комісію – в п. 1 та п. 2 розділу ІІ Положення № 879.

Інвентаризація запасів на складі – це інвентаризація активів підприємства, а згідно з  п. 15 розділу ІІ Положення № 879 така інвентаризація оформлюється інвентаризаційним описом, який складає інвентаризаціна комісія. Правила оформлення інвентаризаційних описів викладено у п. 1619 розділу ІІ Положення № 879.

Згідно з п. 20 розділу ІІ Положення № 879 бухгалтерською службою складаються звіряльні відомості активів і зобов'язань, у яких відображаються розбіжності між даними бухобліку і даними інвентаризаційних описів ОЗ та запасів на складі.

Інвентаризаційні описи та звіряльні відомості оформлюються відповідно до вимог, установлених Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженим наказом Мінфіну від 24 травня 1995 р. №88, для первинних документів з урахуванням обов'язкових реквізитів та вимог, передбачених цим Положенням. Матеріали інвентаризації можуть бути заповнені як рукописним способом, так і за допомогою електронних засобів обробки інформації (п. 14 розділу ІІ Положення № 879).

Порядок проведення інвентаризації запасів викладено у підрозділі 4 розділу ІІІ Положення № 879

Порядок перевірки та оформлення результатів інвентаризації визначено у розділі IV Положення №879. Так, згідно з п. 1 розділу IV Положення № 879 висновки щодо виявлених розбіжностей між фактичною наявністю активів і зобов'язань і даними бухобліку, які наводяться в звіряльних відомостях, та пропозиції щодо їх врегулювання відображаються інвентаризаційною комісією у протоколі, що складається після закінчення інвентаризації і передається на розгляд та затвердження керівнику підприємства.

У протоколі слід навести причину виникнення залишків (наприклад, помилки при обрахуванні кількості отриманого врожаю і т.п.), а також пропозиції щодо оприбуткування таких залишків. До протоколу можна додати іншу інформацію, що є суттєвою для прийняття рішень щодо визнання і оцінки залишку врожаю моркви. Результати інвентаризації на підставі затвердженого протоколу інвентаризаційної комісії відображаються у бухобліку та фінзвітності того звітного періоду, у якому закінчена інвентаризація – п. 3 розділу IV Положення № 879. В даному випадку це буде зроблено в квітні 2017 р.

Протокол інвентаризаційної комісії має бути розглянутий і затверджений керівником протягом 5 робочих днів після завершення інвентаризації. Згідно з п. 21 розділу IІ Положення № 879 матеріали інвентаризації (описи, звіряльні відомості, протоколи) оформляються не менше ніж у двох примірниках.

В бухобліку збільшення залишку готової продукції відображається так:

  • Дт 27 Продукція сільськогосподарського виробництва; 
  • Кт 718 Дохід від безоплатно одержаних оборотних активів.

Також про проведення інвентаризації ми писали тут>>>

Щодо оцінки надлишку сільськогосподарської продукції, за якою вона оприбутковується на баланс, слід сказати таке. Згідно з п. 5 П(С)БО 30 сільськогосподарська продукція визнається активом, якщо існує імовірність отримання підприємством у майбутньому економічних вигід, пов'язаних з її використанням, та її вартість може бути достовірно визначена. Як вказано у п. 8 П(С)БО 30, первісна вартість безоплатно одержаних біологічних активів дорівнює їх справедливій вартості з урахуванням витрат, безпосередньо пов'язаних з доведенням їх до стану, у якому вони придатні для використання із запланованою метою. Справедлива вартість визначається з урахуванням п. 13 П(С)БО 30. Визначення справедливої вартості сільгосппродукції ґрунтується на цінах активного ринку. За наявності кількох активних ринків сільгосппродукції їх оцінка ґрунтується на даних того ринку, на якому підприємство передбачає продавати сільгосппродукцію.

Податкові наслідки

Оскільки фермерське господарство є платником ЄП 4 групи, то на суму єдиного податку за поточний рік факт оприбуткування надлишку врожаю моркви не впливає. Хіба що при продажу цього врожаю дохід від такого продажу збільшить частку сільськогосподарського товаровиробництва при визначенні критерію для сплати єдиного податку 4 групи в наступному році – пп. 4 п. 291.4 ПКУ.

Також не нараховується і ПДВ при такому оприбуткуванні. Податкові зобов’язання з ПДВ виникнуть лише при продажу надлишку врожаю – на загальних підставах.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202413
  • Як повернути ОЗ з рахунку 286 знову на рахунок 10?
    Підприємство у вересні 2021 р. прийняло рішення продати основні засоби (меблі). Активи було переведено до складу необоротних активів, утримуваних для продажу за найменшою з вартостей, зокрема, балансовою. У зв'язку з війною ці ОЗ не були продані. У 2024 р. прийнято рішення не продавати їх та продовжити використовувати у госпдіяльності. Скоригована балансова вартість (балансова вартість зменшена на суму амортизації, яка була б нарахована за період жовтень 2021 - грудень 2023 рр.) дорівнює нулю. За якою вартістю зараховувати об'єкт до складу основних засобів?
    26.03.202461
  • Облік компенсації за працевлаштування ВПО
    Які бухгалтерські проведення слід здійснити при компенсації роботодавцю за працевлаштування ВПО?
    26.03.202434
  • Чи збільшують первісну вартість ОЗ витрати на його монтаж на новому місці використання?
    Підприємство має об’єкт ОЗ, який використовувався в орендованому магазині. Після закінчення договору оренди, об'єкт ОЗ демонтований за старою адресою використання та переміщений в інший орендований магазин за іншою адресою. Для використання ОЗ за новою адресою підприємство понесло витрати на демонтаж за старою адресою та монтаж ОЗ на новому місці. Як обліковувати послуги демонтажу і монтажу старого (що уже був у використанні) об'єкту ОЗ за новою адресою? Чи можна збільшити первісну вартість ОЗ на суму витрат на його монтаж на новому місці?
    25.03.202442
  • Облік придбання ОЗ в кредит за програмою 5-7-9
    Підприємство придбаває обладнання, сплачуючи 30% коштів, а 70% сплачує банк за кредитним договором на 5 років за програмою 5-7-9. Частину відсотків за кредитом сплачує підприємство, а частину - держава. Обладнання ще не виготовлене. За договором, поставка буде на 71-й день від дати оплати, яка була 08.02.2024 р. Як відображати ці операції в бухобліку?
    21.03.202442