• Посилання скопійовано

Бухгалтерський облік та оподаткування пайового внеску

Як правильно облікувати пайовий внесок в бухгалтерському та податковому обліку, який сплачує замовник на розвиток інженерно-транспортної і соціальної інфраструктури міста?

Загальні питання

Замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки в населеному пункті, зобов’язаний взяти участь у створенні й розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури цього населеного пункту. Цей обов’язок реалізують шляхом пайової участі в розвитку інфраструктури населеного пункту. Інакше кажучи ― замовник має перерахувати до прийняття об’єкта будівництва в експлуатацію кошти для створення та розвитку інфраструктури до відповідного місцевого бюджету (чч. 2, 3 ст. 40 Закону № 3038).

Величина пайової участі в розвитку інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі в розвитку інфраструктури), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об’єкта, визначеної згідно з державними будівельними нормами, стандартами та правилами (ч. 5 ст. 40 Закону № 3038).

Граничний розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту з урахуванням інших передбачених законом відрахувань не може перевищувати:

1) 10 відсотків загальної кошторисної вартості будівництва об’єкта - для нежитлових будівель та споруд;

2) 4 відсотки загальної кошторисної вартості будівництва об’єкта - для житлових будинків.

 

Бухгалтерський облік

Пайовий внесок на розвиток інфраструктури перераховується до місцевого бюджету (п. 41 ч. 1 ст. 71 Бюджетного кодексу України). Для узагальнення інформації про розрахунки підприємства за всіма видами платежів до бюджету призначено рахунок 64 «Розрахунки за податками й платежами» (Інструкція №291). Отже, нарахування пайового внеску на розвиток інфраструктури відображається за кредитом субрахунку 642 «Розрахунки за обов’язковими платежами».

Згідно з п. 18 П(С)БО 16, податки, збори й інші передбачені законодавством обов’язкові платежі відносяться до адміністративних витрат, окрім податків, зборів й обов’язкових платежів, що включаються до виробничої собівартості продукції, робіт, послуг.

Пайовий внесок у розвиток інфраструктури можна віднести до витрат, безпосередньо пов’язаних із виконанням конкретного будівельного контракту, який замовник укладає з підрядниками. Тож витрати на пайовий внесок у розвиток інфраструктури включаються до собівартості будівництва та накопичуються на дебеті субрахунку 151 «Капітальне будівництво».

Проведення Дт 151 Кт 642 здійснюється на дату нарахування пайового внеску, яка дорівнює даті укладання договору про пайову участь. Порядок та строки сплати визначаються договором, а факт сплати відображається проведенням  Дт 642 Кт 311 «Поточні рахунки в національній валюті» на суму, фактично перераховану до бюджету як пайовий внесок.

 

Податок на прибуток

У листі  від 19.10.2015 №9707/К/99-99-19-02-02-14 ДФСУ зазначає: у ПКУ не передбачені різниці, на які коригується фінансовий результат до оподаткування, щодо пайових внесків на розвиток інженерно-транспортної інфраструктури міста. Тобто такі операції відображають згідно з правилами бухгалтерського обліку. Без врахування різниць (окрім збитків минулих років) визначати базу оподаткування податком на прибуток можуть платники, у яких бухгалтерський дохід за останній рік не перевищує 20 млн грн (пп. 134.1.1 ПКУ).

 

Податок на додану вартість

Перерахування пайового внеску до місцевого бюджету не підпадає під визначення операцій, що підлягають оподаткуванню ПДВ (п. 185.1 ПКУ). Тому ця операція не оподатковується ПДВ.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202411
  • Як повернути ОЗ з рахунку 286 знову на рахунок 10?
    Підприємство у вересні 2021 р. прийняло рішення продати основні засоби (меблі). Активи було переведено до складу необоротних активів, утримуваних для продажу за найменшою з вартостей, зокрема, балансовою. У зв'язку з війною ці ОЗ не були продані. У 2024 р. прийнято рішення не продавати їх та продовжити використовувати у госпдіяльності. Скоригована балансова вартість (балансова вартість зменшена на суму амортизації, яка була б нарахована за період жовтень 2021 - грудень 2023 рр.) дорівнює нулю. За якою вартістю зараховувати об'єкт до складу основних засобів?
    26.03.202459
  • Облік компенсації за працевлаштування ВПО
    Які бухгалтерські проведення слід здійснити при компенсації роботодавцю за працевлаштування ВПО?
    26.03.202431
  • Чи збільшують первісну вартість ОЗ витрати на його монтаж на новому місці використання?
    Підприємство має об’єкт ОЗ, який використовувався в орендованому магазині. Після закінчення договору оренди, об'єкт ОЗ демонтований за старою адресою використання та переміщений в інший орендований магазин за іншою адресою. Для використання ОЗ за новою адресою підприємство понесло витрати на демонтаж за старою адресою та монтаж ОЗ на новому місці. Як обліковувати послуги демонтажу і монтажу старого (що уже був у використанні) об'єкту ОЗ за новою адресою? Чи можна збільшити первісну вартість ОЗ на суму витрат на його монтаж на новому місці?
    25.03.202441
  • Облік придбання ОЗ в кредит за програмою 5-7-9
    Підприємство придбаває обладнання, сплачуючи 30% коштів, а 70% сплачує банк за кредитним договором на 5 років за програмою 5-7-9. Частину відсотків за кредитом сплачує підприємство, а частину - держава. Обладнання ще не виготовлене. За договором, поставка буде на 71-й день від дати оплати, яка була 08.02.2024 р. Як відображати ці операції в бухобліку?
    21.03.202442