• Посилання скопійовано

Чи амортизуються витрати, пов’язані із викупом земельної ділянки

Підприємство викупило у міської ради земельну ділянку, яка була в оренді. На цій ділянці знаходяться промислові приміщення, здійснюється виробнича діяльність. Що з бухгалтерським та податковим обліком витрат? Чи будуть амортизуватися витрати, пов’язані з викупом?

Бухоблік

Земельні ділянки відповідно до пп. 5.1.1 П(С)БО 7 «Основні засоби» є однією із груп, що належать до основних засобів.

Придбані основні засоби (у т. ч. земельні ділянки) зараховуються на баланс підприємства за первісною вартістю (п. 7 П(С)БО 7).

Перелік витрат, які включаються до первісної вартості об’єкта основних засобів, визначені п. 8 П(С)БО 7. При цьому вартість земельних ділянок та природних ресурсів не є об’єктом амортизації (п. 22 П(С)БО 7).

Таким чином, вартість, за якою земельні ділянки оприбутковують на баланс, не амортизується протягом всього строк користування такою земділянкою.

Аби з’ясувати, що відноситься до первісної вартості земділянки звернемося до вже згаданого п. 8 П(С)БО 7. Так, первісна вартість об'єкта основних засобів складається з таких витрат:

  • суми, що сплачують постачальникам активів та підрядникам за виконання будівельно-монтажних робіт (без непрямих податків);
  • реєстраційні збори, державне мито та аналогічні платежі, що здійснюються в зв'язку з придбанням (отриманням) прав на об'єкт основних засобів;
  • суми ввізного мита;
  • суми непрямих податків у зв'язку з придбанням (створенням) основних засобів (якщо вони не відшкодовуються підприємству/установі);
  • витрати зі страхування ризиків доставки основних засобів;
  • витрати на транспортування, установку, монтаж, налагодження основних засобів;
  • інші витрати, безпосередньо пов'язані з доведенням основних засобів до стану, у якому вони придатні для використання із запланованою метою.

Відмітимо, що такі витрати як вартість послуг нотаріуса, землевпорядних установ й інших організацій включаються до первісної вартості основного засобу у розрізі платежів, що здійснюються в зв'язку із безпосереднім придбанням (отриманням) прав на об'єкт основних засобів згідно з п. 8 П(С)БО 7.

При викупі земділянки у будуть наступні проведення:

  • Дт 152 Кт 631 – отримано земділянку;
  • Дт 152 Кт 685 – супутні витрати по оформленню прав на земділянку;
  • Дт 101 Кт 152 – отримано держакт право власності на землю.

Таким чином, витрати на придбання земельної ділянки капіталізуються у створенні об'єкта основного засобу, первісна вартість якого не амортизується протягом всього строку користування земділянкою. Тобто у підприємства не буде бухоблікових витрат ні при придбанні земділянки, ні при її використанні. Вони  зявляться лише при продажу земділянки у вигляді собівартості реалізованих необоротних активів.

Якщо ж підприємство здійснить будь-які витрати із поліпшення землі (наприклад, меліорація), тоді створиться окремий об’єкт основних засобів (субрахунок 102), який вже підлягає амортизації:

  • Дт 152 Кт 685 – проведено роботи із поліпшення землі;
  • Дт  641 Кт 685 – ПК з ПДВ;
  • Дт 102 Кт 152 – сторно об’єкт ОЗ «капітальні поліпшення землі»;
  • Дт 91-94 Кт 131 – нараховано амортизацію.

Зауважимо! Підприємство може нести капітальні витрати з поліпшення земель, не пов'язаного з будівництвом, такі як меліорація, осушення, іригаційні та інші роботи. Вартість таких робіт обліковується окремо, як одна із груп основних засобів - капітальні витрати на поліпшення земель, не пов'язані з будівництвом (пп. 5.1.2 П(С)БО 7) - й амортизується у загальному порядку.

 

Податковий облік

Податківці у підкатегорії 102.05 ресурсу «ЗІР»* роз’яснили, що вартість земельних ділянок не підлягає амортизації у податковому обліку. Адже, у пп. 138.3.1 ПКУ чітко говориться, що розрахунок податкової амортизації основних засобів або нематеріальних активів здійснюється відповідно до П(С)БО з урахуванням обмежень, встановлених пп. 14.1.138 ПКУ, пп. 138.3.2 - 138.3.4 п. 138.3 ПКУ.

Як ми з’ясували, у бухобліку вартість земельних ділянок не амортизується, більше того, згідно з пп. 14.1.138 ПКУ вартість землі не є основним засобом для цілей ПКУ, а тому пп. 138.3.1 ПКУ щодо податкової амортизації не поширюється на земельні ділянки.

______________

* Запитання: «Чи підлягають амортизації у податковому обліку земельні ділянки, природні ресурси, малоцінні необоротні активи та бібліотечні фонди?».

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202414
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202426
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    24.04.20249
  • Нерезидент надав знижку на послуги: нюанси обліку та оподаткування
    Підприємство 22.02.2024 р. отримало експедиторські послуги від нерезидента - 1000 євро. ПН зареєстровано за датою першої події. Нерезидент 15.03.2024 р. надав знижку 200 євро. Окремо це було зафіксовано у додатковій угоді та складено акт коригування. Оплата ще не проводилась. Як відобразити дане коригування в обліку?
    23.04.202414
  • Як відобразити в обліку ВПА, якщо підприємство отримало податковий збиток?
    Підприємство отримало збиток за результатами звітного року в сумі 600 тис. грн. Податковий збиток складає 100 тис. грн (збільшуючі постійні різниці 300 тис. грн, тимчасові 200 тис. грн). Як в обліку та звітності відобразити ВПА? Також підприємство утримує податок при виплаті доходів нерезиденту. Як відобразити це утримання в обліку та декларації?
    23.04.202427