• Посилання скопійовано

Підприємство самостійно вирішує, чи відображати новий актив датою акцепту вимоги, чи ні

Банк, що знаходиться у процесі ліквідації, акцептував грошові вимоги підприємства шляхом включення до реєстру акцептованих вимог кредиторів. Вимоги будуть задовольнятись у 7 чергу. Як і коли показувати ці вимоги підприємству в його обліку, враховуючи, що процедура розтягнеться у часі на роки, і задоволення цих вимог безнадійне?

Нажаль, в запитанні не сказано, які саме грошові вимоги (про що і за яких обставин вони виникли) висунуло підприємство  до банку, що ліквідується. Це можуть бути як вимоги повернути суми коштів, які перебували на рахунках підприємства, відкритих  у такому банку. А, можливо, йдеться про кошти, які за платіжними дорученнями підприємства були списані з таких рахунків, але так і не надійшли до їх адресатів-отримувачів. 


 

Коли виникає грошова вимога і вона визнається боржником, то, на нашу думку, в бухгалтерському обліку підприємства зявляється новий актив – дебіторська заборгованість. Але в наведеному випадку вирішити, чи відображати такий новий актив датою акцепту вимоги (переведенням на нього залишки інших активів, зокрема, залишків на рахунках у такому банку), чи ні, вирішувати самому підприємству. Адже, облік грошових коштів має свої особливості. І сума коштів на рахунку в банку, яку банк за вимогою власника або за умовами договору, законодавства має видати, фактично обліковується не як заборгованість банку перед підприємством, а як кошти у такому банку..    

Безнадійною дебіторська заборгованість визнається лише тоді, якщо існує впевненість про її неповернення боржником або за якою минув строк позовної давності (п. 4 ПСБО 10 «Дебіторська заборгованість»). Якщо банк знаходиться в процесі ліквідації і вимоги підприємства як кредитора включено до акцептованих (тобто, визнаних банком) вимог, говорити про сплив позовної давності або про впевненість у тому, що така заборгованість не буде хоча б частково, в межах активів банку погашена, наразі немає підстав. Тож, списувати такі активи як залишки коштів в банку або дебіторська заборгованість банку із повернення цих коштів, на дату визнання вимог банком неможна. Зараз така заборгованість банку перед підприємством може отримати за рішенням підприємства і відповідно до його облікової політики статус сумнівного боргу - дебіторської заборгованості,  щодо якої існує невпевненість її погашення боржником (п. 4 ПСБО 10 «Дебіторська заборгованість»). Звісно, такий статус може отримати лише поточна дебіторська заборгованість -  яка має бути погашена протягом дванадцяти місяців з дати балансу (згідно із вимогами закону та домовленістю із банком).  

Однак зазначений статус не змінює порядку відображення такої заборгованості у бухгалтерському або податковому обліку. Водночас, якщо підприємство визнає наявність в нього дебіторської заборгованості, на суму сумнівного боргу підприємство може створити забезпечення – резерв сумнівних боргів, у порядку, встановленому п. 8-9 ПСБО 10 «Дебіторська заборгованість».

Нарахування суми резерву сумнівних боргів за звітний період відображається у звіті про фінансові результати у складі інших операційних витрат (п. 10 ПСБО 10 «Дебіторська заборгованість»).

І в фінансовій звітності підприємство відображає залишок поточної дебіторської заборгованості у сумі чистої реалізаційної вартості -  тобто, сумі поточної дебіторської заборгованості за вирахуванням резерву сумнівних боргів (п. 7 ПСБО 10 «Дебіторська заборгованість»).

Лише коли після закінчення процедури банкрутства стане зрозуміло і документально підтверджено, що дебіторська заборгованість або її частка не будуть погашені внаслідок недостатності активів, така заборгованість (частка) отримає статус безнадійної. Виключення безнадійної дебіторської заборгованості з активів здійснюється з одночасним зменшенням величини резерву сумнівних боргів. У разі недостатності суми нарахованого резерву сумнівних боргів безнадійна дебіторська заборгованість списується з активів на інші операційні витрати. Так само на інші операційні витрати в бухгалтерському обліку списується безнадійна дебіторська заборгованість у разі, якщо резерв сумнівних боргів на підприємстві не створювався (п. 11 ПСБО 10 «Дебіторська заборгованість»).  

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202413
  • Як повернути ОЗ з рахунку 286 знову на рахунок 10?
    Підприємство у вересні 2021 р. прийняло рішення продати основні засоби (меблі). Активи було переведено до складу необоротних активів, утримуваних для продажу за найменшою з вартостей, зокрема, балансовою. У зв'язку з війною ці ОЗ не були продані. У 2024 р. прийнято рішення не продавати їх та продовжити використовувати у госпдіяльності. Скоригована балансова вартість (балансова вартість зменшена на суму амортизації, яка була б нарахована за період жовтень 2021 - грудень 2023 рр.) дорівнює нулю. За якою вартістю зараховувати об'єкт до складу основних засобів?
    26.03.202461
  • Облік компенсації за працевлаштування ВПО
    Які бухгалтерські проведення слід здійснити при компенсації роботодавцю за працевлаштування ВПО?
    26.03.202434
  • Чи збільшують первісну вартість ОЗ витрати на його монтаж на новому місці використання?
    Підприємство має об’єкт ОЗ, який використовувався в орендованому магазині. Після закінчення договору оренди, об'єкт ОЗ демонтований за старою адресою використання та переміщений в інший орендований магазин за іншою адресою. Для використання ОЗ за новою адресою підприємство понесло витрати на демонтаж за старою адресою та монтаж ОЗ на новому місці. Як обліковувати послуги демонтажу і монтажу старого (що уже був у використанні) об'єкту ОЗ за новою адресою? Чи можна збільшити первісну вартість ОЗ на суму витрат на його монтаж на новому місці?
    25.03.202442
  • Облік придбання ОЗ в кредит за програмою 5-7-9
    Підприємство придбаває обладнання, сплачуючи 30% коштів, а 70% сплачує банк за кредитним договором на 5 років за програмою 5-7-9. Частину відсотків за кредитом сплачує підприємство, а частину - держава. Обладнання ще не виготовлене. За договором, поставка буде на 71-й день від дати оплати, яка була 08.02.2024 р. Як відображати ці операції в бухобліку?
    21.03.202442