• Посилання скопійовано

Підприємство самостійно приймає рішення про проведення та розмір уцінки

Коли приймається рішення про проведення уцінки?

Уцінці підлягають товари, які не знаходять збуту, не користуються попитом у споживачів, частково втратили свою первісну якість.

Підприємство самостійно приймає рішення про проведення та розмір уцінки. Така уцінка здійснюється на торговельних підприємствах та в організаціях усіх форм власності, які продають товари, у міру потреби за рішенням керівника підприємства. Перед цим керівник затверджує відповідну комісію, до складу якої входять головний бухгалтер, товарознавець, економіст з цін. Він же може прийняти рішення про уцінку станом на перше число місяця за даними обліку.


У П(С)БО 9 «Запаси» зазначається, що чиста вартість реалізації запасів може бути меншою від первісної вартості, у разі якщо їх ціна знизилася або вони застаріли чи іншим чином втратили свою первісно очікувану економічну вигоду. Відповідно до п. 4 П(С)БО 9, чиста вартість реалізації запасів — очікувана ціна реалізації запасів в умовах звичайної діяльності за вирахуванням очікуваних витрат на завершення їх виробництва та реалізацію. Зменшення первісної вартості до чистої вартості реалізації здійснюється шляхом уцінки. Товари, які раніше було уцінено, але не реалізовано, можуть уцінюватися повторно до рівня цін можливої реалізації.

Якщо підприємство вирішило уцінити товари, йому стане у пригоді Положення про уцінку. У ньому викладено порядок проведення уцінки, перелік документів, якими оформляється такий захід, тощо. Відповідно до Положення про уцінку, дані про такі товари записують в опис-акт. Розмір уцінки визначають на підставі експертної оцінки комісії. Згадане Положення про уцінку має рекомендаційний характер, тому підприємство може відступати від його норм, але не далі, ніж це дозволяють норми положень (стандартів) бухобліку.

Пам'ятайте: у бухгалтерському обліку, відповідно до п. 24 П(С)БО 9 «Запаси», облік товарів здійснюється за чистою вартістю реалізації (продажними цінами) або за первісною вартістю (цінами придбання (собівартістю)) — за найменшою з двох оцінок.

Опис-акт складається у двох примірниках, підписується членами комісії та матеріально відповідальними особами. Один примірник передають до бухгалтерії підприємства для відображення результату уцінки, другий — матеріально відповідальній особі.

Після затвердження описів-актів уцінені товари передаються для реалізації у торговельну мережу за накладною, в якій вказано роздрібні ціни до і після уцінки.

Контроль за правильністю уцінки товарів, а також за своєчасною їх реалізацією здійснюють керівники підприємств. Відповідно до опису-акта товар перемарковують. Перемаркування та оформлення нових ярликів на об'єкти уцінки здійснюються за місцем уцінки товарів.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: «Дебет-Кредит»

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202413
  • Як повернути ОЗ з рахунку 286 знову на рахунок 10?
    Підприємство у вересні 2021 р. прийняло рішення продати основні засоби (меблі). Активи було переведено до складу необоротних активів, утримуваних для продажу за найменшою з вартостей, зокрема, балансовою. У зв'язку з війною ці ОЗ не були продані. У 2024 р. прийнято рішення не продавати їх та продовжити використовувати у госпдіяльності. Скоригована балансова вартість (балансова вартість зменшена на суму амортизації, яка була б нарахована за період жовтень 2021 - грудень 2023 рр.) дорівнює нулю. За якою вартістю зараховувати об'єкт до складу основних засобів?
    26.03.202461
  • Облік компенсації за працевлаштування ВПО
    Які бухгалтерські проведення слід здійснити при компенсації роботодавцю за працевлаштування ВПО?
    26.03.202434
  • Чи збільшують первісну вартість ОЗ витрати на його монтаж на новому місці використання?
    Підприємство має об’єкт ОЗ, який використовувався в орендованому магазині. Після закінчення договору оренди, об'єкт ОЗ демонтований за старою адресою використання та переміщений в інший орендований магазин за іншою адресою. Для використання ОЗ за новою адресою підприємство понесло витрати на демонтаж за старою адресою та монтаж ОЗ на новому місці. Як обліковувати послуги демонтажу і монтажу старого (що уже був у використанні) об'єкту ОЗ за новою адресою? Чи можна збільшити первісну вартість ОЗ на суму витрат на його монтаж на новому місці?
    25.03.202442
  • Облік придбання ОЗ в кредит за програмою 5-7-9
    Підприємство придбаває обладнання, сплачуючи 30% коштів, а 70% сплачує банк за кредитним договором на 5 років за програмою 5-7-9. Частину відсотків за кредитом сплачує підприємство, а частину - держава. Обладнання ще не виготовлене. За договором, поставка буде на 71-й день від дати оплати, яка була 08.02.2024 р. Як відображати ці операції в бухобліку?
    21.03.202442