• Посилання скопійовано

Поліпшення орендованого сайту: що в обліку?

Підприємство (платник податку на прибуток без різниць) за договором про надання послуг користується інтернет-сайтом (розміщує на ньому інформацію), який належить ФОПу. Підприємство замовило та оплатило сторонньому виконавцю розробку мобільної версії сайту, техроботи з виявлення на сайті помилок. Як відобразити в обліку?

Відповідно до п. 4 НП(С)БО 14, оренда - угода, за якою орендар набуває права користування необоротним активом за плату протягом погодженого з орендодавцем строку.

Сайт – це об’єкт нематеріальних активів. Він використовується протягом строку, який перевищує 12 місяці (див. визначення оборотних та необоротних активів в НП(С)БО 1). 

Згідно із ст. 4 Закону про бухоблік, бухоблік та фінзвітність ґрунтується в тому числі на принципі превалювання сутності над формою, за яким операції обліковуються відповідно до їх сутності, а не лише виходячи з юридичної форми.

Тобто, незалежно від того, як названо договір про використання сайту, послугами чи орендою, в розглядуваній ситуації з точки зору бухобліку використання підприємством сайту підпадає під оренду.

Відповідно до п. 8 НП(С)БО 14, затрати орендаря на поліпшення об'єкта операційної оренди (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), що призводять до збільшення майбутніх економічних вигод, які первісно очікувалися від його використання, відображаються орендарем як капітальні інвестиції у створення (будівництво) інших необоротних матеріальних активів.

Згідно з Інструкцією №291, вартість поліпшень об’єктів операційної оренди обліковується на субрахунку 117 «Інші необоротні матеріальні активи».

За буквального розуміння, поліпшення нематеріальних активів також слід обліковувати на субрахунку 117, амортизуючи за прямолінійним чи виробничим методом амортизації (див. п. 27 НП(С)БО 7).  

Але, на наш погляд, норма п. 8 НП(С)БО 14 не враховує специфіку поліпшень (удосконалень) нематеріальних активів. Тому, знову-таки, на наш погляд, виходячи з суті операції, а не формальних норм НП(С)БО 14, поліпшення (удосконалення) орендованого сайту потрібно врахувати у складі нематеріальних активів на субрахунку 127 «Інші нематеріальні активи».

Тобто, витрати на удосконалення відображають у складі капітальних інвестицій на субрахунку 154 (Дт 154 Кт 631), а потім зараховують на баланс: Дт 127 Кт 154.

Надалі нематеріальний актив амортизують в загальному порядку.

Отже, ми бачимо, що є два можливих варіанти обліку поліпшень (удосконалень) сайту. Підприємство самостійно має визначитися, який з двох для нього є прийнятним.

Та оскільки чіткої відповіді стосовно порядку обліку понесених витрат немає, вважаємо, остаточно це питання може вирішити лише Мінфін.

Вартість техробіт з виявлення на сайті помилок підприємство включає до складу поточних витрат діяльності. Тому що з точки зору п. 18 НП(С)БО 8 - це роботи, що здійснюються для підтримання об'єкта в придатному для використання стані та одержання первісно  визначеного  розміру майбутніх економічних вигод від його використання.

З точки зору п. 7 НП(С)БО 16 - це витрати, які неможливо прямо пов'язати з доходом певного періоду, а тому вони відображаються у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені.

Об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається в розмірі фінрезультата до оподаткування за даними фінзвітності, відкоригованого на податкові різниці (див. пп. 134.1.1 ПКУ). Але в розглядуваній ситуації підприємство не коригує на податкові різниці. Фінрезультат до оподаткування, а, отже, і об’єкт оподаткування податком на прибуток буде зменшуватися на вартість техробіт і на суму амортизації удосконалення сайту, за даними бухобліку.

Кілька слів про дозвіл підприємства (орендаря сайту) здійснювати роботи з поліпшення (удосконалення) сайту.

ЦКУ не містить спеціальної норми стосовно особливостей поліпшення (удосконалення) орендарем орендованого нематеріального активу. Але сторони можуть погодити цей нюанс договором, орієнтуючись на норми ст. 778 ЦКУ стосовно поліпшення орендованого майна (речей). 

Наприклад, в договорі можна прописати, що підприємство може поліпшити сайт за письмовою згодою власника, встановивши також порядок амортизації, відшкодування цих витрат. 

Якщо первісний договір не містить такої норми, доречно внести до договору зміни.

В такому разі сторони обмінюються листами. Спершу підприємство надсилає власникові листа з проханням дозволити поліпшити (удосконалити) сайт. А власник у відповідь надсилає лист-згоду. В листах також доречно обумовити особливості амортизації (строк та метод) поліпшень та повернення їх за залишковою вартістю власнику після розірвання первісного договору – за плату чи безоплатно.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202413
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202422
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    24.04.20247
  • Нерезидент надав знижку на послуги: нюанси обліку та оподаткування
    Підприємство 22.02.2024 р. отримало експедиторські послуги від нерезидента - 1000 євро. ПН зареєстровано за датою першої події. Нерезидент 15.03.2024 р. надав знижку 200 євро. Окремо це було зафіксовано у додатковій угоді та складено акт коригування. Оплата ще не проводилась. Як відобразити дане коригування в обліку?
    23.04.202414
  • Як відобразити в обліку ВПА, якщо підприємство отримало податковий збиток?
    Підприємство отримало збиток за результатами звітного року в сумі 600 тис. грн. Податковий збиток складає 100 тис. грн (збільшуючі постійні різниці 300 тис. грн, тимчасові 200 тис. грн). Як в обліку та звітності відобразити ВПА? Також підприємство утримує податок при виплаті доходів нерезиденту. Як відобразити це утримання в обліку та декларації?
    23.04.202427