• Посилання скопійовано

Як відображати в обліку надходження оплати за покупця від третьої особи?

З покупцем було укладено договір на поставку товару в березні та здійснено постачання товару. Внаслідок блокування рахунків покупця було вирішено здійснити оплату з його дочірнього підприємства. Як відобразити таку операцію в обліку продавця? Яке документальне оформлення? Податкові наслідки?

Документальне оформлення

Пунктом 1 ст. 528 ЦКУ передбачено, що виконання обов’язку може бути покладено боржником на іншу особу, якщо з умов договору, вимог ЦКУ, інших актів цивільного законодавства або суті зобов’язання не випливає обов’язок боржника виконати зобов’язання особисто. У цьому разі кредитор зобов’язаний прийняти виконання, запропоноване за боржника іншою особою.

Отже, до договору з покупцем можна підписати доповнення у вигляді тристоронньої угоди, відповідно до якої отримувачем (покупцем) товару є фактичний покупець, а платником за такий товар буде третя особа – дочірнє підприємство покупця. У такому разі всі первинні документи слід оформити на безпосереднього отримувача товару – покупця. Данна угода може бути як доповненням (додатком до основного договору) так і окремим тристороннім договором між постачальником, покупцем та дочірнім підприємством покупця.

 

Бухгалтерський облік

Що стосується обліку такої трьохсторонньої угоди, то в бухгалтерському обліку мають бути відображені наступні записи: відображення такої операції на рахунках бухобліку у підприємства-постачальника, то

  • на дату відвантаження/передачі товарів слід визнати дохід та витрати від продажу товару: Дт 361/Покупець Кт 702; Дт 902 Кт 28;
  • на дату отримання оплати відображається кредиторська заборгованість перед фактичним платником: Дт 312 Кт 685/дочірнє підприємство покупця;
  • здійснено взаємозалік заборгованостей за трьохсторонньою угодою: Дт 685/дочірнє підприємство покупця Кт 361/покупець.

Зауважимо, що видаткові документи слід виписати на фактичного покупця, а не на його дочірнє підприємство.

 

ПДВ

Варто зазначити, що те, що за покупця заплатила третя особа (в даному випадку дочірнє підприємство) не призводить до жодних змін або особливостей в обліку ПДВ. Податкова накладна за операцією з постачання товарів/послуг повинна складатися і реєструватися в ЄРПН особою, яка здійснює постачання таких товарів/послуг, на особу, якій здійснюється постачання товарів/послуг, та за конкретною господарською операцією з постачання товарів/послуг.

Тобто незалежно від того, хто здійснює оплату за поставлені товари/послуги, податкова накладна повинна бути складена безпосередньо на ту особу, яка є покупцем/отримувачем таких товарів чи послуг.

В даній ситуації постачання відбулось у березні (на що повинна була бути складена ПН на покупця). Після надходження оплати за цією поставкою від дочірнього підприємства покупця жодних змін у ПДВ не відбувається (не потрібно ані складати РК ані виписувати ПН на дочірнє підприємство). Навіть у тому випадку, якщо дочірнє підприємство здійснить передоплату за третє підприємство, ПН все одно, за датою такої оплати складається саме на отримувача цього товару – тобто покупця.

Детальніше це питання ми розглядали тут.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    Сьогодні 12:0591
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    Сьогодні 11:0634
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202422
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202435
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    24.04.202410