• Посилання скопійовано

Чи можна амортизувати безстрокову ліцензію?

Чи може підприємство власним наказом встановити строк корисного використання безстрокової ліцензії? Якщо так, то як це відобразиться на податковому обліку? Як обліковувати у разі закінчення призначеного терміну?

Бухгалтерський облік

Так, підприємство може власним наказом встановити строк корисного використання безстрокової ліцензії. А зараз по-порядку.

Відповідно до п. 25 П(С)БО 8, нематеріальні активи з невизначеним строком корисного використання амортизації не підлягають. До нематеріальних активів з невизначеним строком корисного використання належать ті, щодо яких підприємством (у розпорядчому акті) не визначено обмеження строку, протягом якого очікується збільшення грошових коштів (чи їх еквівалентів) від використання таких нематеріальних активів.

Тобто, навіть, якщо ліцензія безстрокова, підприємство вправі у відповідному розпорядчому документі (наказі) встановити строк корисного використання. Якщо ж воно у наказі напише, що не може встановити такий строк, ліцензія вважатиметься нематеріальним активом з невизначеним строком.

Отже, повторимося, невизначеність строку встановлюється самостійно підприємством у власному наказі, а не визначається характером об’єкта нематеріальних активів (безстроковою ліцензією).

Детальніше про об’єкти з невизначеним строком можемо прочитати в Методрекомендаціях №1327.

Об’єкти з невизначеним строком амортизації не підлягають (див. п. 5.1 Методрекомендацій №1327).

Відповідно до п. 5.3 Методрекомендацій № 1327, об'єкт нематеріальних активів визнається таким, що має невизначений строк корисного використання, якщо немає передбачуваного обмеження періоду, протягом якого такий об'єкт буде забезпечувати економічні вигоди.

Нематеріальні активи з невизначеним строком корисного використання в кінці кожного року оцінюються на наявність ознак невизначеності обмеження строку їх корисного використання та за відсутності таких ознак підприємством установлюється строк корисного використання таких нематеріальних активів (п. 5.10 Методрекомендацій №1327).

Тобто, якщо підприємство своїм наказом при зарахуванні ліцензії на баланс встановило, що даний об’єкт має невизначений строк корисного використання і на цій підставі амортизація на нього не нараховується, підприємство повинне в кінці кожного року оцінювати, чи є можливість таки встановити очікуваний строк корисного використання. Якщо така можливість з’являється, підприємство починає нараховувати амортизацію на такий об’єкт.

Припустимо, що підприємство встановило строк експлуатації і нараховувало амортизацію. Але строк закінчився, об’єкт повністю замортизовано і він продовжує використовуватися. Чи потрібно у зв’язку з цим робити якісь облікові процедури, наприклад, списувати ліцензію з балансу?

Ні, нічого робити не потрібно. Списувати з балансу повністю замортизовані об’єкти бухгалтерське законодавство не передбачає. Ліцензія і надалі залишається на балансі до того моменту, поки вона використовується. 

Єдине – підприємство може дооцінити ліцензію. Хоча це не обов’язково.

 

Податок на прибуток

Об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається як фінрезультат до оподаткування за даними фінзвітності, відкоригований (зменшений чи збільшений) на податкові різниці (див. пп. 134.1.1 ПКУ). Причому податкові різниці визначають не всі підприємства.

Нарахована амортизація фінрезультат до оподаткування зменшує, а отже, зменшується і об’єкт оподаткування податком на прибуток.

Якщо при цьому підприємство робить коригування на податкові різниці, то варто застосувати «амортизаційні» різниці за ст. 138 ПКУ:

  • збільшити фінрезультат до оподаткування на амортизацію, нараховану в бухобліку;
  • зменшити фінрезультат до оподаткування на податкову амортизацію, нараховану відповідно до пп. 138.3 ПКУ.

Податкова амортизація нараховується так само, як і в бухгалтерському обліку. Але строк нарахування амортизації визначається згідно з пп. 138.3.4 ПКУ

Ліцензія відноситься до групи 6 – інші нематеріальні активи. В пп. 138.3.4 ПКУ зазначено, що для групи 6 строк нарахування амортизації визначається відповідно до правовстановлюючого документа.

Але в останньому абзаці пп. 138.3.4 ПКУ зазначено, що якщо відповідно до правовстановлюючого документа строк дії права користування нематеріального активу не встановлено, такий строк корисного використання визначається платником податку самостійно, але не може становити менше двох та більше 10 років.

Таким чином, незалежно від того, чи нараховується амортизація в бухгалтерському обліку, для цілей податкового обліку з метою застосування податкових різниць (стосується тільки тих платників, які застосовують податкові різниці) потрібно визначити строк амортизації (не менше 2 і не більше 10 років) і нараховувати таку амортизацію.  

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202410
  • Як повернути ОЗ з рахунку 286 знову на рахунок 10?
    Підприємство у вересні 2021 р. прийняло рішення продати основні засоби (меблі). Активи було переведено до складу необоротних активів, утримуваних для продажу за найменшою з вартостей, зокрема, балансовою. У зв'язку з війною ці ОЗ не були продані. У 2024 р. прийнято рішення не продавати їх та продовжити використовувати у госпдіяльності. Скоригована балансова вартість (балансова вартість зменшена на суму амортизації, яка була б нарахована за період жовтень 2021 - грудень 2023 рр.) дорівнює нулю. За якою вартістю зараховувати об'єкт до складу основних засобів?
    26.03.202457
  • Облік компенсації за працевлаштування ВПО
    Які бухгалтерські проведення слід здійснити при компенсації роботодавцю за працевлаштування ВПО?
    26.03.202431
  • Чи збільшують первісну вартість ОЗ витрати на його монтаж на новому місці використання?
    Підприємство має об’єкт ОЗ, який використовувався в орендованому магазині. Після закінчення договору оренди, об'єкт ОЗ демонтований за старою адресою використання та переміщений в інший орендований магазин за іншою адресою. Для використання ОЗ за новою адресою підприємство понесло витрати на демонтаж за старою адресою та монтаж ОЗ на новому місці. Як обліковувати послуги демонтажу і монтажу старого (що уже був у використанні) об'єкту ОЗ за новою адресою? Чи можна збільшити первісну вартість ОЗ на суму витрат на його монтаж на новому місці?
    25.03.202440
  • Облік придбання ОЗ в кредит за програмою 5-7-9
    Підприємство придбаває обладнання, сплачуючи 30% коштів, а 70% сплачує банк за кредитним договором на 5 років за програмою 5-7-9. Частину відсотків за кредитом сплачує підприємство, а частину - держава. Обладнання ще не виготовлене. За договором, поставка буде на 71-й день від дати оплати, яка була 08.02.2024 р. Як відображати ці операції в бухобліку?
    21.03.202442