• Посилання скопійовано

Придбання та експлуатація авто на підприємстві: що в обліку?

Чи може ТОВ придбати автомобіль у фізособи, який був у використанні? Як вести облік авто на підприємстві? Які потрібно здавати звіти?

Так, ТОВ може купити автомобіль у фізичної особи. Придбання автомобіля у фізособи потрібно оформити договором купівлі-продажу. Оскільки укладатиметься договір між підприємством та фізособою, такий договір потрібно оформити у письмовій формі.

Крім цього, оформлюються первинні документи на оплату вартості автомобіля (платіжне доручення і виписка банку, якщо оплата відбувається безготівково, або видатковий касовий ордер, якщо оплата відбуватиметься готівкою тощо). При проведенні розрахунків зверніть увагу на граничну суму готівкових розрахунків, встановлену п. 6 Положення №148.  На сьогодні така гранична сума для розрахунків між підприємством та фізособою становить 50 000 грн протягом одного дня. Тож, якщо вартість автомобіля за договором більша, її треба виплачувати або частинами не більшими за 50 тис. грн на день, або краще провести розрахунки безготівково.

Оскільки автомобіль планується придбати на вторинному ринку, це, ймовірніше, свідчить про те, що такий автомобіль вже перебував на обліку в ДАІ в Україні. Якщо так, то збір до ПФУ при переоформленні в ДАІ документів на нового власника сплачувати не потрібно. Сплата збору на обов’язкове державне пенсійне страхування при набутті права власності на легкові автомобілі здійснюється за першої державної реєстрації в Україні в сервісних центрах Міністерства внутрішніх справ України – див. тут.

Про придбання автомобіля потрібно повідомити податкову шляхом подання інформації за ф. №20-ОПП. Більш докладно про це читайте тут.

Якщо автомобіль є об’єктом оподаткування транспортним податком, слід буде нараховувати та сплачувати цей податок і подавати декларацію. Довідник щодо транспортному податку див. тут.

Нагадаємо, що об’єктом оподаткування транспортним податком є легкові автомобілі, з року випуску яких минуло не більше 5-ти років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 375 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року (в 2020 році — 1771125 грн). Така вартість визначається Мінекономрозвитку за методикою, затвердженою КМУ, станом на 1 січня податкового (звітного) року виходячи з:

Якщо придбаного автомобіля немає в переліку для звітного року, таке авто не є об’єктом оподаткування транспортним податком.

Оскільки фізособа – продавець отримає від підприємця – покупця дохід у вигляді вартості проданого автомобіля, може виникнути необхідність сплатити з такого доходу ПДФО та військовий збір. Про особливості оподаткування такого доходу і обов’язку юрособи як податкового агента ми писали, зокрема, тут та тут.

 

Первісна вартість авто

Згідно з п. 8 П(С)БО 7, при придбанні авто його первісна вартість, як правило, формується з таких витрат: сума, що сплачується продавцю (без урахування ПДВ та акцизу), реєстраційні збори в ДАІ, державне мито,  витрати на страхування ризиків доставки авто на підприємство (зверніть увагу! витрати на страхування КАСКО та «автоцивілку» не включаються до первісної вартості), витрати на транспортування авто до підприємства (наприклад, витрати пального на переміщення авто від точки його продажу до місця його використання), інші витрати, які безпосередньо пов'язані з доведенням ТЗ до його робочого стану (наприклад, встановлення сигналізації, GPS, вантажного боксу тощо).

Первісна вартість авто збільшується на суму витрат, пов'язаних із його поліпшенням — модернізацією, модифікацією, дообладнанням, реконструкцією тощо, що спричинюється до збільшення майбутніх економічних вигід, первісно очікуваних від використання такого авто (п. 14 П(С)БО 7).

Первісна вартість автомобіля формується на субрахунку 152 з вищезгаданих витрат (Дт 152 Кт 63, 66, 65, 20) і на дату введення авто в експлуатацію переноситься на субрахунок 105 записом: Дт 105 Кт 152.

Відповідно до п. 10 Методрекомендацій з бухобліку ОЗ підставою введення об'єкта основних засобів в експлуатацію є «Акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів» (форма №ОЗ-1).

 

Амортизація автомобіля

Згідно з п. 28 П(С)БО 7, метод амортизації вартості автомобіля обирається підприємством самостійно з урахуванням очікуваного способу отримання економічних вигід від його використання.

Вартість, що амортизується, — це первісна або переоцінена вартість авто за мінусом його ліквідаційної вартості (п. 4 П(С)БО 7).

П'ять методів амортизації визначено в п. 26 П(С)БО 7. Якщо авто використовується з рівномірним завантаженням протягом кількох звітних періодів (років), доцільніше обирати прямолінійний метод. Якщо ж завантаження є нерівномірним (унаслідок нерегулярної діяльності або сезонності тощо), доцільним може бути виробничий метод, коли амортизація нараховується залежно від пробігу або обсягу вантажоперевезень у тонно-кілометрах.

Звісно, можна обирати й інші методи, які підприємство вважає більш доцільними для себе.

У бухгалтерському обліку суми нарахованої амортизації списують на витратні рахунки залежно від сфери використання автомобіля — на дебет рахунків 23, 91 (який потім закривається на рахунок 23 або 90), 92, 93, 94 з кредиту субрахунка 131 «Знос основних засобів». Можливе також списання амортизації на рахунок 15 «Капітальні інвестиції», якщо авто використовується у виготовленні основних засобів, інших необоротних або нематеріальних активів, у вирощуванні довгострокових біологічних активів тощо.

 ***

Читайте також:

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202412
  • Як повернути ОЗ з рахунку 286 знову на рахунок 10?
    Підприємство у вересні 2021 р. прийняло рішення продати основні засоби (меблі). Активи було переведено до складу необоротних активів, утримуваних для продажу за найменшою з вартостей, зокрема, балансовою. У зв'язку з війною ці ОЗ не були продані. У 2024 р. прийнято рішення не продавати їх та продовжити використовувати у госпдіяльності. Скоригована балансова вартість (балансова вартість зменшена на суму амортизації, яка була б нарахована за період жовтень 2021 - грудень 2023 рр.) дорівнює нулю. За якою вартістю зараховувати об'єкт до складу основних засобів?
    26.03.202460
  • Облік компенсації за працевлаштування ВПО
    Які бухгалтерські проведення слід здійснити при компенсації роботодавцю за працевлаштування ВПО?
    26.03.202434
  • Чи збільшують первісну вартість ОЗ витрати на його монтаж на новому місці використання?
    Підприємство має об’єкт ОЗ, який використовувався в орендованому магазині. Після закінчення договору оренди, об'єкт ОЗ демонтований за старою адресою використання та переміщений в інший орендований магазин за іншою адресою. Для використання ОЗ за новою адресою підприємство понесло витрати на демонтаж за старою адресою та монтаж ОЗ на новому місці. Як обліковувати послуги демонтажу і монтажу старого (що уже був у використанні) об'єкту ОЗ за новою адресою? Чи можна збільшити первісну вартість ОЗ на суму витрат на його монтаж на новому місці?
    25.03.202442
  • Облік придбання ОЗ в кредит за програмою 5-7-9
    Підприємство придбаває обладнання, сплачуючи 30% коштів, а 70% сплачує банк за кредитним договором на 5 років за програмою 5-7-9. Частину відсотків за кредитом сплачує підприємство, а частину - держава. Обладнання ще не виготовлене. За договором, поставка буде на 71-й день від дати оплати, яка була 08.02.2024 р. Як відображати ці операції в бухобліку?
    21.03.202442