• Посилання скопійовано

Поліпшення та обладнання приміщення, орендованого для кафе: що в обліку?

Підприємство на загальній системі планує орендувати приміщення для кафе. В договорі оренди прописано, що орендар здійснює поліпшення за свій рахунок, без компенсації витрат орендодавцем. Як обліковувати витрати на капітальний ремонт орендованого приміщення та на оснащення його всім необхідним для роботи кафе? Як списувати амортизацію?

Поліпшення орендованого приміщення та власні ОЗ

Слід розрізняти поліпшення самого орендованого приміщення, яке не можна буде відокремити від нього, і придбання інших основних засобів та малоцінних необоротних активів, які підприємство може використовувати в іншому приміщенні, для інших цілей тощо.

Наведемо кілька прикладів:

  • Всі будівельні матеріали незалежно від їхньої вартості, які використовуються з метою капітального ремонту приміщення та не можуть бути відокремлені від нього, слід обліковувати як витрати на поліпшення орендованого приміщення на субрахунку 117, однією статею, наприклад, «Поліпшення орендованого приміщення за адресою…». Сюди відносяться, зокрема, цегла, вапно, інші будматеріали, метиз, сантехніка тощо;
  • Всі інші витрати на капітальний ремонт приміщення – використані МШП, списані МНМА (зокрема, дрібний будівельний інструмент та витратні матеріали до нього), заробітна плата персоналу та ЄСВ, оплата послуг сторонніх організацій, амортизація ОЗ, що задіяні на ремонті тощо – теж знайдуть відображення на субрахунку 117 за цією ж статею «Поліпшення орендованого приміщення за адресою…».
  • Такі об’єкти, як система сигналізації, окремі кондиціонери або загальна система кондиціонування, жалюзі, інші об’єкти, які потім можна буде відокремити від цього приміщення і перенести до іншого у разі потреби, слід розглядати саме з цієї точки зору. Якщо ці об’єкти не можна буде відокремити від цього приміщення і воно разом з ними буде передане власнику після закінчення оренди, то їх теж слід включити до статті «Поліпшення орендованого приміщення за адресою…» на субрахунку 117. Якщо вони можуть бути відокремлені та використані в інших приміщеннях (власних або нових орендованих), то їх слід обліковувати як власні окремі об’єкти ОЗ за загальними правилами.
  • Все інші об’єкти, що однозначно можуть бути відокремлені від приміщення та використані в іншому місці або які можуть бути продані чи передані іншим особам (меблі, виробниче обладнання, техніка тощо), обліковуються як окремі об’єкти ОЗ за загальними правилами.

Нагадаємо, що всі витрати на поліпшення приміщення та придбання ОЗ спочатку накопичуються на рахунку 15:

  • Дт 153 Кт 13, 20, 22, 63, 65, 66 – витрати на поліпшення орендованого приміщення, які сформують окремий об’єкт на субрах. 117 «Поліпшення орендованого приміщення за адресою…»;
  • Кт 153 Дт 117 – формування окремого об’єкту на субрах. 117 «Поліпшення орендованого приміщення за адресою …» після закінчення всіх робіт з поліпшення;
  • Дт 152 Кт 13, 20, 22, 63, 65, 66 – придбання або створення власними силами об’єктів ОЗ, які будуть вважатися власними об’єктами ОЗ цього підприємства;
  • Дт 104, 106, 109 Кт 152 – введення в експлуатацію власних об’єктів ОЗ.

 

Термін корисного використання ОЗ

Термін корисного використання всіх об’єктів ОЗ, в тому числі і поліпшення орендованого приміщення обирається підприємством самостійно. Відповідно до п. 4 П(С)БО 7 строк корисного використання (експлуатації) – це очікуваний період часу, протягом якого необоротні активи будуть використовуватися підприємством/установою або з їх використанням буде виготовлено (виконано) очікуваний підприємством/установою обсяг продукції (робіт, послуг).

Виходячи з цього, підприємство самостійно визначає, протягом якого періоду воно буде використовувати орендоване приміщення кафе та кожний з об’єктів ОЗ, які будуть обліковуватися на рахунку 10 (субрах. 104, 106, 109). При цьому не потрібно брати до уваги формальний строк, на який укладено договір оренди (наприклад, якщо договір укладено на 2 роки 11 місяців з тим, що після цього оренду буде продовжено згідно з новим договором), оскільки це було зроблено формально, а насправді приміщення планується використовувати значно довше. Тому слід врахувати саме той строк, який фактично планується для використання орендованого приміщення. Якщо цей строк сторонами не визначено, тобто сторони погодилися з тим, що оренда може тривати як завгодно довго, то можна орієнтуватися на ті строки, протягом яких приміщення кафе може фізично використовуватись до наступного капітального ремонту або його реновації. Це може бути строк 10, 12 років тощо, більше або менше, на розсуд самого підприємства.

Щодо податкових строків амортизації поліпшення орендованого майна більш докладно ми писали тут. Цей матеріал актуальний для тих платників податку на прибуток, які коригують фінрезультат з метою оподаткування.

Для кожного з об’єктів, які обліковуватимуться як власні ОЗ (наприклад, охоронна система, кондиціонери, обладнання, техніка тощо), слід встановити окремий строк корисного використання такого об’єкта.

 

Облік амортизації ОЗ

Якщо ми говоримо про кафе, то метою його діяльності є виробництво та продаж готових страв та напоїв. Отже, витрати на ведення такої діяльності обліковуються як витрати на виробництво готової продукції – Дт 23 Кт 13, 20, 22, 63, 65, 66 тощо.

Тому й амортизація всіх ОЗ, в тому числі й поліпшення орендованого приміщення, списується на рахунок 23. Якщо підприємство застосовує рахунок 91, то амортизація списується на рахунок 91.

Про загальновиробничі витрати ми писали тут та тут (в частині бухобліку).

Також пропонуємо архівні матеріали про виробничий облік, які наразі актуальні в частині бухобліку, тут та тут.

***

Додатково читайте:

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    Сьогодні 12:068
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    Сьогодні 10:193
  • Нерезидент надав знижку на послуги: нюанси обліку та оподаткування
    Підприємство 22.02.2024 р. отримало експедиторські послуги від нерезидента - 1000 євро. ПН зареєстровано за датою першої події. Нерезидент 15.03.2024 р. надав знижку 200 євро. Окремо це було зафіксовано у додатковій угоді та складено акт коригування. Оплата ще не проводилась. Як відобразити дане коригування в обліку?
    23.04.202413
  • Як відобразити в обліку ВПА, якщо підприємство отримало податковий збиток?
    Підприємство отримало збиток за результатами звітного року в сумі 600 тис. грн. Податковий збиток складає 100 тис. грн (збільшуючі постійні різниці 300 тис. грн, тимчасові 200 тис. грн). Як в обліку та звітності відобразити ВПА? Також підприємство утримує податок при виплаті доходів нерезиденту. Як відобразити це утримання в обліку та декларації?
    23.04.202423
  • Виконання інженерних робіт: що в бухобліку?
    Підприємство виконує інженерні роботи, результатом яких є технічна документація. Роботи можуть виконуватися протягом 6 – 9 місяців і будуть передані замовнику в кінці періоду виконання. Витрати виробничої собівартості відображаються на рахунку 23. За роботами отримуються аванси. Чи потрібно на дату балансу визнавати доходи, навіть якщо роботи не передані замовнику?
    22.04.202437