• Посилання скопійовано

Як відобразити в обліку техдокументацію?

Після продажу частки в ТОВ попередній власник передав новому за актом перелік технічної документації (креслення, технічні умови, методики випробувань тощо) без ціни. Як новому власнику (він також є директором) оцінити цей перелік технічної документації, поставити на облік та надалі амортизувати як нематеріальні активи?

Хто кому передає техдокументацію?

З питання зрозуміло, що до моменту продажу частки ТОВ техдокументація в обліку ТОВ не відображалася. 

Наступний момент. Кому ця документація належала на праві власності до моменту передачі від колишнього власника новому – колишньому власнику чи ТОВ? 

Скоріш за все, право власності на неї ніде окремо не зафіксовано. Проте документація використовувалася для потреб ТОВ. Можливо, був якийсь внутрішній наказ по підприємству, де вказувалося про застосування цієї документації. 

У зв’язку з цим зазначимо, що відповідно до п. 22 ч. 1 ст. 1 Закону № 1315технічні умови - нормативний документ, що встановлює технічні вимоги, яким повинна відповідати продукція, процес або послуга, та визначає процедури, за допомогою яких може бути встановлено, чи дотримані такі вимоги. А відповідно до ч. 3 ст. 16 Закону № 1315 право власності на стандарти, кодекси усталеної практики і технічні умови, прийняті підприємствами, установами та організаціями, і видані ними каталоги належать відповідним підприємствам, установам та організаціям. Таким чином, за загальним правилом, право власності на техдокументацію належить ТОВ.

Від так, напевне, що колишній власник передавав техдокументацію як представник ТОВ, а не як фізична особа. І передавав новому власнику не як фізичній особі, а як новому представнику ТОВ (директору). Тобто передача документів здійснена в рамках передачі справ від колишнього до нового. У всякому разі, ми розглядатимемо саме цей найдоречніший варіант.

Але маємо сказати, що тут можуть бути різні варіанти передачі. Наприклад, техдокументацію колишній власник передає новому як фізична особа фізичній особі. В цьому разі документація взагалі не має відношення до ТОВ. В цьому разі вона належатиме особисто новому власнику, як фізособі. І ця остання може отриману техдокументацію продати чи подарувати своєму ж ТОВ, чи внести до статутного капіталу ТОВ.

 

Як задокументувати передачу?

Якщо техдокументація належить ТОВ, то передачу можна оформити актом в довільній формі про передачу справ, включаючи документацію, від колишнього власника новому власнику (директору). 

 

Чи потрібно техдокументацію ставити на баланс?

ТОВ може поставити її на баланс, якщо виконуються умови, передбачені п. 6 П(С)БО 8:

1. є імовірність одержання майбутніх економічних вигід, пов'язаних з її використанням, та

2. її вартість може бути достовірно визначена.

Мабуть, в нашій ситуації перша умова виконується. Адже, напевне, техдокументацію використовуватимуть у господарській діяльності.

А достовірне визначення вартості може бути під питанням. Адже кожна техдокументація унікальна і визначити її вартість проблематично. Але якщо таки вартість визначити можна (наприклад, ТОВ раніше несло витрати на її створення, які списувало до складу витрат, і ці витрати можна порахувати), ТОВ може поставити техдокументацію на баланс.

Може – але не зобов’язано цього робити. Адже техдокументація може використовуватися в господарській діяльності без постановки на баланс. Досить мати наказ керівника про її застосування в діяльності.

Якщо таки прийнято рішення поставити на баланс (а для цього, повторимо, потрібно знати вартість техдокументації), це відображають бухгалтерськими записами, наведеними в п. 7.4 Методичних рекомендацій № 1327: Дт 124 Кт 746. 

Зарахування на баланс доцільно оформити наказом керівника підприємства і актом введення в господарський оборот об’єкта нематеріальних активів. Оскільки нормативними документами форми такого акта не встановлено, кожне підприємство розробляє її самостійно. За зразок можна взяти Акт введення в господарський оборот об'єкта права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів (типова форма № НА-1).

Надалі техдокументацію амортизують у загальному порядку.

Але якщо техдокументація була раніше отримана ТОВ безоплатно від іншої особи, то зарахування на баланс відображають іншим записом: Дт 124 Кт 424. Тоді під час нарахування амортизації (Дт 23, 91, 92 тощо Кт 133) пропорційно сумі такої амортизації відображають нарахування доходу: Дт 424 Кт 746.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    Сьогодні 13:2313
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    Сьогодні 12:0621
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    Сьогодні 10:197
  • Нерезидент надав знижку на послуги: нюанси обліку та оподаткування
    Підприємство 22.02.2024 р. отримало експедиторські послуги від нерезидента - 1000 євро. ПН зареєстровано за датою першої події. Нерезидент 15.03.2024 р. надав знижку 200 євро. Окремо це було зафіксовано у додатковій угоді та складено акт коригування. Оплата ще не проводилась. Як відобразити дане коригування в обліку?
    23.04.202414
  • Як відобразити в обліку ВПА, якщо підприємство отримало податковий збиток?
    Підприємство отримало збиток за результатами звітного року в сумі 600 тис. грн. Податковий збиток складає 100 тис. грн (збільшуючі постійні різниці 300 тис. грн, тимчасові 200 тис. грн). Як в обліку та звітності відобразити ВПА? Також підприємство утримує податок при виплаті доходів нерезиденту. Як відобразити це утримання в обліку та декларації?
    23.04.202427