• Посилання скопійовано

Облік компенсації забудовнику витрат на створення інфраструктури електропостачання

Підприємство (власник будівлі) уклало договір із забудовником на створення зовнішньої інфраструктури електропостачання, за яким компенсує забудовнику понесені витрати, натомість отримує доступ до користування такою інфраструктурою. Чи потрапить така компенсація до витрат підприємства?

Виходячи з наданого вами договору, забудовник створює зовнішню інфраструктуру електропостачання. При цьому не йдеться, що забудовник робить це на замовлення підприємства. Це не договір підряду (виходячи з назви), забудовник і підприємство мають в ньому назви Сторона 1 та Сторона 2 (а не підрядник та замовник). Та й про перехід до підприємства права власності на створену інфраструктуру (результат виконаних забудовником робіт) в договорі мова не йде.  

Основні умови цього договору: підприємство компенсує забудовнику понесені ним витрати на створення такої інфраструктури (а не оплачує проведені роботи), натомість отримує доступ до цієї інфраструктури, тобто, матиме право нею користуватись. 

Тобто, по суті, виходить, що за цим договором підприємство отримує право користування інфраструктурою. І не безоплатно – адже умовою для такого користування є сплата компенсації забудовнику. Тому, на думку автора, бухгалтерський облік такої компенсації має здійснюватися аналогічно до обліку витрат у вигляді орендної плати.  

Проте тут є один дуже важливий момент. Для будь-яких витрат критичною є дата їх визнання. 

Згідно з п. 7 П(С)БО 16, витрати визнаються витратами певного періоду  одночасно  з визнанням доходу, для отримання якого вони здійснені. Витрати, які неможливо  прямо  пов'язати  з  доходом  певного періоду,  відображаються у складі витрат того звітного періоду,  в якому вони були здійснені.

Але не менш важливим є період, протягом якого підприємство матиме доступ до створеної інфраструктури. У договорі зазначено, що він діє до 31.12.2020 року, але в будь-якому разі до повного виконання Сторонами своїх зобов'язань за цим договором. Проте, наразі автору не зрозуміло, чи дійсно Сторони при укладанні договору мали на увазі таке досить короткострокове користування (зважаючи на досить велику суму компенсації), чи просто забули визначити це в договорі, чи визначили якимось-додатковим документом, який не надав автор запитання. Та тим не менш, навіть зараз зрозуміло, що таке користування триватиме не один місяць. 

А згідно із п. 8 П(С)БО 16, якщо актив забезпечує одержання економічних вигод протягом кількох   звітних   періодів,   то   витрати   визнаються   шляхом систематичного  розподілу  його  вартості  (наприклад,  у  вигляді амортизації) між відповідними звітними періодами.

Звісно, що про капіталізацію і амортизацію таких витрат і мови бути не може. 

Що ж тоді це означає? Що для обліку таких витрат доведеться застосовувати рахунок 39 «Витрати майбутніх періодів». За дебетом рахунку 39 "Витрати майбутніх періодів" відображається накопичення витрат майбутніх періодів, за кредитом - їх списання (розподіл) та включення до складу витрат звітного періоду.

Наприклад, спочатку забудовник створює цю інфраструктуру і передає підприємству право доступу до неї (що варто оформити документально, наприклад, актом) з метою користування.  На цю дату підприємство робить проведення Дт 39 Кт 631 на суму компенсації.  А на дату сплати компенсації – проведення Дт 631 Кт 311. 

А далі треба визначитись, як підприємство використовуватиме цю інфраструктуру. 

Наприклад, якщо підприємство надаватиме будівлю в оренду й інфраструктурою електропостачання користуватиметься орендар (що буде умовою договору оренди і входитиме в орендну плату), то витрати у сумі такої компенсації варто буде обліковувати як витрати майбутніх періодів (на рахунку 39) і списувати пропорційно до отриманого доходу від оренди: Дт 903 або 949 Кт 39. 

Якщо ж ці будівлі підприємство використовуватиме у власній діяльності (наприклад, як офісне приміщення, склад або магазин), то ці витрати рівними частками визнаватимуться протягом усього періоду користування: Дт 92, 93, 94 Кт 39.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202410
  • Як повернути ОЗ з рахунку 286 знову на рахунок 10?
    Підприємство у вересні 2021 р. прийняло рішення продати основні засоби (меблі). Активи було переведено до складу необоротних активів, утримуваних для продажу за найменшою з вартостей, зокрема, балансовою. У зв'язку з війною ці ОЗ не були продані. У 2024 р. прийнято рішення не продавати їх та продовжити використовувати у госпдіяльності. Скоригована балансова вартість (балансова вартість зменшена на суму амортизації, яка була б нарахована за період жовтень 2021 - грудень 2023 рр.) дорівнює нулю. За якою вартістю зараховувати об'єкт до складу основних засобів?
    26.03.202459
  • Облік компенсації за працевлаштування ВПО
    Які бухгалтерські проведення слід здійснити при компенсації роботодавцю за працевлаштування ВПО?
    26.03.202431
  • Чи збільшують первісну вартість ОЗ витрати на його монтаж на новому місці використання?
    Підприємство має об’єкт ОЗ, який використовувався в орендованому магазині. Після закінчення договору оренди, об'єкт ОЗ демонтований за старою адресою використання та переміщений в інший орендований магазин за іншою адресою. Для використання ОЗ за новою адресою підприємство понесло витрати на демонтаж за старою адресою та монтаж ОЗ на новому місці. Як обліковувати послуги демонтажу і монтажу старого (що уже був у використанні) об'єкту ОЗ за новою адресою? Чи можна збільшити первісну вартість ОЗ на суму витрат на його монтаж на новому місці?
    25.03.202441
  • Облік придбання ОЗ в кредит за програмою 5-7-9
    Підприємство придбаває обладнання, сплачуючи 30% коштів, а 70% сплачує банк за кредитним договором на 5 років за програмою 5-7-9. Частину відсотків за кредитом сплачує підприємство, а частину - держава. Обладнання ще не виготовлене. За договором, поставка буде на 71-й день від дати оплати, яка була 08.02.2024 р. Як відображати ці операції в бухобліку?
    21.03.202442