• Посилання скопійовано

Чи можна кілька побудованих об’єктів обліковувати як один об’єкт ОЗ?

Підприємство здійснює реконструкцію тракторної бригади, яка складається з кількох об’єктів, але обліковується як один об’єкт ОЗ. Під час реконструкції буде побудовано ще кілька об’єктів (майстерня, гараж тощо). Чи можна на вартість новопобудованого збільшити первісну вартість тракторної бригади? Чи потрібно все обліковувати окремо?

Відповідно до п. 4 П(С)БО 7, об'єкт основних засобів - це: 

  • закінчений пристрій з усіма пристосуваннями і приладдям до нього; 
  • конструктивно відокремлений предмет, призначений для  виконання певних самостійних функцій; 
  • відокремлений комплекс конструктивно з'єднаних предметів однакового або різного призначення, що мають для їх обслуговування загальні пристосування, приладдя, керування та єдиний фундамент, унаслідок чого кожен предмет може виконувати свої функції, а комплекс - певну роботу тільки в складі комплексу, а не самостійно; 
  • інший актив, що відповідає визначенню основних засобів, або частина такого активу, що контролюється підприємством.

З наведеного випливає, що кілька будівель, споруд могли би бути одним об’єктом ОЗ тільки в тому разі, якщо би мали єдиний фундамент, загальні пристосування для обслуговування, а також якщо би комплекс виконував одну роботу, а не самостійно.

Оскільки ці вимоги не виконуються, кожну будівлю на території тракторної бригади потрібно обліковувати окремо. Тому що відповідно до п. 7 П(С)БО 7 одиницею обліку основних засобів є об'єкт основних засобів.

Витрати на реконструкцію обліковують у складі капітальних інвестицій на субрахунку 151 «Капітальне будівництво», а потім кожний окремий об’єкт (будівлю) окремо зараховують на баланс: Дт 103 Кт 151.

Зарахування новопобудованих будівель на баланс може оформлятися:

Причому як в Наказі № 352, так і в п. 2.2 Методрекомендацій, затверджених Наказом №701, сказано, що Акт застосовується для оформлення зарахування до складу основних засобів окремих об'єктів. А складання загального акта, що оформляє приймання декількох об'єктів основних засобів, допускається лише при обліку господарського інвентаря, інструмента, обладнання тощо, якщо ці об'єкти однотипні, мають однакову вартість та прийняті в одному календарному місяці. 

Новопобудовані будівлі тракторної бригади неоднотипні, вони різного призначення, мають різну вартість, тому на кожну з цих будівель потрібно складати окремий акт.

З наведеного випливає, що підприємство повинно обліковувати витрати на будівництво по кожній будівлі окремо. Інакше неможливо буде визначити точно собівартість кожної з них. 

Якщо підприємство цього не робило і всі будівельні витрати враховувало на субрахунку 151 однією сумою, без розподілу по кожній окремій будівлі, вважаємо, матиме місце порушення порядку ведення бухгалтерського обліку. Доцільно виправити це порушення, зробивши інвентаризацію цього рахунку і понесених на будівництво витрат, встановивши, на яку будівлю які витрати понесені.

Варто сказати, що відповідно до п. 9 П(С)БО 7 первісна вартість об'єктів основних засобів, зобов'язання за які визначені загальною сумою, визначається розподілом цієї суми пропорційно до справедливої вартості окремого об'єкта основних засобів. Тобто в цій ситуації потрібно визначати справедливу вартість (фактично – ринкову без урахування ПДВ) кожного об’єкта і загальну суму розподіляти пропорційно справедливим вартостям кожного об’єкта.

Чи можна цю норму розподілу застосувати в ситуації, яку ми розглядаємо?

Вважаємо, що ні. Тут йде мова про отримані основні засоби (придбані за плату, безоплатно тощо), коли в документах на кілька об’єктів зазначена одна сума.

А в ситуації, яку ми розглядаємо, одна сума на всі об’єкти може виникати внаслідок неправильного ведення бухгалтерського обліку, а не внаслідок того, що об’єкти отримані від продавця тощо за однією сумою. Таким чином, в ситуації, яку ми розглядаємо, повторимося, потрібно виправити помилки в обліку.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Нерезидент надав знижку на послуги: нюанси обліку та оподаткування
    Підприємство 22.02.2024 р. отримало експедиторські послуги від нерезидента - 1000 євро. ПН зареєстровано за датою першої події. Нерезидент 15.03.2024 р. надав знижку 200 євро. Окремо це було зафіксовано у додатковій угоді та складено акт коригування. Оплата ще не проводилась. Як відобразити дане коригування в обліку?
    23.04.202411
  • Як відобразити в обліку ВПА, якщо підприємство отримало податковий збиток?
    Підприємство отримало збиток за результатами звітного року в сумі 600 тис. грн. Податковий збиток складає 100 тис. грн (збільшуючі постійні різниці 300 тис. грн, тимчасові 200 тис. грн). Як в обліку та звітності відобразити ВПА? Також підприємство утримує податок при виплаті доходів нерезиденту. Як відобразити це утримання в обліку та декларації?
    23.04.202415
  • Виконання інженерних робіт: що в бухобліку?
    Підприємство виконує інженерні роботи, результатом яких є технічна документація. Роботи можуть виконуватися протягом 6 – 9 місяців і будуть передані замовнику в кінці періоду виконання. Витрати виробничої собівартості відображаються на рахунку 23. За роботами отримуються аванси. Чи потрібно на дату балансу визнавати доходи, навіть якщо роботи не передані замовнику?
    22.04.202431
  • Нюанси списання безнадійної заборгованості
    Підприємство має на балансі прострочену дебіторську та кредиторську заборгованість, яка утворилася в період з 2012 по 2018 роки. Коли за нею спливає строк позовної давності, щоб вона стала безнадійною і списати її з балансу? Як відображати списання в бухобліку? Чи нараховувати ПДВ при списанні?
    19.04.20241 808
  • Облік ОЗ та благодійної допомоги неприбуткової організаціїосно
    Неприбуткова організація отримала 10 ноутбуків, як благодійну допомогу, за актом приймання-передачі, але без ціни. 2 ноутбуки за рішенням керівника залишилися на балансі організації для використання в діяльності. Інші 8 передаються іншій неприбутковій організації, також без ціни. Як ці операції відображати в бухгалтерському обліку?
    19.04.202423