• Посилання скопійовано

Ліквідовано емітента – списуємо інвестицію

Підприємство на загальній системі оподаткування володіє часткою в СК ТОВ (емітента), яку воно придбало за кошти. Підприємство дізналося про ліквідацію ТОВ. Які його дії?

Бухгалтерський облік

Частка в СК ТОВ відображається на балансі підприємства як фінансова інвестиція – на рахунку 14 «Довгострокові фінансові інвестиції».

Оскільки емітента ліквідовано, фінансова інвестиція перестає відповідати поняттю активу.

Нагадаємо, що відповідно до ст. 1 Закону про бухоблік, активи - ресурси, контрольовані підприємством у результаті минулих подій, використання яких, як очікується, приведе до отримання економічних вигід у майбутньому.  У разі ліквідації емітента від фінансової інвестиції економічних вигід вже не отримають.

Таким чином, фінансову інвестицію потрібно списати з балансу. Списують її стандартним записом: Дт 977 «Інші витрати діяльності» Кт 14.

 

Податок на прибуток

Вартість списаної фінансової інвестиції зменшує фінрезультат до оподаткування при визначенні об’єкта оподаткування податком на прибуток за пп. 134.1.1 ПКУ

Поряд з цим, якщо підприємство коригує фінрезультат до оподаткування на податкові різниці, варто звернути увагу на податкову різницю, встановлену пп. 140.5.3 ПКУ: фінрезультат до оподаткування збільшується на суму втрат від інвестицій в асоційовані, дочірні та спільні підприємства, розрахованих за методом участі в капіталі або методом пропорційної консолідації.

Буквально тут мова не про будь-які втрати, а тільки про втрати, які розраховані за методом участі в капіталі чи методом пропорційної консолідації.

Про метод участі в капіталі читаємо в п. 12 П(С)БО 12. Метод визначає зміну загальної величини власного капіталу об'єкта інвестування, крім тих, що є результатом операцій між інвестором і об'єктом інвестування. Такі втрати списують на рахунок 96 «Втрати від участі в капіталі», а не на субрахунок 977. 

А метод пропорційної консолідації застосовується відповідно до вимог МСБО 31 «Частки у спільних підприємствах» може застосовуватися тільки спільними підприємствами, які ведуть облік за міжнародними стандартами.

У разі ліквідації фінансової інвестиції до її оцінки не може застосовуватися ані метод участі в капіталі, ані пропорційної консолідації. Тому, з нашого погляду, податкова різниця за пп. 140.5.3 ПКУ ситуації з ліквідацією не стосується, а тому і не застосовується.

Інших податкових різниць, які можуть застосовуватися в ситуації, яку ми розглядаємо, ПКУ не містить.

 

ПДВ

Операція ліквідації фінансової інвестиції не є операцією постачання товарів чи послуг, тому підстав для нарахування податкових зобов’язань з ПДВ ми не бачимо.

 

Документування

Підтвердженням факту ліквідації може бути інформація з ЄДР (Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань), із зазначенням дати ліквідації. Цю інформацію можна роздрукувати і прикласти до документів, якими оформлятиметься ліквідація фінансової інвестиції. Наприклад, таким документом може бути наказ керівника підприємства про ліквідацію.

Залежно від особливостей кожної конкретної ситуації можуть складатися й інші документи. Наприклад, керівник може утворити комісію для визначення винної особи, яка не прослідкувала за тим, що ТОВ перебуває в процесі ліквідації, внаслідок чого підприємство втратило можливість вплинути на процедуру ліквідації та отримати якісь кошти від ліквідації тощо. 

Цілком можливо, були порушення в порядку прийняття рішення про ліквідацію тощо. Всі ці питання потрібно з’ясовувати з урахуванням конкретних обставин конкретної ситуації.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202411
  • Як повернути ОЗ з рахунку 286 знову на рахунок 10?
    Підприємство у вересні 2021 р. прийняло рішення продати основні засоби (меблі). Активи було переведено до складу необоротних активів, утримуваних для продажу за найменшою з вартостей, зокрема, балансовою. У зв'язку з війною ці ОЗ не були продані. У 2024 р. прийнято рішення не продавати їх та продовжити використовувати у госпдіяльності. Скоригована балансова вартість (балансова вартість зменшена на суму амортизації, яка була б нарахована за період жовтень 2021 - грудень 2023 рр.) дорівнює нулю. За якою вартістю зараховувати об'єкт до складу основних засобів?
    26.03.202460
  • Облік компенсації за працевлаштування ВПО
    Які бухгалтерські проведення слід здійснити при компенсації роботодавцю за працевлаштування ВПО?
    26.03.202434
  • Чи збільшують первісну вартість ОЗ витрати на його монтаж на новому місці використання?
    Підприємство має об’єкт ОЗ, який використовувався в орендованому магазині. Після закінчення договору оренди, об'єкт ОЗ демонтований за старою адресою використання та переміщений в інший орендований магазин за іншою адресою. Для використання ОЗ за новою адресою підприємство понесло витрати на демонтаж за старою адресою та монтаж ОЗ на новому місці. Як обліковувати послуги демонтажу і монтажу старого (що уже був у використанні) об'єкту ОЗ за новою адресою? Чи можна збільшити первісну вартість ОЗ на суму витрат на його монтаж на новому місці?
    25.03.202442
  • Облік придбання ОЗ в кредит за програмою 5-7-9
    Підприємство придбаває обладнання, сплачуючи 30% коштів, а 70% сплачує банк за кредитним договором на 5 років за програмою 5-7-9. Частину відсотків за кредитом сплачує підприємство, а частину - держава. Обладнання ще не виготовлене. За договором, поставка буде на 71-й день від дати оплати, яка була 08.02.2024 р. Як відображати ці операції в бухобліку?
    21.03.202442