• Посилання скопійовано

Сума витрат з капітального ремонту списується в рахунок майбутньої орендної плати: що в обліку?

Орендар отримав від підрядника податкову накладну на виконані роботи з капітального ремонту частини бетонного покриття об’єкта оренди. Як орендар, який здійснює оптову торгівлю металобрухтом, операції якої не оподатковуються ПДВ, має відобразити ПДВ у разі: 1) Відмови орендодавця – ФОПа на загальній системі оподаткування, не платника ПДВ відшкодовувати виконані роботи? 2 ) Зарахування витрат у рахунок майбутньої орендної плати?

Відповідно до пп. «б» п. 185.1 ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, згідно зі ст. 186 ПКУ.

В п. 186.4 ПКУ зазначено, що місцем постачання послуг є місце реєстрації постачальника, крім операцій, зазначених у пунктах 186.2 і 186.3 ПКУ.

Постачання послуг в пп. 14.1.185 ПКУ визначено як будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об'єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об'єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності.

Операції, що не є об’єктом оподаткування ПДВ встановлені в ст. 196 ПКУ, а звільненні від оподаткування – в ст. 197 та підрозділі 2 розділу ХХ ПКУ. Робіт з капітального ремонту, вказані норми не містять. Тому постачання таких робіт орендодавцю підлягає оподаткуванню ПДВ на загальних підставах, тобто за ставкою 20%.

Відповідно до п. 188.1 ПКУ база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.  При цьому база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг.

В п. 198.3 ПКУ зазначено, що податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 ПКУ, протягом такого звітного періоду у зв'язку, зокрема з наданням послуг.

Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Виходячи з того, що постачання робіт з капітального ремонту орендодавцю підлягає оподаткуванню ПДВ на загальних підставах, то положення пунктів 198.5 та 199.1-199.3 ПКУ до такої операції не застосовуються.

Відповідно до пунктів 8 та 12 Порядку №1307 у верхній лівій податкової накладної, складеної на постачання послуг з капітального ремонту орендодавцю (ФОП – не платнику ПДВ):

- у графі "Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини" робиться помітка "X" та зазначається тип причини «02» - Складена на постачання неплатнику податку. 

- у графі "Отримувач (покупець)" зазначається "Неплатник";

- у рядку "Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)" проставляється умовний ІПН "100000000000", 

- рядок "Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер паспорта" не заповнюється.

У разі відмови орендодавця  – ФОПа на загальній системі оподаткування, не платника ПДВ відшкодовувати виконані орендарем роботи з капітального ремонту орендованого об’єкту такі роботи з метою оподаткування ПДВ вважаються безоплатно наданими. 

В п. 15 Порядку №1307 зазначено, що у разі постачання товарів/послуг, база оподаткування яких, визначена відповідно до статей 188 і 189 ПКУ, перевищує фактичну ціну постачання таких товарів/послуг (зокрема, якщо база оподаткування визначається виходячи із ціни придбання товарів/послуг, і перевищує суму їх постачання), постачальник (продавець) складає дві податкові накладні: 

одну - на суму, розраховану виходячи з фактичної ціни постачання;

іншу - на суму, розраховану виходячи з перевищення ціни придбання, або може скласти не пізніше останнього дня місяця, в якому здійснено такі постачання, зведену податкову накладну з урахуванням сум податку, розрахованих виходячи з перевищення бази оподаткування над фактичною ціною, визначених окремо за кожною операцією з постачання товарів/послуг.

У податковій накладній (в т. ч. зведеній), яка складена на суму такого перевищення, робиться позначка відповідно до пункту 8 Порядку №1307 (15 - Складена на суму перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до статей 188 і 189 Податкового кодексу України, над фактичною ціною постачання). 

Така податкова накладна отримувачу (покупцю) не надається. При цьому у рядках такої податкової накладної, відведених для зазначення даних покупця, постачальник (продавець) зазначає власні дані.

Офіс великих платників податків ДПС в ІПК від 10.06.2020 р. №2383/ІПК-28-10-30-02-11 повідомляє, що операція з безоплатного постачання товарів (робіт, послуг) є об'єктом оподаткування ПДВ та оподатковується виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до п. 188.1 ПКУ. За такою операцією платником податку складаються дві податкові накладні згідно з п. 15 Порядку №1307.

Оскільки операції з безоплатного постачання товарів (робіт, послуг) є оподатковуваними операціями, то податкові зобов'язання відповідно до п. 198.5 ПКУ у даному випадку не нараховуються.

При цьому згідно з пп. "б" п. 187.1 ПКУ датою виникнення податкових зобов'язань з ПДВ при безоплатній передачі робіт є момент їх постачання, тобто момент підписання акту приймання-передачі таких  робіт.

 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    Сьогодні 12:0571
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    Сьогодні 11:0628
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202420
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202432
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    24.04.202410