• Посилання скопійовано

НМА чи витрати на дослідження та розробку: яка різниця?

Підприємство замовляє послугу сторонньої організації з розробки концепції нового товару. Послуга складається з 4-х етапів: 1 - маркетингове дослідження та ідея нового товару; 2 - розробка рецептури; 3 - розробка технологічного регламенту виробництва продукту; 4 - дизайн упаковки. Це НМА чи витрати періоду?

Розпочнемо із визначень, які наведені у п.4 П(С)БО 8:

  • Нематеріальний  актив  -  немонетарний  актив,  який  не  має матеріальної  форми  та може бути ідентифікований; 
  • Дослідження  -  заплановані  підприємствами  дослідження, які проводяться  ними  уперше  з  метою  отримання  і  розуміння нових наукових  та  технічних знань; 
  • Розробка  - застосування підприємством результатів досліджень та  інших  знань  для  планування  і проектування нових або значно вдосконалених  матеріалів,  приладів,  продуктів, процесів, систем або   послуг   ДО ПОЧАТКУ   їхнього   серійного  виробництва  чи використання.

Витрати на дослідження та рекламу й просування продукції на ринку не визнаються НМА та підлягають відображенню у складі витрат того звітного періоду, у якому вони були здійснені (п. 9 П(С)БО 8, п. 2.3 Методрекомендацій № 1327).

Що стосується витрат на розробку нового товару, то вони можуть бути визнані як НМА, так і витратами звітного періоду.

Згідно з п. 7 П(С)БО 8 НМА,  отриманий  в  результаті розробки, слід відображати в балансі за умов, якщо підприємство має:

  1. намір, технічну   можливість   та   ресурси   для   доведення НМА  до  стану,  у  якому  він  придатний  для реалізації або використання;
  2. можливість отримання майбутніх  економічних вигід від реалізації або використання НМА;
  3.  інформацію для достовірного визначення витрат,  пов'язаних  з розробкою НМА.

Якщо об'єкт НМА не відповідає вказаним критеріям визнання, то витрати, пов'язані з його придбанням чи створенням, визнаються витратами того звітного періоду, протягом якого вони були здійснені, без визнання таких витрат у майбутньому НМА (п.8 П(С)БО 8).

Теж саме прописано у п.2.2 Методрекомендацій №1327.

Зрозуміти, коли витрати на розробку нового продукту мають бути НМА, вважаємо, допоможе МСБО 38 «Нематеріальні активи».

Прикладами діяльності з дослідження є (п.56 МСБО 38):

а) діяльність, спрямована на отримання нових знань;

б) пошук, оцінка та остаточний вибір застосування результатів дослідження чи інших знань;

в) пошук альтернатив матеріалам, приладам, продуктам, технологічним процесам, системам чи послугам; та

г) формулювання, розробка, оцінка та остаточний вибір можливих альтернатив новим чи вдосконаленим матеріалам, приладам, продуктам, технологічним процесам, системам чи послугам. Тут мається на увазі розробка можливих варіантів нових товарів, тобто все же відбувається дослідження (!).

У п. 59 МСБО 38 наведено приклади діяльності з розробки, до яких, зокрема, віднесено такі:

  • проектування, конструювання та випробовування прототипів і моделей перед комерційним виробництвом або використанням;
  • проектування інструментів, матриць, ливарних форм та штампів, у яких застосовано нову технологію;
  • проектування, конструювання та випробовування обраних варіантів нових чи вдосконалених матеріалів, приладів, продуктів, технологічних процесів, систем чи послуг.

Відповідно до п.58 МСБО 38, відмінність між дослідженням і розробкою полягає в тому, що етап розробки проекту більше просунутий порівняно з етапом дослідження. Іншими словами, це більш "закінчений" етап, на якому підприємство вже точно знає, до створення якого саме виробу воно застосує результати досліджень.

При цьому зауважимо, що згідно з п. 53 МСБО 38, якщо суб'єкт господарювання не може відокремити етап дослідження від етапу розроблення внутрішнього проекту для створення НА, він розглядає витрати на такий проект так, ніби вони були понесені лише на етапі дослідження. По суті те ж сказано й у нас, коли говориться, що має бути інформація для достовірного визнання витрат на розробку.

Оскільки відповідно до умов питання витрати можна достовірно розмежувати (можна виокремити витрати на дослідження, на рекламу, та на розробку), то вважаємо, що етап 2 та 3 все-таки є витратами на розробку НМА, адже результати проведених досліджень безпосередньо застосовуються для проектування та випуску (в майбутньому) нового виробу підприємства. Більше того, якщо планується розробляти дизайн упаковки, то це свідчить, що підприємство планує реалізовувати розроблений новий продукт.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»