• Посилання скопійовано

Як обліковувати ремонт придбаного приміщення?

Підприємство придбало офісне приміщення та планує зробити в ньому ремонт на загальну суму 700 тис. грн. Чи потрібен наказ керівника? Чи встановлено обмеження на суму вартості робіт, які відносяться відразу на витрати?

Ремонт придбаного приміщення

Первісна вартість об'єкта основних засобів складається з витрат, перелік яких наведено в п. 8 П(С)БО 7. До цього переліку також належать інші витрати, безпосередньо пов'язані з доведенням основних засобів до стану, у якому вони придатні для використання із запланованою метою (абз. 7 п. 8 П(С)БО 7).

Таким чином, якщо ремонт приміщення здійснюється до введення його в експлуатацію та початку його використання, то витрати на такий ремонт вважаються такими, що пов’язані з доведенням такого приміщення до стану, в якому вони придатні для використання із запланованою метою.

Отже, за Дт субрахунку 151 відображаються як витрати, пов’язані з придбанням приміщення, так і витрати, пов’язані з доведенням приміщення до стану його придатності для використання із запланованою метою (встановлення дверей, системи розумний дім тощо).

 

Поточний ремонт чи модернізація?

Що ж до подальших ремонтів приміщення (або якщо ремонт здійснюється вже після початку експлуатації приміщення), то в бухобліку ремонт об'єкта ОЗ (як поточний, так і капітальний) належить до витрат періоду, у якому його було завершено. А ось поліпшення об'єкта основного засобу збільшує його первісну вартість.

При цьому, варто зауважити, що класифікація здійснених робіт як поточний ремонт або як поліпшення (модернізація) здійснюється не на підставі вартісного критерію, а виходячи з суті проведених робіт та їх вплив на сам об’єкт ОЗ.

Так, згідно з п. 15 П(С)БО 7, витрати, що здійснюються для підтримання об'єкта ОЗ в робочому стані (проведення технічного огляду, нагляду, обслуговування, ремонту тощо), та одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигід від його використання, включаються до складу витрат.

На противагу цьому, відповідно до п. 14 П(С)БО 7, первісна вартість ОЗ збільшується на суму витрат, пов'язаних з поліпшенням об'єкта, що призводить до збільшення майбутніх економічних вигід, первісно очікуваних від його використання. Згаданий п. 14 П(С)БО 7 вказує на приклади поліпшень — модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо.

Своєю чергою, відповідно до Методрекомендацій з бухобліку ОЗ, рішення щодо класифікації проведених робіт приймає керівник підприємства. Зробити це він може як щодо кожної з проведених робіт своїм наказом окремо, так і встановивши загальні правила такої класифікації в наказі про облікову політику (і вже потім на підставі цих правил складатиметься решта документів щодо проведення ремонту чи поліпшення).

Тобто, встановити в наказі про облікову політику можна лише правила визначення ремонту чи поліпшення ОЗ, і те, що витрати на ремонт належать до витрат періоду, а витрати на поліпшення — збільшують первісну вартість ОЗ (це передбачено п. 2.1 Методрекомендацій №635). Однак класифікацію за ними конкретних проведених робіт керівнику підприємства однаково доведеться робити — в наказі про їх проведення, в акті прийому-передачі здійснених робіт або про введення об'єкта ОЗ в експлуатацію після них.

Водночас, підтримує такий підхід і суд. Зокрема, тут, ми наводили рішення, згідно з яким суд погоджується з тим, що саме керівник визначає чи відносяться проведені роботи до ремонту (поточного або капітального) або ж є модернізацією (і відповідно збільшує вартість активу), однак робити це він повинен з урахуванням результатів аналізу існуючої ситуації та суттєвості таких витрат.

Відповідно до зазначеного вище, якщо здійснюється ремонт придбаного приміщення до введення його в експлуатацію – це вважається витратами на доведення ОЗ до стану, в якому вони можуть використовуватись для досягнення мети, а тому відносяться не до складу витрат, а збільшують первісну вартість придбаного об’єкта.

Якщо ремонт здійснюється вже після початку експлуатації приміщення, то рішення про класифікацію проведених робіт як ремонт або як поліпшення здійснює керівник підприємства враховуючи такі фактори:

  • чи відбувається збільшення очікуваного строку корисного використання об’єкта;
  • чи збільшується кількість й/або якості продукції (робіт, послуг), виробленої (надаваної) цим об’єктом (підвищення продуктивності об’єкта);
  • чи здійснюється розширення технологічних можливостей, досягнення економії ресурсів, покращення умов праці, збільшення ринкової вартості приміщення тощо.

 

Прибуток

Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МФСЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

Якщо виконані роботи класифікуються підприємством як витрати поточного періоду (ремонт), то жодних податкових різниць ПКУ не передбачено. Тобто підприємство відносить вартість таких робіт до складу витрат, які, своєю чергою, враховуються при визначенні фінансового результату до оподаткування.

У разі класифікації виконаних робіт саме як поліпшення або ж віднесення їх вартості на первісну вартість придбаного приміщення, то вартість таких робіт збільшує вартість об’єкту, що підлягає амортизації (а разом з тим, і саму суму місячної амортизації) як при нарахуванні амортизації в бухгалтерському обліку, так і при нарахування амортизації за правилами «податкового» обліку, встановленими пп. 138.3 ПКУ.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Придбання квадроциклу для військовослужбовця: відображення в обліку та оподаткування
    Приватне підприємство планує придбати квадроцикл та передати його безпосередньо військовослужбовцю. Як відобразити цю операцію в обліку?
    Сьогодні 12:159
  • Облік погашення кредиту замість банку факторинговій компанії
    : У 2012 році ТОВ отримало в банку кредит. У 2014 році банк передав кредит факторинговій компанії. Протягом 2012 – 2023 рр. між банком, НБУ, фактором тривали судові справи. Відсотки за кредитом ТОВ не виставлялися. У 2023 році кредит виставлено на аукціон і продано новому кредитору. Згодом за вимогою кредитора ТОВ відшкодувало вартість кредиту, за ціною менше балансової. Як ці операції відобразати в обліку?
    Сьогодні 12:086
  • Платник єдиного податку надає приміщення для тимчасового проживання ВПО: облік та оподаткування
    Юрособа – платник єдиного податку 4-ї групи надає приміщення для тимчасового проживання ВПО на безоплатній основі. Для отримання компенсації за спожиті комунальні послуги (електроенергію, опалення, водопостачання та ін.) юрособа щомісячно надає інформацію до селищної ради. Плату за проживання і за спожиті комунальні послуги від ВПО юрособа не отримує. Як відображати це в обліку та яке оподаткування?
    Сьогодні 11:151
  • Послуги експедитора: відображення в бухобліку
    Підприємство, яке працює за агентським договором, та є платником ЄП, надає послуги експедитора. Послуги перевезення надає сторонній перевізник. Акт від перевізника на 40 000 грн. Послуги експедитора - 5 000 грн. Виставили акт замовнику на 45 000 грн. Замовник оплатив всю суму на рахунок експедитора, а експедитор перерахував перевізнику 40 000 грн. Як відобразити в бухобліку?
    Сьогодні 10:025
  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202413