• Посилання скопійовано

Повернення фінансової гарантії з АсМАП

Підприємство з 1992 р. займається перевезеннями і є членом АсМАП. Для того, щоб бути членом АсМАП підприємство сплатило фінгарантію. Даних про сплату за первинними документами немає. На даний час підприємство має намір повернути фінгарантію. Як правильно це відобразити в обліку, щоб уникнути штрафів?

Система МДП – це єдина глобальна система митного транзиту, метою якої є максимальне спрощення перевезення товарів під митними печатками та пломбами в міжнародному сполученні та забезпечення необхідної митної безпеки й гарантії доставки товару до митниць призначення в країнах-учасницях Митної конвенції про міжнародне перевезення вантажів з використанням книжки МДП, 1975 року.

При вступі в АсМАП перевізник набуває статусу асоційованого учасника АсМАП України.  Реєстрація його як  нового учасника в фінансовій програмі АсМАП України здійснюється при умові внесення наступних сум  фінансової гарантії. Гарантія допуску вноситься у гривнях по курсу НБУ на день перерахування коштів.

Прийнявши рішення стати учасником Асоціації та користуватись системою МДП, підприємствр отримує багато переваг. 

Відповідно до п. 4.1 Статуту Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України (далі – Статут АсМАП) учасниками Асоціації можуть бути суб’єкти господарської діяльності всіх форм власності, а також, які мають зареєстровані на них транспортні засоби, ліцензію на надання послуг з міжнародних перевезень пасажирів та/або небезпечних вантажів автомобільним транспортом, визнають Статут Асоціації, сплачують членські внески за надані послуги й інші платежі.

Учасники Асоціації реалізують свої права й законні інтереси, а також виконують свої обов’язки перед Асоціацією безпосередньо через керівника суб’єкта підприємницької діяльності.

Всі Учасники Асоціації сплачують членські внески в порядку та розмірах, що розглядаються Радою Асоціації та затверджуються Загальними Зборами (Конференцією) Учасників Асоціації.

Стаття 123 ГКУ передбачає, що учасники об'єднання підприємств можуть вносити на умовах і в порядку, передбачених його установчими документами, майнові внески (вступні, членські, цільові тощо).

Членські внески – це грошові внески, які періодично сплачуються членами (учасниками) об'єднання для забезпечення поточної діяльності об'єднання.

Первинними документами, що підтверджують нарахування членських внесків є нормативні документи об’єднання (в даному випадку – угода про приєднання до АсМАП України) та рахунки на сплату членських внесків.

Тобто сплата членських внесків здійснюється підприємствами, в більшості випадків,  самостійно або згідно з рахунком, виданим Асоціацією. Таким чином, підтвердженням сплати  вступного членського внеску та гарантії допуску є платіжні доручення (або їх копії) з відміткою банку про сплату.

Згідно з пп. 5.1.3 Статуту АсМАП, добровільно вийти з Учасників Асоціації можна письмово, попередивши Президента Асоціації про це не пізніше, ніж за три місяці, або тимчасово призупинити свою участь в Асоціації на період не менше 12 місяців, але не більше, ніж на період 36 місяців за умови попередньої оплати всіх боргів перед Асоціацією згідно із заявою встановленого зразка. В цей період перевізник не користується послугами Асоціації, не сплачує членських внесків і не має права вирішального голосу (якщо мав).

Таким чином, днем припинення участі в Асоціації за власним бажанням вважається дата надходження до Секретаріату Асоціації відповідної заяви. Днем припинення участі в Асоціації вважається дата погодження Радою Асоціації про виключення перевізника з Учасників Асоціації.

Крім того, у разі припинення участі в Асоціації членські внески, внесені попередньою оплатою, не повертаються.

Пунктом 8 Розділу 20 Посібника для користувача книжок МДП передбачено порядок повернення Учасникам Асоціації гарантійної суми.

Гарантія допуску залишається доступною для Асоціації на протязі всієї роботи перевізника, як користувача системи МДП і повертається не раніше ніж через 27 місяців з дня отримання перевізником останньої книжки, при умові відсутності претензії митних органів.

По вимозі, учасникам Асоціації, в підтвердження внесення суми фінансової гарантії надається довідка «Про внесення фінансової гарантії по допуску до системи МДП».

Кошти, що були внесені в іноземній валюті, повертаються в національній валюті України - гривні за курсом НБУ на дату повернення гарантії допуску. Кошти, що були внесені в національній валюті України - гривні повертаються в національній валюті в тій же сумі, в якій вони були внесені.

При виході з Учасників Асоціації, сума гарантії допуску може переуступатися новому Учаснику, при умові взяття ним відповідальності, що виникає в результаті використання книжки МДП.

Для повернення гарантії допуску перевізник подає до Асоціації письмову заяву за підписами керівника і головного бухгалтера суб’єкта господарювання, скріплених печаткою. У заяві зазначаються банківські реквізити, на які потрібно перерахувати кошти.

Заяву і лист погодження розглядає Секретаріат Асоціації, у разі відсутності неврегульованих повідомлень митних органів чи несплачених претензій, членських внесків і штрафів, Президенту Асоціації подається обґрунтування для прийняття остаточного рішення.

Тут маються на увазі штрафи за наступні порушення:

1. у випадку передачі книжки МДП третім особам Учасник Асоціації, який допустив таке порушення, зобов’язаний сплатити митному органу будь-які необмежені розміром суми за цією книжкою МДП, попри те, що порушення допустила третя особа. Крім того, за кожну передану книжку МДП третій особі порушник сплачує Асоціації штраф в розмірі 100 НМДГ (1700,00 грн) і надає письмові пояснення цього факту;

2. за використання звичайної книжки МДП для перевезення алкогольних і тютюнових виробів перевізник, що допустив таке порушення, зобов’язаний сплатити Асоціації штраф в розмірі 150 НМДГ (2550,00 грн) за кожну книжку МДП, використану для таких перевезень.

За наявності повідомлень чи претензій з боку митних органів, а також порушень митних правил і використана на відшкодування витрат міжнародної Гарантійної ланки,  гарантія допуску може бути заблокована, і повернула лише після після їх фінансового врегулювання.

Таким чином, при поверненні гарантії допуску перевізнику, Асоціацією утримується заборгованість щодо членських внесків та зазначених вище штрафів, у разі їх наявності. 

Крім того, невитребувана гарантія допуску після закінчення терміну позовної давності переходить у власність Асоціації згідно з вимогами чинного законодавства України.

Фінансова гарантія обліковується у перевізника і рахується довгостроковою дебіторською заборгованістю. Фінансова гарантія, як і членські внески, не є об’єктом податкового обліку.

Тобто сума фінансової гарантії, яка внесена до Асоціації в гривні в бухгалтерському обліку учасника, що знаходиться на загальний системі оподаткування, обліковується згідно з П(С)БО 13 із застосуванням рахунку 183 «Довгострокова дебіторська заборгованість та інші необоротні активи». За Дебетом рахунку 183 відображається сума фінансової гарантії з моменту її сплати Асоціації, а за Кредитом рахунку 183 - відображається її повернення.

Вступні та членські внески згідно з П(С)БО 16  відносяться до складу інших операційних витрат, які обліковуються за Дебетом рахунку 949 з кодом витрат «Членські внески» та «Вступні внески». Підставою для включення їх до витрат є Договір з асоційованим Учасником Асоціації (допущеним до роботи в системі МДП).

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202413
  • Як повернути ОЗ з рахунку 286 знову на рахунок 10?
    Підприємство у вересні 2021 р. прийняло рішення продати основні засоби (меблі). Активи було переведено до складу необоротних активів, утримуваних для продажу за найменшою з вартостей, зокрема, балансовою. У зв'язку з війною ці ОЗ не були продані. У 2024 р. прийнято рішення не продавати їх та продовжити використовувати у госпдіяльності. Скоригована балансова вартість (балансова вартість зменшена на суму амортизації, яка була б нарахована за період жовтень 2021 - грудень 2023 рр.) дорівнює нулю. За якою вартістю зараховувати об'єкт до складу основних засобів?
    26.03.202461
  • Облік компенсації за працевлаштування ВПО
    Які бухгалтерські проведення слід здійснити при компенсації роботодавцю за працевлаштування ВПО?
    26.03.202434
  • Чи збільшують первісну вартість ОЗ витрати на його монтаж на новому місці використання?
    Підприємство має об’єкт ОЗ, який використовувався в орендованому магазині. Після закінчення договору оренди, об'єкт ОЗ демонтований за старою адресою використання та переміщений в інший орендований магазин за іншою адресою. Для використання ОЗ за новою адресою підприємство понесло витрати на демонтаж за старою адресою та монтаж ОЗ на новому місці. Як обліковувати послуги демонтажу і монтажу старого (що уже був у використанні) об'єкту ОЗ за новою адресою? Чи можна збільшити первісну вартість ОЗ на суму витрат на його монтаж на новому місці?
    25.03.202442
  • Облік придбання ОЗ в кредит за програмою 5-7-9
    Підприємство придбаває обладнання, сплачуючи 30% коштів, а 70% сплачує банк за кредитним договором на 5 років за програмою 5-7-9. Частину відсотків за кредитом сплачує підприємство, а частину - держава. Обладнання ще не виготовлене. За договором, поставка буде на 71-й день від дати оплати, яка була 08.02.2024 р. Як відображати ці операції в бухобліку?
    21.03.202442