• Посилання скопійовано

Здача в суборенду кавоварок: відображаємо оплату за оренду та всі інші витрати в бухобліку

Чи можна ТОВ, основною діяльністю якого є гуртова торгівля та здача в суборенду кавових машин, відображати оплату за оренду кавоварок та всі інші витрати (купівля запчастин для ремонту кавоварок) на рахунку 91?

Насамперед зазначимо, що гуртовій торгівлі кавою, чаєм, какао та прянощами відповідає код КВЕД 46.37, а наданню в оренду інших машин, устаткування та товарів – код КВЕД 77.39.

Згідно з Методологічними основами та поясненнями до позиції Класифікації видів економічної діяльності, затвердженими наказом Держкомстату від 23.12.2011 р. №396, клас 77.39 включає надання в оренду та операційний лізинг інших машин і устаткування без оператора, що їх використовують у виробничій діяльності зазвичай як основні засоби.

В Інструкції №291 зазначено, що на субрахунку 713 «Дохід від операційної оренди активів» узагальнюється інформація про доходи від оренди (крім фінансової) майна, якщо ця діяльність не є предметом (метою) створення підприємства.

Мінфін у листі від 22.09.2010 р. №31-34020-20-27/25329 повідомляє, що дохід від операційної оренди, що є основною діяльністю підприємства, відображається за кредитом субрахунку 703 «Дохід від реалізації робіт і послуг» та наводиться у ряд. 010 «Доход (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг)» Звіту про фінансові результати (ф. №2).

Отже, в ситуації, що розглядається, дохід, отриманий від надання в суборенду кавоварок доцільно відображати на субрах. 713.

Відповідно до п. 17 П(С)БО 14 дохід від операційної оренди (крім доходу від оренди об'єктів інвестиційної нерухомості) визнається іншим операційним доходом відповідного звітного періоду на прямолінійній основі протягом строку оренди або з урахуванням способу одержання економічних вигод, пов'язаних з використанням об'єкта операційної оренди. На суму заохочення орендаря щодо продовження або укладення нової орендної угоди орендодавцем зменшуються протягом строку оренди доходи від орендної плати.

Нагадаємо, що суборенда це угода про передачу орендарем орендованого ним об'єкта в оренду третій особі.

Об'єкт операційної оренди відображається орендарем на позабалансовому рахунку бухгалтерського обліку 01 за вартістю, зазначеною в угоді про оренду (п. 8 П(С)БО 14).

Витрати орендаря на поліпшення об'єкта операційної оренди (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), що приводять до збільшення майбутніх економічних вигод, які первісно очікувалися від його використання, відображаються орендарем як капітальні інвестиції у створення (будівництво) інших необоротних матеріальних активів (субрах. 117).

В п. 9 П(С)БО 14 вказано, що належна за користування об'єктом операційної оренди плата визнається витратами згідно з П(С)БО 16 на прямолінійній основі протягом строку оренди або з урахуванням способу одержання економічних вигод, пов'язаних із використанням об'єкта операційної оренди. На суму заохочення орендаря щодо продовження або укладення нової орендної угоди зменшуються протягом строку оренди його витрати з орендної плати.

При цьому одним з основних принципів, наведених в п. 7 П(С)БО 16, є те, що витрати визнаються витратами певного періоду одночасно з визнанням доходу, для отримання якого вони здійснені.

Тому витрати, пов’язані з наданням у суборенду кавових машин, мають відображатися окремо від витрат, понесених під час іншої діяльності, а саме гуртової торгівлі кавою.

У Методичних рекомендаціях з формування складу витрат та порядку їх планування в торговельній діяльності, затверджених наказом Мінекономіки від 22.05.2002 р. № 145 (далі – Методичні рекомендації №145), встановлена номенклатура статей, за якою групуються витрати торговельної діяльності:

- собівартість реалізованих товарів (продукції) (п. 21)

- адміністративні витрати (п. 22), включаючи витрати на оренду основних засобів, інших необоротних матеріальних активів, нематеріальних активів, що забезпечують адміністративні потреби;

- витрати на збут (п. 23), включаючи витрати на оренду основних засобів, інших необоротних матеріальних активів і нематеріальних активів, що забезпечують збут товарів (продукції): 

1) плату за операційну оренду окремих об'єктів основних засобів, пов'язаних зі збутом товарів (продукції);

2) плату за операційну оренду окремих об'єктів інших необоротних матеріальних активів, пов'язаних зі збутом товарів (продукції);

3) плату за операційну оренду окремих об'єктів нематеріальних активів, пов'язаних зі збутом товарів (продукції),

- інші операційні витрати (п. 24);

- інші витрати звичайної діяльності (п. 27).

В Методичних рекомендаціях №145 не встановлена номенклатура статей, за якою групуються загальновиробничі витрати. Попри це, у кореспонденції рахунків з обліку витрат діяльності торговельних підприємств (додаток до Методичних рекомендаціях №145) наведено, що на суму загальновиробничих витрат (наприкінці звітного місяця) збільшується собівартість реалізованих товарів (продукції) (ДТ 901 КТ 91).

Крім того, в Інструкції №291 зазначено, що рахунок 91 «Загальновиробничі витрати» не застосовується підприємствами торгівлі.

Виходячи з викладеного, зазначимо, що всі витрати, пов’язані з наданням кавоварок в суборенду, необхідно узагальнювати на рахунку 23 (наприклад, за субахунку «Витрати, пов’язані з наданням кавоварок в суборенду»). При цьому вартість запчастин, придбаних для ремонту кавоварок, відображається на однойменному субрахунку 207. Аналітичний облік запасних частин ведеться за місцями зберігання та однорідними групами (механічна група, електрична група тощо). Списання запчастин на ремонт кавоварок здійснюється записом Дт 23 Кт 207.

Оскільки, в ситуації, що розглядається, витрати з ремонту кавоварок несе суборендар, то плата за договорами суборенди має включати суму відшкодування таких витрат.

У разі якщо орендар доручає суборендарю виконувати обслуговування та ремонт кавоварок, призначених для надання в суборенду, то розмір та умови відшкодування таких витрат мають передбачатися договором оренди чи окремим договором підряду.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202413
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202423
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    24.04.20247
  • Нерезидент надав знижку на послуги: нюанси обліку та оподаткування
    Підприємство 22.02.2024 р. отримало експедиторські послуги від нерезидента - 1000 євро. ПН зареєстровано за датою першої події. Нерезидент 15.03.2024 р. надав знижку 200 євро. Окремо це було зафіксовано у додатковій угоді та складено акт коригування. Оплата ще не проводилась. Як відобразити дане коригування в обліку?
    23.04.202414
  • Як відобразити в обліку ВПА, якщо підприємство отримало податковий збиток?
    Підприємство отримало збиток за результатами звітного року в сумі 600 тис. грн. Податковий збиток складає 100 тис. грн (збільшуючі постійні різниці 300 тис. грн, тимчасові 200 тис. грн). Як в обліку та звітності відобразити ВПА? Також підприємство утримує податок при виплаті доходів нерезиденту. Як відобразити це утримання в обліку та декларації?
    23.04.202427