• Посилання скопійовано

Облік приймання/передачі ЦМК комунальної власності в оренду

Підприємство уклало договір оренди ЦМК комунального підприємства. Як документально це оформити? Який бухоблік такої оренди?

Цілісний майновий комплекс - це об'єкт, сукупність активів якого забезпечує провадження  окремої   діяльності,   що  визначає загальнодержавне значення підприємства,  на постійній і регулярній основі (наказ Фонду Держмайна № 1954).

Можливість оренди цілісного майнового комплексу передбачена, зокрема, ст. 283 ГКУ. Але при цьому встановлена вимога: оренда структурних підрозділів державних та комунальних підприємств не повинна порушувати виробничо-господарську цілісність, технологічну єдність даного підприємства. І, звісно, держава може встановлювати перелік підприємств, цілісні майнові комплекси яких не можуть бути об’єктом оренди.

 

Документальне оформлення

У першу чергу оренда ЦМК повинна бути оформлена відповідним договором оренди. При цьому, якщо в такий ЦМК входить і нерухомість, то у разі його оренди строком більше ніж на 3 роки, договір оренди підлягає нотаріальному посвідченню.

Безпосередньо факт передачі ЦМК в оренду засвідчується актом приймання-передачі (зокрема, за формою №ОЗ-1 «Акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів») в якому зазначаються всі окремі складові такого ЦМК, що передаються в оренду.

При цьому, Мінфін наполягає, що безпосередньо факт надання послуг з оренди повинен засвідчуватись окремим актом виконаних робіт.

 

Облік

Відповідно до п. 2 ст. 13 Закону №2269 орендоване майно комунальної власності (крім таких видів нерухомого майна, як приміщення, частини будівель, споруд, а також іншого окремого індивідуально визначеного майна) включається до балансу орендаря (тобто оприбутковується) із зазначенням, що це майно є орендованим.

Орендовані приміщення, частини будівель, споруд та інше окреме індивідуально визначене майно залишаються на балансі підприємства чи господарського товариства, створеного у процесі приватизації (корпоратизації), із зазначенням, що це майно передано в оренду, та зараховується на позабалансовий рахунок орендаря із зазначенням, що це майно є орендованим.

Водночас, згідно п. 3 ст. 23 Закону №2269 амортизаційні відрахування на орендовані цілісні майнові комплекси підприємств, їх структурні підрозділи, будівлі та споруди нараховує та залишає у своєму розпорядженні орендар.

Таким чином, орендар оприбутковує на баланс складові ЦМК записом Дт 10, 11 Кт 425 та нараховує відповідну амортизацію протягом строку використання (Дт 23, 91, 92, 93, 94 Кт 131, 132).  Або ж для обліку зобов’язань у розмірі вартості ЦМК може використовуватись субрахунок 532 «Зобов'язання з оренди цілісних майнових комплексів». Комунальне ж підприємство в обліку передачу ЦМК відображає записом Дт 184 Кт 10, 11, 12 з позначкою, що такі ОЗ знаходяться в оренді і амортизацію за строк оренди відповідно не нараховує.

Одночасно в сумі, пропорційній нарахованій амортизації на такі основні засоби та інші необоротні матеріальні активи, створюється цільовий фонд з відновлення такого майна з відображенням за дебетом субрахунку 425 «Інший додатковий капітал» та кредитом рахунку 48 «Цільове фінансування і цільове надходження». Використання капітальних інвестицій відображається  записом за дебетом рахунку 48 «Цільове фінансування і цільове надходження» та кредитом субрахунку 425 «Інший додатковий капітал». Залишок невикористаного цільового фонду з відновлення таких основних засобів та інших необоротних матеріальних активів, що підлягає поверненню орендодавцю, відображається за дебетом рахунку 48 «Цільове фінансування і цільове надходження» та кредитом субрахунку 685 «Розрахунки з іншими кредиторами».

При поверненні майна нарахована амортизація списується (Дт 131, 132 Кт 10, 11), а ЦМК передається з балансу записом Дт 425 Кт 10, 11 (за залишковою вартістю).

Якщо разом з ЦМК передаються і запаси, що підлягають викупу, то вони оприбутковуються орендарем записом Дт 20, 22, 23, 25, 26, 28 Кт 685. Про податкові наслідки з податку на прибуток та ПДВ при оренді ЦМК ми писали тут.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202414
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202426
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    24.04.20249
  • Нерезидент надав знижку на послуги: нюанси обліку та оподаткування
    Підприємство 22.02.2024 р. отримало експедиторські послуги від нерезидента - 1000 євро. ПН зареєстровано за датою першої події. Нерезидент 15.03.2024 р. надав знижку 200 євро. Окремо це було зафіксовано у додатковій угоді та складено акт коригування. Оплата ще не проводилась. Як відобразити дане коригування в обліку?
    23.04.202414
  • Як відобразити в обліку ВПА, якщо підприємство отримало податковий збиток?
    Підприємство отримало збиток за результатами звітного року в сумі 600 тис. грн. Податковий збиток складає 100 тис. грн (збільшуючі постійні різниці 300 тис. грн, тимчасові 200 тис. грн). Як в обліку та звітності відобразити ВПА? Також підприємство утримує податок при виплаті доходів нерезиденту. Як відобразити це утримання в обліку та декларації?
    23.04.202427