• Посилання скопійовано

Отримання поворотної фіндопомоги «єдинником» від засновника: що в обліку?

На який термін засновник може надати поворотну фінансову допомогу підприємству-«єдиннику»? Чи є обмеження на суму такої допомоги? Як така допомога оформлюється та відображається в бухобліку?

Термін надання поворотної фінансової допомоги

Відповідно до пп. 14.1.257 ПКУ поворотна фінансова допомога - це сума коштів, яка надійшла платнику податків у користування за договором, який не передбачає нарахування процентів або надання інших видів компенсацій у вигляді плати за користування такими коштами, та є обов’язковою до повернення.

Обмежень щодо терміну, на який така ПФД може бути надана, законодавчо не встановлено. Проте у разі, якщо підприємство – отримувач ПФД є платником єдиного податку, є особливості оподаткування.

Відповідно до пп. 2 п. 292.1 ПКУ доходом платника єдиного податку - юр особи є будь-який дохід, включаючи дохід представництв, філій, відділень такої юрособи, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній п. 292.3 ПКУ.

Водночас, згідно з пп. 3 п. 292.11 ПКУ до складу доходу платника ЄП не включаються, зокрема, суми фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, отриманої та поверненої протягом 12 календарних місяців з дня її отримання, та суми кредитів.

Отже, договором про надання ПФД може бути встановлено будь-який термін її надання, однак, якщо таку ПФД платником єдиного податку фактично не буде повернено  протягом 12 календарних місяців, на наступний день після спливу 12 календарних місяців сума неповерненої ПФД включається до доходу підприємства-«єдинника».

Надання ПФД обов’язково повинно бути оформлено відповідним договором про надання поворотної фінансової допомоги.

 

Обмеження

Безпосередньо розмір поворотної фінансової допомоги законодавчо не обмежено. Тобто підприємство може як отримувати, так і надавати ПФД в будь якому розмірі. Однак, якщо ПФД надається в готівковій формі (вноситься безпосередньо в касу підприємства), то тут діють готівкові обмеження, встановлені п. 6 Положення №148, за якими суб'єкти господарювання мають право здійснювати розрахунки готівкою протягом одного дня за одним або кількома платіжними документами:

1) між собою - у розмірі до 10000 (десяти тисяч) гривень включно;

2) з фізособами - у розмірі до 50000 (п'ятдесяти тисяч) гривень включно.

При цьому, варто звернути увагу, що готівкові обмеження діють не на сам розмір ПФД в цілому, а лише на ту суму, яку надавач може внести в касу підприємства протягом одного дня. Зважаючи на це, вносити ПФД в касу можна протягом кількох днів.

Платежі понад установлені граничні суми проводяться через банки або небанківські фінансові установи, які в установленому законодавством порядку отримали ліцензію на переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунку, шляхом переказу коштів з поточного рахунку на поточний рахунок або внесення коштів до банку чи небанківської фінансової установи для подальшого їх переказу на поточні рахунки в банку.

Тобто у разі, якщо надавач ПФД вносить її в касу банку для зарахування на рахунок підприємства, така операція є безготівковою і готівкові обмеження на неї не діють.

 

Бухоблік

Поворотна фінансова допомога, що отримана не від фінансових установ, обліковується на бухгалтерських рахунках відповідно до строків її повернення:

  • за кредитом бухгалтерського рахунку 505 «Інші довгострокові позики в національній валюті» або 506 «Інші довгострокові позики в іноземній валюті», якщо строк повернення позики згідно із договором більший як 12 місяців з дати складання фінзвітності (закінчення звітного періоду);
  • за кредитом бухгалтерського рахунку 685 «Розрахунки з іншими кредиторами», якщо позику слід повернути не пізніше, ніж протягом 12 місяців з дати складання фінзвітності (закінчення звітного періоду).

Відповідно повернення такої допомоги відображається за дебетом відповідного бухгалтерського рахунку.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202412
  • Як повернути ОЗ з рахунку 286 знову на рахунок 10?
    Підприємство у вересні 2021 р. прийняло рішення продати основні засоби (меблі). Активи було переведено до складу необоротних активів, утримуваних для продажу за найменшою з вартостей, зокрема, балансовою. У зв'язку з війною ці ОЗ не були продані. У 2024 р. прийнято рішення не продавати їх та продовжити використовувати у госпдіяльності. Скоригована балансова вартість (балансова вартість зменшена на суму амортизації, яка була б нарахована за період жовтень 2021 - грудень 2023 рр.) дорівнює нулю. За якою вартістю зараховувати об'єкт до складу основних засобів?
    26.03.202460
  • Облік компенсації за працевлаштування ВПО
    Які бухгалтерські проведення слід здійснити при компенсації роботодавцю за працевлаштування ВПО?
    26.03.202434
  • Чи збільшують первісну вартість ОЗ витрати на його монтаж на новому місці використання?
    Підприємство має об’єкт ОЗ, який використовувався в орендованому магазині. Після закінчення договору оренди, об'єкт ОЗ демонтований за старою адресою використання та переміщений в інший орендований магазин за іншою адресою. Для використання ОЗ за новою адресою підприємство понесло витрати на демонтаж за старою адресою та монтаж ОЗ на новому місці. Як обліковувати послуги демонтажу і монтажу старого (що уже був у використанні) об'єкту ОЗ за новою адресою? Чи можна збільшити первісну вартість ОЗ на суму витрат на його монтаж на новому місці?
    25.03.202442
  • Облік придбання ОЗ в кредит за програмою 5-7-9
    Підприємство придбаває обладнання, сплачуючи 30% коштів, а 70% сплачує банк за кредитним договором на 5 років за програмою 5-7-9. Частину відсотків за кредитом сплачує підприємство, а частину - держава. Обладнання ще не виготовлене. За договором, поставка буде на 71-й день від дати оплати, яка була 08.02.2024 р. Як відображати ці операції в бухобліку?
    21.03.202442