• Посилання скопійовано

Списання нестачі пального за результатами інвентаризації

При проведенні інвентаризації виявлено залишки пального, які були несвоєчасно списані (ще у 2014 році). Вони придбавалися за готівку (є авансовий звіт та чек), але податковим кредитом з ПДВ підприємство не користувалося. Як списати ці залишки, адже документів про використання пального немає?

Згідно з проведеною їнвентаризацією, пальне, якого немає фактично, але яке перебуває на балансі, потрібно списати згідно з актом інвентаризації, підписаним інвентаризаційною комісією, як виявлену нестачу ТМЦ.

Звісно, таке списання відбувається у випадку, коли проведена перевірка документів в бухгалтерії і дійсно встановлено, що первинних документів про використання такого палива немає.

Та не все так просто, адже на усі активи підприємства є певна матеріально-відповідальна особа. Наприклад, у цій ситуації, коли працівник відзвітував про придбання палива і воно було оприбутковано, треба встановити, хто саме відповідав за його зберігання та використання. І вимагати від такої особи якщо не пояснення відсутності документів про використання пального, то відшкодування збитку від нестачі.

 

Бухоблік

Оскільки пального фактично немає, то маємо вивести його зі складу активів та списати з балансу. Нестачі включаємо в склад інших операційних витрат (п. 20 П(С)БО 16) того періоду, в якому була завершена інвентаризація запасів (п. 3 разд. IV Положения №879). Списуємо за фактичною собівартістю і будемо відображати за Дт рахунком 947 «Нестачі та втрати від псування цінностей» Кт 209 «Паливо».

Якщо керівництво підприємства буде виявляти винну особу в цьому факті, то одночасно зі списанням суми нестачі з балансу, її відображають в Дт субрахунку 072 «Невідшкодовані нестачі і втрати від псування цінностей» до моменту виявлення винної особи. За Кт цього рахунку запис робиться на момент встановлення винної особи, одночасно із проведенням Дт 375 «Розрахунки із відшкодування нанесених збитків» Кт 716 «Відшкодування раніше списаних активів». Відповідно, відшкодування таких збитків буде відображено за Кт рахунку 375 і за Дт рахунку – джерела відшкодування (наприклад, готівкою в касу – Дт 301).

 

ПДВ-наслідки

При списанні пального, якого не вистачає, «проглядається» не господарське використання, що може бути підставою для нарахування компенсуючого ПЗ  (пп. «г» п. 198.5 ПКУ). Але оскільки пальне було придбано по чеку, ПДВ до податкового кредиту не включався і це було у 2014 році, то підприємство не нараховує компенсуюче зобов'язання з ПДВ.  Оскільки цей обов’язок для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, виникає лише у разі? якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту.

 

Податок на прибуток

Платникам податку на прибуток (як тим, хто здає декларацію щоквартально, так і тим, хто раз у рік), ніяких коригувань в зв'язку з цим списанням здійснювати не потрібно, оскільки вони не передбачені нормами ПКУ. Таким чином, при формуванні об'єкту оподаткування податком на прибуток щодо списання нестачі керуємося правилами бухобліку.

А в бухобліку, як зазначено вище, фінрезультат зменшується на суму нестачі, яка списана в затрати. Зменшення відбувається в періоді виявлення недостачі та збільшується у тому періоді, коли підприємство встановило винну особу і виникла дебіторська заборгованість із відшкодування нанесених збитків.

І все нібито добре, як би не одне «але», про яке ми говорили тут, описуючи наслідки втрат пального. Справа в тому, що пальне є підакцизним товаром. Більше того, наразі існує система електронного адміністрування, яка відслідковує рух саме пального в Україні.

Якщо підприємство є платником акцизного податку, то залишок пального, придбаного у 2014 році і не списаного досі, воно мало можливість зареєструвати станом на 01.03.2016 р. При списанні пального у 2019 році в такого платника може виникнути податкове зобов’язання з акцизного податку на дату складання відповідного акта (п. 216.2 ПКУ). Проте, якщо буде доведено документально, наприклад, що відбулася крадіжк і контролюючим органам надано необхідні докази цього, акцизний податок щодо такого пального не виникне (пп. «а» п. 216.3 ПКУ). Таким чином, підприємству потрібно буде мати не лише акт інвентаризації та акт на списання пального, а й документ, який підтверджує крадіжку (за яким доведеться звернутися до поліції). 

Зауважимо, що ті суб’єкти господарювання, які не зареєстровані платниками акцизного податку і використовують пальне виключно у своїй діяльності, не повинні реєструватися платниками, щоб списати втрачене пальне.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    Сьогодні 12:0561
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    Сьогодні 11:0627
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202420
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202432
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    24.04.202410