• Посилання скопійовано

Безнадійна дебіторська та кредиторська заборгованості: як облікувати?

Які підстави для списання дебіторської та кредиторської заборгованості? Як відображається в обліку списання дебіторської та кредиторської заборгованості? Чи обов’язково створювати резерв сумнівних боргів?

Документальне оформлення

Згідно з п. 1 ст. 9 Закону про бухоблік підставою для бухобліку господарських операцій є первинні документи.

Зокрема, списання дебіторської та кредиторської заборгованості оформлюється бухгалтерською довідкою (як її складати ми розповідали тут) .

Відповідно до п. 5 П(С)БО 11 підприємство відображає зобов’язання, якщо його оцінка може бути достовірно визначена й існує ймовірність зменшення економічних вигід у майбутньому внаслідок його погашення.

Якщо на дату балансу раніше визнане зобов’язання не підлягає погашенню, то його суму включають у дохід звітного періоду. Отже, підставою для списання кредиторської заборгованості в бухобліку є впевненість у її майбутньому непогашенні. 

При цьому, документальне підтвердження того, що кредиторська заборгованість не підлягає поверненню, залежить від причини, за якою існує впевненість у неповерненні заборгованості, зокрема:

  • у випадку ліквідації кредитора (за умови відсутності правонаступників) – в такому випадку підтвердженням буде запис  в державному реєстрі про ліквідацію;
  • у разі пробачення боргу кредитором підтвердженням може бути лист про прощення боргу;
  • закінчення строку позовної давності (про позовну давність ми писали тут) – в такому випадку підтверджувальними документами можуть виступати, зокрема наказ керівника або розпорядження, акт інвентаризації зобов’язань і розрахунків.

Згідно із п. 4 П(С)БО 10, безнадійна дебіторська  заборгованість  - поточна дебіторська заборгованість, щодо якої існує впевненість про її неповернення боржником або за якою минув строк позивної давності.

Про документальне оформлення списання безнадійної дебіторської заборгованості ми писали тут, зокрема, така заборгованість списується за ініціативою кредитора та оформлюється наказом чи розпорядженням керівника (або уповноваженої на це особи).

 

Резерв сумнівних боргів

Нарахування резерву сумнівних боргів передбачається П(С)БО 10. Окрім цього на створенні резерву наголошує і Мінфін у листі від 15.10.2010 р. №31-34020-20-16/28057, зазначаючи, що на суму сумнівної заборгованості, яка є фінансовим активом, має створюватися резерв сумнівних боргів.

Резерв сумнівних боргів можуть не створювати лише бюджетні організації, підприємства, які складають звітність відповідно до МСФЗ, та суб’єкти малого та мікропідприємництва.

Щодо податкових різниць на суму нарахованого резерву сумнівних боргів та списання дебіторської заборгованості ми писали тут>>

 

Бухоблік

При створенні резерву сумнівних боргів платник податку в бухобліку здійснює запис Дт 944 «Сумнівні та безнадійні борги» Кт 38.

Подальше використання резерву на суму списаної сумнівної дебіторської заборгованості відображається записом Дт 38 Кт 36 «Розрахунки з покупцями та замовниками».

У разі недостатності суми резерву (або якщо створення резерву за такою заборгованістю не передбачено), частина безнадійної дебіторської заборгованості списується рахунок 944 «інші операційні витрати».

Списання кредиторської заборгованості, яка не підлягає поверненню, оформлюється бухгалтерським записом Дт 631 Кт 717 «Дохід від списання кредиторської заборгованості».

Щодо податкових наслідків списання кредиторської заборгованості ми писали тут>> 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202410
  • Як повернути ОЗ з рахунку 286 знову на рахунок 10?
    Підприємство у вересні 2021 р. прийняло рішення продати основні засоби (меблі). Активи було переведено до складу необоротних активів, утримуваних для продажу за найменшою з вартостей, зокрема, балансовою. У зв'язку з війною ці ОЗ не були продані. У 2024 р. прийнято рішення не продавати їх та продовжити використовувати у госпдіяльності. Скоригована балансова вартість (балансова вартість зменшена на суму амортизації, яка була б нарахована за період жовтень 2021 - грудень 2023 рр.) дорівнює нулю. За якою вартістю зараховувати об'єкт до складу основних засобів?
    26.03.202459
  • Облік компенсації за працевлаштування ВПО
    Які бухгалтерські проведення слід здійснити при компенсації роботодавцю за працевлаштування ВПО?
    26.03.202431
  • Чи збільшують первісну вартість ОЗ витрати на його монтаж на новому місці використання?
    Підприємство має об’єкт ОЗ, який використовувався в орендованому магазині. Після закінчення договору оренди, об'єкт ОЗ демонтований за старою адресою використання та переміщений в інший орендований магазин за іншою адресою. Для використання ОЗ за новою адресою підприємство понесло витрати на демонтаж за старою адресою та монтаж ОЗ на новому місці. Як обліковувати послуги демонтажу і монтажу старого (що уже був у використанні) об'єкту ОЗ за новою адресою? Чи можна збільшити первісну вартість ОЗ на суму витрат на його монтаж на новому місці?
    25.03.202441
  • Облік придбання ОЗ в кредит за програмою 5-7-9
    Підприємство придбаває обладнання, сплачуючи 30% коштів, а 70% сплачує банк за кредитним договором на 5 років за програмою 5-7-9. Частину відсотків за кредитом сплачує підприємство, а частину - держава. Обладнання ще не виготовлене. За договором, поставка буде на 71-й день від дати оплати, яка була 08.02.2024 р. Як відображати ці операції в бухобліку?
    21.03.202442