• Посилання скопійовано

Повернення непроданої продукції та її безоплатна роздача: як облікувати?

Підприємство отримує повернення непроданої продукції від покупців. Повернена продукція безоплатно роздається працівникам підприємства. Як відобразити таку операцію в обліку та оподаткувати?

Бухоблік

При поверненні товару постачальникові покупець зазвичай оформляє поворотну накладну (або накладну на повернення). Постачальник відображає повернення продукції як зменшення свого обсягу продажів: Дт 704 Кт 361, а також сторнує собівартість проданої продукції записом Дт 901 Кт 26 (сума зазначається з мінусом).

Подальша безоплатна передача такої продукції працівникам підприємства відображається бухгалтерським записом Дт 949 Кт 26. При цьому, дохід від такої безоплатної передачі не визначається.

Нарахування податкових зобов'язань за такою безоплатною передачею відображається записом Дт 949 Кт 641/ПДВ.

 

ПДФО та військовий збір

Зверніть увагу, що відповідно до пп. «е» 164.2.17 ПКУ до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включається дохід, отриманий платником податку як додаткове благо (крім випадків, передбачених ст. 165 ПКУ) у вигляді вартості безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг), визначеної за правилами звичайної ціни, а також суми знижки звичайної ціни (вартості) товарів (робіт, послуг), індивідуально призначеної для такого платника податку.

Окрім цього до такого доходу застосовується натуральний коефіцієнт за п. 164.5 ПКУ.

Разом з цим, вартість отриманого доходу оподатковується військовим збором.

Утримання ПДФО та військового збору відображається в бухобліку відповідними записами Дт 661 Кт 641/ПДВ та Дт 661 Кт 642/ВЗ.

Звичайна ціна продукції в даному випадку повинна визначатися на рівні ціни продажу продукції хлібозаводу з урахуванням того факту, що термін придатності такої продукції вже минув. Наприклад, якщо прострочена продукція продається також іншим покупцям за зниженими цінами, то саме такі знижені ціни будуть звичайними цінами для цілей оподаткування ПДФО та військовим збором.

Якщо ж прострочена продукція не реалізується іншим покупцям (тобто немає збуту такої продукції), то дохід працівників, на нашу думку, може визначатися на рівні собівартості такої продукції. У цьому випадку можна також встановити знижену ціну на продукцію саме для цілей оподаткування доходів працівників. Така ціна встановлюється у наказі керівника.

Також ми вважаємо, що оцінка додаткового блага працівників на рівні продажної ціни на свіжу продукцію буде несправедливою, адже прострочена продукція не може мати аналогічну ціну, як і свіжа.

 

ПДВ

Операції з безоплатного постачання товарів/послуг є об'єктом оподаткування  ПДВ. База оподаткування за ними визначається один раз - згідно з п. 188.1 ПКУ.

За такими операціями платник податку зобов’язаний скласти дві податкові накладні:

  • одну - виходячи з фактичної ціни постачання, яка в даному випадку дорівнює нулю. Оскільки отримувач таких товарів – неплатник ПДВ, податкова накладна не видається отримувачу;
  • другу (з типом причини невидачі покупцю - 15) - на суму, розраховану виходячи з перевищення звичайної ціни продукції над фактичною ціною, яка в даному випадку дорівнює нулю. Визначення звичайної ціни продукції для цілей оподаткування ПДВ буде аналогічним, як і для цілей оподаткування ПДФО та військовим збором.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202413
  • Як повернути ОЗ з рахунку 286 знову на рахунок 10?
    Підприємство у вересні 2021 р. прийняло рішення продати основні засоби (меблі). Активи було переведено до складу необоротних активів, утримуваних для продажу за найменшою з вартостей, зокрема, балансовою. У зв'язку з війною ці ОЗ не були продані. У 2024 р. прийнято рішення не продавати їх та продовжити використовувати у госпдіяльності. Скоригована балансова вартість (балансова вартість зменшена на суму амортизації, яка була б нарахована за період жовтень 2021 - грудень 2023 рр.) дорівнює нулю. За якою вартістю зараховувати об'єкт до складу основних засобів?
    26.03.202461
  • Облік компенсації за працевлаштування ВПО
    Які бухгалтерські проведення слід здійснити при компенсації роботодавцю за працевлаштування ВПО?
    26.03.202434
  • Чи збільшують первісну вартість ОЗ витрати на його монтаж на новому місці використання?
    Підприємство має об’єкт ОЗ, який використовувався в орендованому магазині. Після закінчення договору оренди, об'єкт ОЗ демонтований за старою адресою використання та переміщений в інший орендований магазин за іншою адресою. Для використання ОЗ за новою адресою підприємство понесло витрати на демонтаж за старою адресою та монтаж ОЗ на новому місці. Як обліковувати послуги демонтажу і монтажу старого (що уже був у використанні) об'єкту ОЗ за новою адресою? Чи можна збільшити первісну вартість ОЗ на суму витрат на його монтаж на новому місці?
    25.03.202442
  • Облік придбання ОЗ в кредит за програмою 5-7-9
    Підприємство придбаває обладнання, сплачуючи 30% коштів, а 70% сплачує банк за кредитним договором на 5 років за програмою 5-7-9. Частину відсотків за кредитом сплачує підприємство, а частину - держава. Обладнання ще не виготовлене. За договором, поставка буде на 71-й день від дати оплати, яка була 08.02.2024 р. Як відображати ці операції в бухобліку?
    21.03.202442