• Посилання скопійовано

Табелювання працівників з індивідуальним графіком роботи

Чи припустимо в табелі обліку робочого часу при індивідуальному графіку роботи, з урахуванням робочого тижня в кількості 40 годин, проставляти працівнику позначку «8»? Або потрібно проставляти фактичну кількість щоденних робочих годин (7, 9 або 10)?

Ведення табельного обліку робочого часу на підприємствах, в установах й організаціях регулюється наказом Держкомстату України від 05.12.2008 №489 «Про затвердження типових форм первинної облікової документації зі статистики праці». Хоча, слід зазначити дві речі: 

На сьогодні ці форми, хоч і мають назву типових, не обов’язкові для використання. Тобто, кожен роботодавець самостійно вирішує, чи застосовувати ці форми, чи створити власні для кадрового обліку. Відповідне роз’яснення Держпраці ми наводили тут.

Наказом №489 затверджено типову форму №5 «Табель обліку використання робочого часу», в якій фактично й ведеться облік робочого часу. Форма носить рекомендаційний характер і складається із мінімальної кількості показників, необхідних для заповнення форм державних статистичних спостережень. При необхідності форма може бути доповнена іншими показниками, необхідними для обліку на підприємстві. У разі потреби можна застосовувати й іншу форму табеля обліку робочого часу, але при цьому обов’язковим є наявність первинного обліку показників щодо використання робочого часу, явок та неявок працівників, які визначено формами державних статистичних спостережень з праці (лист Державної служби статистики України від 12.01.2012 р. №9/4-10/9).

При цьому, навіть, якщо використовувати ту форму, яка затверджена Держстатом, не все так просто.  Адже Наказом №489 не визначено процедури ведення табеля обліку використання робочого часу.

Тому, які відомості в ньому зазначати, формальні чи фактичні, роботодавець визначає виходячи з мети складання цього документу. 

Табель обліку робочого часу є підставою для нарахування працівникам заробітної плати, допомоги по тимчасовій непрацездатності, сум за період щорічних відпусток, інших виплат. Складений і підписаний відповідальною за ведення табеля особою та погоджений керівником організації табель подається до бухгалтерії.

Тобто, якщо в табелі буде зазначено неправдиві дані, то працівнику неправильно порахують аванс або зарплату, лікарняні або відпускні. 

Наголошуємо, що відповідно до ч. 2 ст. 30 Закону «Про оплату праці» роботодавець зобов’язаний забезпечити достовірний облік виконуваної працівником роботи і бухгалтерський облік витрат на оплату праці у встановленому порядку.

Звісно, працівники, які працюють за індивідуальним графіком, мають встановлені саме для них години і дні роботи. При цьому, досить часто, їх графік не співпадає із графіком роботи самого підприємства або більшості його працівників. Проте, в табелі треба показати фактично відпрацьовані години і дні, коли такий працівник працював. 

Норма тривалості робочого часу (ті самі 40 годин на тиждень) мають бути враховані ще при складанні графіка роботи цього працівника. І сумарно за обліковий період (на який побудовано графік – а це може бути й місяць, й квартал, й рік) – встановлена такому працівнику кількість робочих годин не може перевищувати встановлену державою норму робочого часу. Тому, в одні дні цей працівник може відпрацювати 10 або 12 годин (в той час, як інші лише традиційні 8 годин), проте в інші дні він відпочиватиме, в ті години, коли інші працюватимуть. Тож, якщо індивідуальний графік побудовано вірно, то в цілому за обліковий період норма порушена не буде. 

Докладно про це ми писали тут   і тут . Все це актуально і зараз, хіба що під час воєнного стану чи працювати в святкові та неробочі дні (скорочувати кількість робочих годин напередодні), вирішує сам роботодавець. І про встановлення графіка не треба повідомляти за місяць або два – під час дії воєнного стану про нього слід повідомляти працівника до початку його дії.  

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Оформлення працівника - сумісника на час декретної відпустки бухгалтера
    Бухгалтер (єдиний) з 18.11.2024 р. йде у відпустку по вагітності та пологах на 126 днів. Далі вона планує вийти на роботу після закінчення лікарняного. На цей період (126 днів) підприємство планує прийняти сумісника на виконання обов'язків бухгалтера. Як оформити такого сумісника? Які потрібні накази, повідомлення до ДПС тощо?
    22.11.202492
  • Чи може сумісник працювати у суботу?
    Є необхідність взяти на роботу працівника, але він може працювати тільки за сумісництвом і тільки по суботах. Підприємству такий графік роботи підходить. Чи має підприємство в такому разі нараховувати працівнику подвійну ставку, тому що це робота у вихідний? Як правильно скласти графік роботи?
    21.11.202449
  • Виправлення скороченої назви підприємства у трудовій книжці
    При заповненні трудової книжки вказано скорочену назву роботодавця: ТОВ "Квіточка" замість "Товариство з обмеженою відповідальністю "Квіточка". Чи стане це перешкодою при передаванні відомостей про трудову діяльність працівника в електронному вигляді до ПФУ? Якщо так, то як це виправити, якщо деякі підприємства вже ліквідовані?
    21.11.202434
  • Витрати у відрядженні на оплату користування платними дорогами
    Працівник повернувся з закордонного відрядження та надав нефіскальні чеки з платіжного терміналу за проїзд платними дорогами. Оплата проведена банківською картою та відображена у виписці, яку надав працівник. Чи підлягають такі витрати оподаткуванню ПДФО та ВЗ?
    20.11.2024389
  • Які наслідки, якщо оплатили ДМС для працівника в сумі більше 30% його зарплати?
    У працівника зарплата 39 тис. грн. В липні 2024 оплатили медичне страхування на рік 21000,00 грн. Чи є це додатковим благом та чи треба сплатити ПДФО 18 % та ВЗ 1,5%? Оскільки минув час, які штрафи має сплатити підприємство, якщо зараз оплатимо податки за рахунок працівника? Та чи дійсна зараз пільга 30% по договорам страхування?
    19.11.202426