• Посилання скопійовано

Аліменти на дитину з ФОПа

ФОП отримав рік тому листа від виконавчої служби на стягнення аліментів та не передав в бухгалтерію. Які штрафи має право накласти виконавча служба за непроведення відрахувань? Чи потрібно буде робити відрахування за весь рік та яким чином, якщо зарплату він отримав в повному обсязі? Що зі звітністю в такому випадку?

Відразу зазначимо, що ФОП не може бути найманим працівником у самого себе. Про це ми писали тут.

Згідно з пп. 16 п. 1 Переліку №146, утримання аліментів з працівників провадиться з усіх видів заробітку і додаткової винагороди як за основною роботою, так і за роботою за сумісництвом, в тому числі з доходів від підприємницької діяльності.

Тож, як здійснюється сплата аліментів підприємцем розглянемо далі.

 

ФОП на спрощеній системі оподаткування

Відповідно до ч. 2 ст. 195 СКУ, заборгованість за аліментами платника аліментів, який не працював на час виникнення заборгованості або є фізичною особою - підприємцем і перебуває на спрощеній системі оподаткування, або є громадянином України, який одержує заробіток (дохід) у державі, з якою Україна не має договору про правову допомогу, визначається виходячи із середньої заробітної плати працівника для даної місцевості.

При цьому мінімальний гарантований розмір аліментів на одну дитину не може бути меншим, ніж 50% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку. Водночас, згідно з ч. 2 ст. 182 СКУ розмір аліментів має бути необхідним та достатнім для забезпечення гармонійного розвитку дитини.

Згідно з нормами ПКУ ФОП, який перебуває на спрощеній системі оподаткування, веде спрощений облік доходів і витрат і для таких осіб не передбачено визначення чистого доходу. Тобто, при подачі декларації особами, що обрали спрощену систему оподаткування розділ «витрати» залишається незаповненим, а всі кошти, котрі надійшли на їх рахунки, вважаються виручкою.

 

Приклад. У серпні 2022 р. на рахунок ФОП надійшло 15 000 грн. З них сплачено податок – 5% (3 група, без ПДВ), що становить 750 грн. При цьому інші витрати ФОПа до уваги не беруться. Решта – 14250 грн. вважаються доходом, з якого утримуються аліменти. Припустимо, за рішенням суду потрібно сплатити аліменти у розмірі 1/3 від доходу. Отже, розмір аліментів становитиме 4750 грн. (14250,00 х 1 : 3). 

У випадку, якщо підприємницька діяльність ФОПа перестала приносити достатній дохід, то варто розглянути зміну способу утримання аліментів на інші варіанти: 

  • встановити аліменти в твердій сумі (при цьому буде накопичуватися заборгованість за сплатою аліментів);
  • розраховувати аліменти виходячи з розміру середньої заробітної плати по Україні (якщо встановлено у відсотках від доходу);
  • подати позовну заяву до суду про зміну способу сплати аліментів (при значному зниженні доходу). 

 

ФОП на загальній системі оподаткування

Пунктом 13 Переліку №146 передбачено, що утримання аліментів проводиться з суми заробітку (доходу), належить особі, яка сплачує аліменти, після утримання з цього заробітку (доходу) податків.

Тобто для даної групи платників чітко визначено, що базою оподаткування є чистий оподатковуваний дохід.

Відповідно до ст. 177 ПКУ чистий оподатковуваний дохід - різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та негрошовій формі) і документально підтвердженими витратами, пов'язаними з господарською діяльністю такої фізичної особи - підприємця.

Таким чином, якщо ФОП знаходиться на загальній системі оподаткування, то аліменти він виплачує зі свого чистого доходу. При цьому чистий дохід розраховується як різниця між валовим доходом (виручки у грошовій та натуральній формі) і документально підтвердженими витратами, а також сумою сплаченого ПДФО.

Тобто ФОП на загальній системі оподаткування подає декларацію за звітний період, в якій зазначається, скільки коштів отримано ним за даний період, скільки витрачено на здійснювану ним діяльність. Від загальної суми доходу (виручки) віднімаються понесені ним витрати і лише після цього, на різницю, що залишилась, обчислюється розмір податків. Це означає, що такий ФОП виплату аліментів на дитину здійснює безпосередньо з чистого заробітку.

 

ФОП – найманий працівник

Мін'юст у листі від 08.04.2022 р. №28911/ПІ-Л-1198/20.4.1 зазначив, що документами, на підставі яких здійснюється відрахування зі заробітної плати, можуть бути:

  • наказ (розпорядження) роботодавця (у разі покриття заборгованості працівника підприємству, на якому він працює);
  • будь-які виконавчі документи — наприклад, виконавчі листи, що видаються судами, ухвали та постанови судів у цивільних, господарських, адміністративних та кримінальних справах, виконавчі написи нотаріусів;
  • письмове доручення працівника роботодавцю на перерахування частини свого заробітку на користь суб’єкта підприємницької діяльності, що продав працівникові товар у кредит.

У випадку з аліментами застосовуються два останні варіанти. Тобто або аліменти стягуються примусово (на підставі рішення суду та виконавчого листа, надісланого роботодавцю або наданого йому зацікавленою стороною – отримувачем аліментів), або працівник сам просить відрахувати аліменти у визначеному ним самостійно розмірі на користь певної особи.

В обох випадках у документах зазначається кому, в якому розмірі і за якими платіжними реквізитами (чи адресою) сплачуватимуться аліменти.

Таким чином, якщо у запитанні малося на увазі, що на підприємстві працює найманим працівником особа, яка є підприємцем, та має виконавчий лист на сплату аліментів, який для проведення утримань не було вчасно подано в бухгалтерію, то скоріш за все така особа була оформлена на роботу нещадовно, інакше б виконавчий лист прийшов би і на підприємство.

Тому, як зазначено вище, виконавчий лист на підприємство надає працівник (зацікавлена сторона), а якщо його не було подано, то підприємство і не могло про нього знати. Тому на виконавчому листі потрібно поставити дату надання його в бухгалтерію і з місяця отримання починати проводити утримання аліментів у розмірі, зазначеному в такому листі. Відповідно відповідальності за неутримання аліментів підприємство не нестиме та звітність корегувати не потрібно.

Проте у разі сплати аліментів за місцем роботи заборгованість за аліментами погашається за заявою працівника шляхом відрахувань із його заробітної плати за місцем їх одержання або стягується за рішенням суду. Проводити безпідставне утримання аліментів за минулий період бухгалтер не має права.

Відповідно до ст. 194 СКУ аліменти за минулий час можуть бути стягнуті за виконавчим листом, але не більш як за три роки, що передували пред’явленню виконавчого листа до виконання.

Для стягнення аліментів за минулий період зацікавленій стороні потрібно звернутися до суду з позовною заявою про стягнення аліментів на утримання дітей. У суді потрібно довести наявність підстав щодо стягнення аліментів за минулий період.

І тільки при отриманні нового виконавчого листа про стягнення заборгованості за аліментами бухгалтер зможе проводити їх утримання із зарплати працівника.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Оформлення працівника - сумісника на час декретної відпустки бухгалтера
    Бухгалтер (єдиний) з 18.11.2024 р. йде у відпустку по вагітності та пологах на 126 днів. Далі вона планує вийти на роботу після закінчення лікарняного. На цей період (126 днів) підприємство планує прийняти сумісника на виконання обов'язків бухгалтера. Як оформити такого сумісника? Які потрібні накази, повідомлення до ДПС тощо?
    22.11.2024100
  • Чи може сумісник працювати у суботу?
    Є необхідність взяти на роботу працівника, але він може працювати тільки за сумісництвом і тільки по суботах. Підприємству такий графік роботи підходить. Чи має підприємство в такому разі нараховувати працівнику подвійну ставку, тому що це робота у вихідний? Як правильно скласти графік роботи?
    21.11.202452
  • Виправлення скороченої назви підприємства у трудовій книжці
    При заповненні трудової книжки вказано скорочену назву роботодавця: ТОВ "Квіточка" замість "Товариство з обмеженою відповідальністю "Квіточка". Чи стане це перешкодою при передаванні відомостей про трудову діяльність працівника в електронному вигляді до ПФУ? Якщо так, то як це виправити, якщо деякі підприємства вже ліквідовані?
    21.11.202437
  • Витрати у відрядженні на оплату користування платними дорогами
    Працівник повернувся з закордонного відрядження та надав нефіскальні чеки з платіжного терміналу за проїзд платними дорогами. Оплата проведена банківською картою та відображена у виписці, яку надав працівник. Чи підлягають такі витрати оподаткуванню ПДФО та ВЗ?
    20.11.2024414
  • Які наслідки, якщо оплатили ДМС для працівника в сумі більше 30% його зарплати?
    У працівника зарплата 39 тис. грн. В липні 2024 оплатили медичне страхування на рік 21000,00 грн. Чи є це додатковим благом та чи треба сплатити ПДФО 18 % та ВЗ 1,5%? Оскільки минув час, які штрафи має сплатити підприємство, якщо зараз оплатимо податки за рахунок працівника? Та чи дійсна зараз пільга 30% по договорам страхування?
    19.11.202427