З метою приведення балансової вартості об’єктів існуючого житлового фонду у відповідність до реальної вартості будівництва щорічно, станом на 1 січня поточного року, відповідно до Методики №163 та Порядку №1024, проводиться індексація вартості об’єктів житлового фонду незалежно від форм їх власності.
Зауважимо, що індексація об’єктів житлового фонду не є тотожною з процедурою переоцінки необоротних активів. Адже остання може застосовуватися до всіх видів необоротних активів, а не лише до житлових будинків (приміщень). Окрім того, переоцінка ОЗ не є обов’язковою.
Індекси затверджуються щорічно наказом Мінрегіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства:
- на 01.01.2016 р. - 1,22 (наказ Мінрегіонрозвитку від 07.04.2016 р. №85);
- на 01.01.2017р. - 1,27 (наказ Мінрегіонрозвитку від 11.05.2017 р. №106);
- на 01.01.2018 р. - 1,16 (наказ Мінрегіонрозвитку від 24.04.2018 р. №102);
- станом на 01.01.2019 та 01.01.2020 р. індекси не затверджено.
Індексацію житлового фонду слід проводити до 15 лютого кожного року за станом на 1 січня відповідно до індексів, затверджених Мінрегіонрозвитку України (п. 2 Порядку №1024). Втім, оскільки останнім часом Мінрегіонрозвитку затверджує згадані індекси набагато пізніше, ніж 15 лютого, то індексацію проводять відразу після затвердження індексів.
На нашу думку, якщо індекси на певний рік не затверджено, це є поважною причиною для непроведення індексації житлового фонду, тому в даному випадку слід було провести індексацію за 2017 та 2018 роки.
Як проводиться індексація? Згідно з п. 3 Методики №163, балансова вартість об'єктів житлового фонду визначається шляхом індексування балансової вартості цих об'єктів залежно від термінів введення їх в експлуатацію. На жаль, на цьому усе. Тож безпосередньо порядок здійснення індексації вартості об’єктів житлового фонду Методикою №163 не визначено. Тому вважаємо за доцільне при індексації враховувати вимоги п. 4 розд. VII Методичних рекомендаці №11. Тобто індексувати потрібно і первісну вартість об’єктів житлового фонду, і суму нарахованого на них зносу.
Бухоблік проведеної індексації ведеться аналогічно, як і переоцінки основних засобів.
Облік індексації житлового фонду у державному підприємстві за Інструкцією №291 (яка призначена для підприємств, організацій та інших юридичних осіб (крім банків, бюджетних установ та підприємств, які відповідно до законодавства складають фінансову звітність за міжнародними стандартами фінансової звітності) незалежно від форм власності, організаційно-правових форм і видів діяльності) показаний у таблиці.
Зміст операції |
Бухгалтерський облік |
|
Д-т |
К-т |
|
Показано індексацію первісної вартості житлового фонду |
103 |
425 |
Показано індексацію зносу житлового фонду |
425 |
131 |
Якщо не проводили індексацію
Це адміністративне правопорушення, яке передбачене ст. 164-2 КУпАП: зокрема, ведення бухобліку з порушенням установленого порядку, внесення неправдивих даних до фінансової звітності тягнуть за собою накладення штрафу від восьми до п'ятнадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Ті самі дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за одно з правопорушень, зазначених у цій статті, тягнуть за собою накладення штрафу від десяти до двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Справи про адміністративні правопорушення, пов’язані з порушенням законодавства з фінансових питань (ст. 164-2 КУпАП), розглядають органи державного фінансового контролю (ст. 234-1 КУпАП). Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі (ст. 2 Закону про основні засади діяльності органів державного фінансового контролю).
Державний фінансовий аудит є різновидом державного фінансового контролю і полягає у перевірці та аналізі органом державного фінансового контролю фактичного стану справ щодо законного та ефективного використання державних чи комунальних коштів і майна, інших активів держави, правильності ведення бухгалтерського обліку і достовірності фінансової звітності, функціонування системи внутрішнього контролю.
Отже, посадовим особам тих підприємств, які не використовують державні чи комунальні кошти і майно, інші активи держави, адмінвідповідальність за ст. 164-2 КУпАП не загрожує. І навпаки, якщо таке використання має місце, то до посадових осіб може бути застосовано адмінвідповідальність за результатами перевірки органом державного фінансового контролю.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити