• Посилання скопійовано

Який перелік документів, у т.ч. первинних, має бути у підприємства при виготовленні автоваг?

Невелике підприємство займається виробництвом автомобільних ваг. Кожне замовлення переважно індивідуальне. На ваги з однією і тією ж назвою, можуть використовуватися різні матеріали та комплектуючі. Який перелік документів, у т.ч. первинних, має бути у підприємства в наявності при перевірці ДФС?

Для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством (п. 44.1 ПКУ).

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені пунктом 44.1 ПКУ.

Відповідно до п. 85.4 ПКУ при проведенні перевірок посадові (службові) особи контролюючого органу мають право отримувати у платників податків належним чином завірені копії первинних фінансово-господарських, бухгалтерських та інших документів, що свідчать про приховування (заниження) об'єктів оподаткування, несплату податків, зборів, платежів, порушення вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Такі копії повинні бути засвідчені підписом платника податків або його посадової особи та скріплені печаткою (за наявності).

Первинний документ в абз. 11 ч. 1 ст. 1 Закону №996 визначено як документ, що містить відомості про господарську операцію.

Господарська операція це дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов'язань, власному капіталі підприємства (абз. 5 ч. 1 ст. 1 Закону №996).

В ч. 1 ст. 9 закону №996 зазначено, що підставою для бухобліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов'язкові реквізити, перелік яких наведено в ч. 2 ст. 9 закону №996.

Крім того, слід зазначити, що сукупність принципів, методів і процедур, що використовуються підприємством для ведення бухобліку, складання та подання фінансової звітності є обліковою політикою (абз. 10 ч. 1 ст. 1 Закону №996).

Нормами п. 1.3 Методичних рекомендацій щодо облікової політики підприємства, затверджених наказом Мінфіну від 27.06.2013 р. № 635 (далі – Методичні рекомендації №635) встановлено, що в розпорядчому документі про облікову політику наводяться принципи, методи і процедури, які використовуються підприємством для ведення бухгалтерського обліку, складання і подання фінансової звітності та щодо яких нормативно-правовими актами з бухобліку передбачено більш ніж один їх варіант, а також попередні оцінки, які використовуються підприємством з метою розподілу витрат між відповідними звітними періодами.

Одноваріантні методи оцінки, обліку і процедур до такого розпорядчого документа включати недоцільно.

Облікова політика може враховувати організаційно-правову форму підприємства, галузеві особливості економічної діяльності, обсяги виробництва тощо.

Облікова політика є елементом системи організації бухобліку на підприємстві.

Відповідно до п. 2.1 Методичних рекомендацій № 635 розпорядчий документ про облікову політику підприємства визначає, зокрема:

методи оцінки вибуття запасів;

порядок обліку і розподілу транспортно-заготівельних витрат, ведення окремого субрахунку обліку ТЗВ;

методи амортизації основних засобів, інших необоротних матеріальних активів, нематеріальних активів;

вартісні ознаки предметів, що входять до складу малоцінних необоротних матеріальних активів;

підходи до переоцінки необоротних активів;

застосування класу 8 та/або 9 Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій;

підходи до періодичності зарахування сум дооцінки необоротних активів до нерозподіленого прибутку;

метод обчислення резерву сумнівних боргів (у разі потреби - спосіб визначення коефіцієнта сумнівності);

перелік створюваних забезпечень майбутніх витрат і платежів;

перелік і склад змінних і постійних загальновиробничих витрат, бази їх розподілу;

перелік і склад статей калькулювання виробничої собівартості продукції (робіт, послуг);

кількісні критерії та якісні ознаки суттєвості інформації про господарські операції, події та статті фінансової звітності;

періодичність та об'єкти проведення інвентаризації;

визначення одиниці аналітичного обліку запасів.

Перелік первинних та інших документів, якими оформлюються деякі господарські операції із запасами, наведемо в таблиці.

Таблиця

Господарська операція

Первинні та інші документи

Законодавчі підстави

Приймання та оприбуткування запасів, які надійшли від постачальників або від переробників з переробки на стороні

Договір (купівлі-продажу, постачання, підряду);

ТТН, накладна, прибутковий ордер (ф. М-4), акт про приймання матеріалів (ф. М-7)

ЦКУ (глави 54 та 61);

п. 9 П(С)БО 9;

п. 3.6-3.8 Методичні рекомендації №2;

наказ Мінстату від 21.06.1996 р. № 193

вибуття запасів, відпуск у виробництво яких здійснюється на основі встановлених лімітів

лімітно-забірні картки (ф. М-8, М-9);

картка аналітичного обліку витрат;

калькуляція виробничої собівартості продукції (дод. 9)

п. 16-17 П(С)БО 9;

п. 3.13 Методичні рекомендації №2;

наказ Мінстату від 21.06.1996 р. № 193

п. 515, 597-602 Методичних рекомендацій №373

Оприбуткування готової продукції на склад

накладна-вимога на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів (ф. М-11), відомість передання готової продукції з виробництва (довільної форми)

наказ Мінстату від 21.06.1996 р. № 193

Вибуття запасів (готової продукції) для реалізації

Договір (купівлі-продажу, постачання, підряду);

ТТН, накладна, накладна-вимога на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів (ф. М-11)

ЦКУ (глави 54 та 61);

п. 3.14 Методичні рекомендації №2;

наказ Мінстату від 21.06.1996 р. № 193

 

 

Первинні документи, створені в електронному вигляді, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг (п. 2.3 Положення № 88).

У разі складання та зберігання первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку з використанням електронних засобів оброблення інформації підприємство зобов'язане за свій рахунок виготовити їх копії на паперових носіях на вимогу інших учасників господарських операцій, а також правоохоронних органів та відповідних органів у межах їх повноважень, передбачених законами (ч. 6 ст. 9 Закону №996).

Крім того, платник податків зобов'язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов'язані з предметом перевірки. Такий обов'язок виникає у платника податків після початку перевірки (п. 85.2 85 ПКУ).

Отже, платники податків, які здійснюють ведення документів з обліку доходів, витрат та інших показників, пов'язаних із визначенням об'єктів оподаткування (податкових зобов'язань), первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів у електронному вигляді, зобов'язані при проведенні перевірок надати посадовим особам контролюючого органу копії документів, що належать до предмета перевірки.

 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Що робити, якщо перевізник на заміну CMR надав етикетку?
    Підприємство від перевізника отримало транспортну етикетку на міжнародне перевезення, а не CMR. В етикетці зазначено вантаж, маршрут та немає печатки перевізника. Чи достатньо такої етикетки для документального підтвердження міжнародного перевезення вантажу?
    16.02.2024304
  • Винаймання будинку у фізособи для проживання у відрядженні: підтвердні документи
    Працівники, перебуваючи у довготривалому відрядженні, орендують будинок для проживання у приватної особи (не готель, не ФОП). Які необхідно отримати документи, що підтвердять факт проживання?
    14.02.2024576
  • Оформлення CMR при мультимодальних перевезеннях
    ФОП-перевізник отримав від замовника вантаж із залізничного вагону у Львові і перевіз до Житомира. Вантаж розмитнюватиметься у Києві. Замовник оформив перевезення CMR, а не ТТН, де завантаження і розвантаження в Україні. На його погляд, це мультимодальне перевезення, яке оформляється CMR, а не ТТН. Це правильно? Як оформляти CMR?
    13.02.202495
  • Виправлення помилок в первинних документах, створених в паперовій формі
    Благодійна організація надала благодійну допомогу (генератори) бюджетній установі. В акті приймання-передачі виявлено невідповідність, зокрема, неправильно вказано ціну. Бюджетна установа вже відзвітувала. Як виправити помилку в первинному документі? Які дані відобразити у звіті: з урахуванням виявленої помилки чи без?
    31.01.2024112
  • Starlink для військового підрозділу: документальне оформлення
    Для працівника, який воює, і його підрозділу компанія придбала систему Starlink. Як документально правильно оформити передачу і передати право користування (щомісячна абонплата за користування системи)?
    25.10.2023135