• Посилання скопійовано

Акти №КБ-2в та №КБ-3 застосовуються на добровільних засадах та відображають фактичні витрати

Підрядник уклав договір будівельного підряду з замовником. Виконані роботи оформлються актами №КБ-2в та №КБ-3. Сума фактично понесених витрат при підрахунку виявилася більшою від суми, розрахованої за нормативами програми АВК на певні види робіт. Чи має право підрядник відобразити всі витрати у тому періоді, у якому вони були нараховані?

Договірні відносини за договором будівельного підряду регулюються, зокрема, ЦКУ та Загальними умовами укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затвердженими постановою КМУ від 01.08.2005 р. №668 (далі — Загальні умови).

Приймання-передача закінчених робіт (об'єкта будівництва) проводиться у порядку, встановленому цими Загальними умовами, іншими нормативними актами та договором підряду (п. 88 Загальних умов). Таким чином, оформлення форм первинних облікових документів у будівництві генпідрядними організаціями у випадку залучення субпідрядних організацій регулюється договором підряду та Загальними умовами.

Свого часу у будівництві для оформлення виконаних будівельних робіт між сторонами використовувалися специфічні форми первинної облікової документації, затверджені наказом №554:

  • №КБ-2в "Акт приймання виконаних будівельних робіт";
  • №КБ-3 "Довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати".

Такі форми були типовими та використовувалися усіма зацікавленими будівельними підприємствами і організаціями. Причому нагадаємо, що Наказ №554 не був зареєстрований у Мін'юсті, а отже, не є обов'язковим для застосування.   Про необов'язковість реєстрації будівельних норм та правил, форм звітності, у тому числі щодо державних статистичних спостережень, адміністративних даних та інших, зазначено у пп. "е" п. 5 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади. Згодом цю помилку було виправлено, і з 19.09.2011 р. типові форми №КБ-2в та №КБ-3 стали примірними (було внесено зміни до Наказу №554).

Такі примірні форми первинних облікових документів у будівництві залишилися складовою частиною Правил визначення вартості будівництва (ДБН Д.1.1-1-2000).

Проте, як зазначає Мінрегіонбуд у листі від 12.01.2012 р. №7/15-488, їх застосування рекомендоване під час взаєморозрахунків за виконані роботи між замовниками та виконавцями робіт з будівництва, що здійснюється за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, а також коштів державних підприємств, установ та організацій. Хоча відповідні локальні акти міністерств та відомств можуть перетворити такі рекомендації на обов'язкові.

Щодо об'єктів, будівництво яких здійснюється за рахунок інших джерел фінансування, то застосування таких форм обумовлюється лише договором підряду.

Отже, на сьогодні маємо ситуацію, коли будівельні організації зобов'язані оформляти первинні документи одним із вказаних нижче способів:

1) застосовувати ці примірні форми №КБ-2в та №КБ-3, якщо це обумовлено  договором підряду;

2) застосовувати форми №КБ-2в та №КБ-3, у т. ч. дороблені та перероблені, без будь-якої обумовленості у договорі;

3) розробити самостійно форми актів приймання-передачі виконаних підрядних робіт у будівництві.

Такі самостійно розроблені форми мають містити обов'язкові реквізити первинних документів, передбачені ст. 9 Закону про бухоблік і Положенням про документальне забезпечення записів у бухобліку, затвердженим наказом Мінфіну від 24.05.1995 р. №88.

Отже, у первинних документах, що оформлюються для закриття актів виконаних робіт, слід зазначати фактично здійснені витрати, які замовник повинен відшкодувати підряднику.

Нормативи, які закладені у кошторисну програму, не можуть бути підставою для бухобліку фактично понесених витрат.  Отже, підрядник має право відобразити всі витрати у тому періоді, у якому вони були нараховані.

Під час податкової перевірки будуть враховуватись первинні документи, які ведуться та зберігаються підрядником відповідно до ст. 44 ПКУ.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • ТОВ передало в оренду обладнання: нюанси обліку та оподаткування
    ТОВ – платник податку на прибуток на загальних підставах, ПДВ, виробляє будівельні матеріали на замовлення покупця з використанням його торгової марки. Виробник має на балансі обладнання та хоче передати в оренду клієнтам покупця. Чи може підприємство надати обладнання в оренду? Як відобразити дану операцію в обліку?
    Сьогодні 13:193
  • Придбання квадроциклу для військовослужбовця: відображення в обліку та оподаткування
    Приватне підприємство планує придбати квадроцикл та передати його безпосередньо військовослужбовцю. Як відобразити цю операцію в обліку?
    Сьогодні 12:1510
  • Облік погашення кредиту замість банку факторинговій компанії
    : У 2012 році ТОВ отримало в банку кредит. У 2014 році банк передав кредит факторинговій компанії. Протягом 2012 – 2023 рр. між банком, НБУ, фактором тривали судові справи. Відсотки за кредитом ТОВ не виставлялися. У 2023 році кредит виставлено на аукціон і продано новому кредитору. Згодом за вимогою кредитора ТОВ відшкодувало вартість кредиту, за ціною менше балансової. Як ці операції відобразати в обліку?
    Сьогодні 12:088
  • Платник єдиного податку надає приміщення для тимчасового проживання ВПО: облік та оподаткування
    Юрособа – платник єдиного податку 4-ї групи надає приміщення для тимчасового проживання ВПО на безоплатній основі. Для отримання компенсації за спожиті комунальні послуги (електроенергію, опалення, водопостачання та ін.) юрособа щомісячно надає інформацію до селищної ради. Плату за проживання і за спожиті комунальні послуги від ВПО юрособа не отримує. Як відображати це в обліку та яке оподаткування?
    Сьогодні 11:153
  • Послуги експедитора: відображення в бухобліку
    Підприємство, яке працює за агентським договором, та є платником ЄП, надає послуги експедитора. Послуги перевезення надає сторонній перевізник. Акт від перевізника на 40 000 грн. Послуги експедитора - 5 000 грн. Виставили акт замовнику на 45 000 грн. Замовник оплатив всю суму на рахунок експедитора, а експедитор перерахував перевізнику 40 000 грн. Як відобразити в бухобліку?
    Сьогодні 10:028