• Посилання скопійовано

Гуртожиток на підприємстві: облікові нюанси

Підприємство планує будувати гуртожиток (як виробниче приміщення) для можливості залучення більшої кількості працівників. Замовлено проект гуртожитку, після чого підприємство вирішуватиме щодо його будівництва. На якому рахунку витрат слід обліковувати витрати на підготовку проекту? Чи можна їх віднести до складу адмінвитрат?

Запитання: 

Підприємство планує будувати гуртожиток (як виробниче приміщення) для можливості залучення більшої кількості працівників. Замовлено проект гуртожитку, після чого підприємство вирішуватиме щодо його будівництва. На якому рахунку витрат слід обліковувати витрати на підготовку проекту? Чи можна їх віднести до складу адмінвитрат? Якщо буде прийнято рішення про будівництво, то які витрати накопичуватимуться на рахунку 15?  Чи є для працівників проживання у такому гуртожитку додатковим благом та як такі витрати оподатковуються?  

 

Відповідь:

На нашу думку, витрати на підготовку проекту мають обліковуватися саме на рахунку 15, адже адміністративними витратами їх ніяк не класифікувати: природа адміністративних витрат – це у першу чергу їх операційний характер – ті витрати, які несе підприємство щомісяця або більш-менш періодично у рамках управління підприємством,  а будівництво гуртожитку –  не той процес, що має якусь періодичність чи системність на підприємстві, такі витрати мають цілком чітку спрямованість та прив’язку до конкретного об’єкту, бо суть розробки проекту полягає у тому, що він розробляється під конкретний об’єкт і для жодного іншого об’єкта чи підприємства він не матиме тої цінності, яку має для безпосереднього замовника. Тож, на наше переконання, місце витрат на підготовку проекту – саме на рахунку15.

Крім того, на цьому рахунку слід накопичувати абсолютно всі понесені підприємством витрати на будівництво гуртожитку (бажано відкрити субрахунок, щоб не плутати такі витрати із придбання основних засобів, наприклад, у офісне приміщення) - всі понесені витрати на придбання товарів, робіт, послуг, які спрямовані саме для будівництва гуртожитку: витрати на оплату послуг безпосереднього будівництва, зарплата працівникам, зайнятих процесом будівництва, оформленням всіх необхідних документів, нотаріальні витрати, страхування, тощо. І тільки коли будівництво буде завершено, всі накопичені витрати будуть капіталізовані на рахунок 10 і будуть амортизуватися. Якщо буде прийнято рішення не будувати гуртожиток, а певні витрати будуть уже на той момент понесені, датою прийняття такого рішення потрібно списати накопичені витрати на субрахунок 976: Дт 976 Кт 15. 

Тепер щодо можливої кваліфікації проживання у гуртожитку додатковим благом. У рамках пп. 164.2.17 ПКУ в загальному випадку дохід, отриманий платником податків як додаткове благо, включається до складу загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків.

Так, зокрема додатковим благом може кваліфікуватися вартість використання житла, інших об’єктів матеріального або нематеріального майна, що належать роботодавцю, наданих платнику податків у безоплатне користування або компенсації вартості такого використання, крім тих ситуацій, коли таке надання зумовлене виконанням платником податку своєї трудової функції у рамках трудового договору чи передбачено нормами колективного договору або відповідно до закону в установлених ними межах. Це означає, що вартість використання житла, наданого працівнику у безоплатне користування, у розумінні цієї норми вважається отриманим від працедавця додатковим благом (з відповідним оподаткуванням), «за винятком» трьох перелічених вище випадків, коли діє пільга і суми сплаченої підприємством орендної плати у разі безоплатного надання працівникові житла, яке орендує працедавець, не розглядаються як об’єкт обкладення ПДФО у працівника. Адже цілком логічно, що створення працівникові умов праці, необхідних для виконання ним службових обов’язків, аж ніяк не є додатковим благом, отриманим від працедавця: наприклад, працівникам дають житло в гуртожитку, бо у нього немає власного житла в цій місцевості, він приїзжий, але для того, щоб оперативно виконувати свої функціональні обов'язки у рамках своєї трудової функції він має бути присутнім саме на робочому місці e центрі уваги інших працівників. 

Поговоримо про конкретні випадки прив’язки конкретних працівників до їх робочого місця. Слід чітко прослідкувати зв'язок трудової функції та виробничих приміщень: трудова діяльність працівників, як правило, здійснюється у спеціально призначених будинках та спорудах — виробничих приміщеннях. Для такого надання житла, на нашу думку, все-таки повинні бути певні підстави — приміром, житло надається у зв’язку з переїздом працівника для постійного виконання роботи (окресленого трудовим договором кола обов’язків) до іншої місцевості (скажімо, у відокремлений підрозділ підприємства), або на роботу приймається цінний фахівець з іншої місцевості (у т. ч. іноземець), який потребує забезпечення житлом за своїм новим місцем роботи (можливо, до певного часу). Згадані працівники фактично можуть мати власне житло, але розташоване на такій відстані від місця їхньої роботи, яка унеможливлює виконання ними службових обов’язків (тобто надто далеко).

Як убезпечитися від статусу додаткового блага? Згідно з абз. 3 ст. 2 Закону про оплату праці, до інших заохочувальних та компенсаційних виплат належать «премії за спеціальними системами і положеннями, компенсаційні та інші грошові і матеріальні виплати, які не передбачені актами чинного законодавства або які провадяться понад встановлені зазначеними актами норми».

У Методичних рекомендаціях щодо організації матеріального стимулювання праці працівників підприємств і організацій, затверджених наказом Мінпраці від 29.01.2003 р. №23, визначено систему матеріального стимулювання праці, за якою працюючим здійснюються різні виплати заохочувального характеру понад основну заробітну плату. Соціальні системи матеріального стимулювання спрямовано, по-перше, на закріплення кваліфікованих кадрів на підприємстві, а по-друге, на підвищення соціального та матеріального добробуту працюючих. У п. 16.1 згаданих Методичних рекомендацій до цих систем віднесено «оплату наймання житла та житлово-комунальних послуг працівників за рахунок підприємства»; у п. 16.2 записано, що всі види виплат передбачаються у колективному договорі, а за його відсутності — у іншому документі, затвердженому роботодавцем і погодженому з колективом працівників.

Позаяк в пп. 2.3.4 Інструкції №5  до інших заохочувальних та компенсаційних виплат, які входять до фонду оплати праці, віднесено інші виплати, що мають індивідуальний характер, зокрема «оплата квартири та найманого житла, гуртожитків».

Отже, соціальні системи матеріального стимулювання є пільгою у натуральній формі (оціненою у грошовому вираженні), нефінансовою частиною винагороди, яку працедавець виплачує працівникові за виконану роботу, а розмір винагороди залежить від складності та умов виконуваної роботи, професійно-ділових рис працівника, результатів його праці та госпдіяльності підприємства.

Порядок надання працівникам житла у гуртожитку бажано зазначити, наприклад, у Положенні про соціальний пакет або у Положенні про порядок надання житлових приміщень для проживання працівників, які розробляються як додатки до колективного договору. Проте зобов’язання роботодавця щодо забезпечення житлом може бути зазначено і у індивідуальному трудовому договорі з кожним працівником, адже здебільшого безкоштовне житло надається у користування лише деяким із них.

Формулювання у трудовому договорі (контракті) або додатковій угоді може бути таким: «За домовленістю сторін встановлюється обов’язок працедавця в якості заохочувальної виплати, яка входить до фонду оплати праці, надати працівнику в користування житло. Житло має відповідати таким вимогам: Орендоване житло вважається наданим працівнику з моменту складання Акта передачі-приймання житла, який підписується орендодавцем, працедавцем та працівником. Житло вважається звільненим з моменту складання Акта передачі-приймання (повернення) житла».

Облік орендованих і переданих у користування працівникам житлових приміщень можна здійснювати у Книзі обліку житлових приміщень, у якій передбачити, наприклад, такі графи:

  • найменування орендодавця;
  • номер і дата договору оренди;
  • адреса житла, кімнати;
  • прізвище працівника, якому надано в користування житло;
  • номер і дата укладеного трудового договору (контракту);
  • дата та номер актів передачі-приймання житла в користування працівника (або підписи працівника, якщо акти не складаються).

Підсумуємо: якщо надання у користування житла зумовлене виконанням працівником трудової функції або нормами трудового договору (контракту) передбачено забезпечення працівника безоплатним проживанням (житло надається у тимчасове користування, а не у власність), то оплата такого проживання за рахунок роботодавця не вважається оподатковуваним доходом працівника. Якщо обов’язок щодо надання працівнику житла у безоплатне користування передбачено законодавством у встановлених межах, то вартість використання цього житла, зрозуміло, також не є додатковим благом та не обкладається ПДФО.

Відповідно, і військовий збір згідно з п. 16-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ з вартості використання житла як додаткового блага також не справляється.

У своїй ІПК від 24.05.2017 р. №324/6/99-99-13-02-03-15/ІПК податківці пояснюють, що "якщо за договором позички юрособа передає фізичній особі (працівнику) у користування житло без визначення грошової вартості такого користування, то у розумінні Кодексу відсутня кваліфікуюча ознака доходу, поняття якого наведено у пп. 14.1.54 ПКУ". Отже, якщо не прописувати вартість проживання у сумовому еквіваленті у гуртожитку, наприклад, на місяць, то і доходом це не назвати.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Кловская Юлия

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання майна філій на окупованих територіях
    Юрособа має у своєму складі філіі (госпрозрахункові та безбалансові), які розташовані на окупованій території. На цей час у філій в обліку є майно (касові апарати, кошти у касі, печатки). Чи можна списати ці кошти, чи їх потрібно взяти на облік у касу центрального підприємства? Які дії можна вчинити з майном: списати чи чекати деокупації?
    18.03.202413
  • Облік та оподаткування міжнародної технічної допомоги
    Підприємство підписало договір з комунальним підприємством як підрядник, який виконує будівельно-монтажні роботи. Ці роботи фінансує НЕФКО в рамках МТД. Є карта об'єкта з метою звільнення від ПДВ за пп. 197.11 ПКУ. Як відображати це фінансування в бухобліку та яке буде оподаткування?
    18.03.202418
  • Зменшення СК при поверненні негрошового вкладу учаснику: облік та оподаткування
    Підприємство зменшило СК за рахунок повернення ОЗ учаснику. Як визначити базу оподаткування ПДВ? Як ця операція вплине на об’єкт оподаткування податком на прибуток?
    18.03.202412
  • Облік та оподаткування оплати благодійної допомоги
    До підприємства (платник податку на прибуток, застосовує різниці) письмово звернулася військова частина про надання благодійної допомоги у вигляді часткової оплати на рахунок ФОПа для закупівлі всюдихода. Кошти було перераховано на рахунок ФОПа. Які потрібні документи, щоб провести цю оплату в бухобліку і відобразити у витратах з податку на прибуток?
    14.03.20241 097
  • Витрати на заряджання електромобіля: як облікувати?
    Підприємство має на балансі електромобіль, який використовує в госпдіяльності. Як обліковувати заряджання такого авто електроенергією? Інколи авто заряджається вдома у власника (засновника) чи директора
    13.03.202446