• Посилання скопійовано

Формуємо собівартість продукції рослинництва

Підприємство займається вирощуванням салату. У березні 2017 р. воно взяло в оренду землю, потім придбало насіння, добрива та інші виробничі фактори. В червні 2017 р. зібрано першу продукцію. Вподальшому висіювалося нове насіння та отримувався новий урожай. Витрати на вирощування здійснювалися у вегетаційному періоді. Як сформувати собівартість врожаю?

В даному випадку доцільно звернутися до Методичних рекомендацій з планування, обліку і калькулювання собівартості продукції (робіт, послуг) сільськогосподарських підприємств, затверджених наказом Мінаграрполітики від 18.05.2001 р. №132 (далі – Методрекомендації).

Відповідно до п. 2.7 Методрекомендацій собівартість реалізованої продукції (робіт, послуг) складається з виробничої собівартості продукції (робіт, послуг), яка була реалізована протягом звітного періоду, розподілених загальновиробничих та наднормативних виробничих витрат. 

В даному випадку до виробничої собівартості продукції (робіт, послуг) включаються витрати, які прямо можна пов'язати з певною партією врожаю: 

1) прямі матеріальні витрати – насіння, добрива і т.д. Більш докладно про облік прямих матеріальних витрат зазначено у пп. 2.82.18 Методрекомендацій

2) прямі витрати на оплату праці працівників, що зайняті вирощуванням продукції -  п. 2.19 Методрекомендацій

3) інші прямі витрати – сюди можливо віднести витрати на полив та інше обслуговування посівів – п. 2.20 Методрекомендацій

4) загальновиробничі витрати, які здійснюються для всіх партій продукції одночасно. Більш докладно про них написано в п. 2.21 Методрекомендацій.

Відповідно до п. 2.22 Методрекомендацій не відносяться на собівартість виробленої і реалізованої продукції і покриваються за рахунок інших джерел: 

Примірний перелік статей витрат у рослинництві наведено у п. 3.6 Методрекомендацій:

  • Витрати на оплату праці;
  • Насіння та посадковий матеріал;  
  • Паливо та мастильні матеріали;  
  • Добрива;  
  • Засоби захисту рослин та тварин;  
  • Роботи та послуги; 
  • Витрати на ремонт необоротних активів;  
  • Інші витрати на утримання основних засобів;  
  • Інші витрати;  
  • Непродуктивні витрати (в обліку);  
  • Загальновиробничі витрати.  

Далі в розділі 3 Методрекомендацій наведено опис кожної статті витрат.

Згідно з п. 6.1 Методрекомендацій фактична собівартість продукції (робіт та послуг) в сільськогосподарських підприємствах розраховується в цілому за рік, крім продукції (робіт, послуг) допоміжних виробництв, фактична собівартість яких визначається щомісяця. В даному виробництві салатів допоміжних виробництв немає. Тобто фактичну собівартість салатів можна буде визначити лише після завершення сезону, коли буде зібрано останній врожай, а всі витрати з вирощування салатів та подальшої обробки ґрунту будуть здійснені.

Отже, з моменту оренди землі на початку 2017 р. (за умовами запитання витрати почали здійснюватись з березня 2017 р.) та протягом всього періоду вегетації та збору врожаю аж до обробки поля після остаточного збирання рослин, в бухобліку накопичуються виробничі та загальновиробничі витрати згідно з Методрекомендаціями. При цьому робляться записи за дебетом рахунків 23 та 91 у кореспонденції з кредитом рахунків 13, 20, 22, 63, 65, 66.

Готова продукція, що виходить з поля протягом вегетаційного періоду (починаючи з червня і закінчуючи останнім місяцем вегетації рослин), оцінюється за плановою собівартістю (її можна розрахувати за плановими показниками з урахуванням положень розділу 4 Методрекомендацій). При цьому здійснюється бухгалтерський запис Дт 27 Кт 23 – за плановою собівартістю продукції.

В кінці року відповідно до п. 8.9 Методрекомендацій собівартість центнера продукції овочівництва відкритого і закритого ґрунту визначається діленням витрат (без вартості побічної продукції) на фізичну масу основної продукції. Побічною вважається бадилля і продукція, яка не реалізована, згодована худобі і оцінена за собівартістю кормових буряків з врахуванням поживності.  Сума витрат та кількість отриманої продукції беруться загалом за рік.

При веденні обліку витрат по групі овочевих культур розраховується середня собівартість продукції цих культур. Для визначення собівартості продукції окремої культури, витрати на групу культур розподіляються між окремими видами продукції пропорційно її вартості за реалізаційними цінами. В даному випадку буде розраховуватись собіварість 1 центнера салату (див. розділ 3 таблиці у додатку  до Методрекомендацій).

Після калькулювання фактичної собівартості в кінці року робляться коригуючі записи Дт 27 Кт 23, які протягом року робилися за плановою собівартістю.

Умовний приклад. Планова собівартість 1 центнера салату складає 850 грн/ц. З початку року були здійснені фактичні витрати на виробництво салату, протягом року оприбутковувалась готова продукція за плановою собівартістю. В кінці року планову собівартість доведено до фактичної.

  • Загальна сума витрат за рік – 320000 грн (сума записів за Дт 23 Кт 13, 13, 20, 22, 63, 65, 66);
  • Загальна планова собівартість продукції, отриманої за рік  - 297500 грн (сума записів за Дт 27 Кт 23). 

У прикладі зроблено припущення, що вся продукція, зібрана з поля у звітному місяці, в цьому ж місяці і продана. Протягом року продукція прибуткується та списується за плановою собівартістю, а в кінці року робляться коригуючі проведення на суму різниці між фактичною та плановою собівартістю – сума коригування проводиться через рахунок 27, субрахунок 901 та зрештою списується на фінрезультат звітного року.

Таблиця 

Облік собівартості виробництва салату

 

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн

Дебет

Кредит

Березень 2017 р. - понесені підготовчі витрати на обробку ґрунту, використано касети, добрива, насіння, електроенергія, вода, нараховано амортизацію ОС, зарплату, ЄСВ і т.д.

23

13, 13, 20, 22, 63, 65, 66, 91

100000,00

Квітень, травень 2017 р. - понесені витрати на добрива, насіння, електроенергія, вода, нараховано амортизацію ОС, зарплату, ЄСВ і т.д.

23

13, 13, 20, 22, 63, 65, 66, 91

80000,00

Червень 2017 р. - понесені витрати на добрива, насіння, електроенергія, вода, нараховано амортизацію ОС, зарплату, ЄСВ і т.д.

23

13, 13, 20, 22, 63, 65, 66, 91

42000,00

Червень 2017 р. – оприбутковано готову продукцію за плановою собівартістю 850 грн/ц у кількості 100 ц

27

23

85000,00

Червень 2017 р. – списано собівартість проданої продукції

901

27

85000,00

Липень 2017 р. - понесені витрати на добрива, насіння, електроенергія, вода, нараховано амортизацію ОС, зарплату, ЄСВ і т.д.

23

13, 13, 20, 22, 63, 65, 66, 91

39000,00

Липень 2017 р. – оприбутковано готову продукцію за плановою собівартістю 850 грн/ц у кількості 80 ц

27

23

68000,00

Липень 2017 р. – списано собівартість проданої продукції

901

27

68000,00

Серпень 2017 р. - понесені витрати на добрива, насіння, електроенергія, вода, нараховано амортизацію ОС, зарплату, ЄСВ і т.д.

23

13, 13, 20, 22, 63, 65, 66, 91

35000,00

Серпень 2017 р. – оприбутковано готову продукцію за плановою собівартістю 850 грн/ц у кількості 120 ц

27

23

102000,00

Серпень 2017 р. – списано собівартість проданої продукції

901

27

102000,00

Вересень 2017 р. - понесені витрати на добрива, насіння, електроенергія, вода, нараховано амортизацію ОС, зарплату, ЄСВ і т.д.

23

13, 13, 20, 22, 63, 65, 66, 91

26000,00

Вересень 2017 р. – оприбутковано готову продукцію за плановою собівартістю 850 грн/ц у кількості 50 ц

27

23

42500,00

Вересень 2017 р. – списано собівартість проданої продукції

901

27

42500,00

В кінці року планова собівартість всієї продукції за рік (297500 грн) доводиться до фактичної (322000 грн), на суму різниці 322000 – 297500 = 24500 грн

27

23

24500,00

901

27

24500,00

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202412
  • Як повернути ОЗ з рахунку 286 знову на рахунок 10?
    Підприємство у вересні 2021 р. прийняло рішення продати основні засоби (меблі). Активи було переведено до складу необоротних активів, утримуваних для продажу за найменшою з вартостей, зокрема, балансовою. У зв'язку з війною ці ОЗ не були продані. У 2024 р. прийнято рішення не продавати їх та продовжити використовувати у госпдіяльності. Скоригована балансова вартість (балансова вартість зменшена на суму амортизації, яка була б нарахована за період жовтень 2021 - грудень 2023 рр.) дорівнює нулю. За якою вартістю зараховувати об'єкт до складу основних засобів?
    26.03.202460
  • Облік компенсації за працевлаштування ВПО
    Які бухгалтерські проведення слід здійснити при компенсації роботодавцю за працевлаштування ВПО?
    26.03.202434
  • Чи збільшують первісну вартість ОЗ витрати на його монтаж на новому місці використання?
    Підприємство має об’єкт ОЗ, який використовувався в орендованому магазині. Після закінчення договору оренди, об'єкт ОЗ демонтований за старою адресою використання та переміщений в інший орендований магазин за іншою адресою. Для використання ОЗ за новою адресою підприємство понесло витрати на демонтаж за старою адресою та монтаж ОЗ на новому місці. Як обліковувати послуги демонтажу і монтажу старого (що уже був у використанні) об'єкту ОЗ за новою адресою? Чи можна збільшити первісну вартість ОЗ на суму витрат на його монтаж на новому місці?
    25.03.202442
  • Облік придбання ОЗ в кредит за програмою 5-7-9
    Підприємство придбаває обладнання, сплачуючи 30% коштів, а 70% сплачує банк за кредитним договором на 5 років за програмою 5-7-9. Частину відсотків за кредитом сплачує підприємство, а частину - держава. Обладнання ще не виготовлене. За договором, поставка буде на 71-й день від дати оплати, яка була 08.02.2024 р. Як відображати ці операції в бухобліку?
    21.03.202442