• Посилання скопійовано

Нюанси бухобліку та ПДВ майна у заставі

Товариство (платник ПДВ) отримує кредит в банку. На забезпечення боргових зобов’язань укладаються договори застави товару та купівлі - продажу цих товарів (вартість придбання таких товарів нижче за їх балансову вартість). До моменту погашення кредиту заставне майно передається на зберігання до банку. Чи треба на таку передачу складати податкову накладну? Як це відобразити в бухобліку?

ПДВ

Згідно з п. «а» 185.1 ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об'єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об'єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.

В свою чергу визначення постачання наведено у пп. 14.1.191 ПКУ:  постачання товарів - будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду.

Так, якщо під час передачі товару банку як заставного майна, для його зберігання банком, не призводить до переходу власності на такий товар (перехід власності буде лише у разі невиконання умов кредитного договору), то така операція не є об’єктом оподаткування ПДВ і відповідно необхідності складання податкової накладної на таку передачу немає.

Однак, варто зважати, що якщо позичальником умови кредитного договору виконані не будуть, відповідно договору купівлі-продажу право на такий товару перейде до банку і відповідно саме на цю дату боржник повинен буде скласти податкову накладну на постачання таких товарів.

При цьому, відповідно до п. 188.1 ПКУ база оподаткування при постачанні товарів не може бути нижчою за ціни придбання таких товарів (балансової вартості таких товарів). Якщо ж ціна постачання нижча за ціну придбання таких товарів, то постачальник на суму різниці складає податкову накладну, не пізніше останнього дня місяця в якому відбулось таке постачання. У податковій накладній (в тому числі зведеній), яка складена на суму перевищення, робиться позначка відповідно до п. 8 Порядку №1307 (15 – складена на суму перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до ст. 188 і 189 ПКУ, над фактичною ціною постачання). Така податкова накладна отримувачу (покупцю) не надається. При цьому у рядках такої податкової накладної, відведених для зазначення даних покупця, постачальник (продавець) зазначає власні дані. 

З урахуванням п. 16 Порядку №1307 до розділу Б податкової накладної вносяться дані у розрізі номенклатури постачання товарів/послуг, зокрема, до графи 2 – номенклатура товарів/послуг постачальника (продавця), у цій графі також зазначається, «перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до ст. 188 ПКУ, над фактичною ціною постачання». 

У графі 7 такої податкової накладної зазначається ціна постачання одиниці товарів/послуг без урахування ПДВ, розрахована виходячи з перевищення ціни придбання/ звичайної ціни / балансової (залишкової) вартості над фактичною ціною (тобто ціна придбання/звичайна ціна/балансова (залишкова) вартість), а у графі 10 відповідно сума перевищення обсягу постачання (база оподаткування) без урахування ПДВ (тобто обсяги придбання/виготовлення). 

Графи 3.1, 3.2, 3.3, 4, 5, 11 при цьому не заповнюються. 

 

Бухоблік

Оскільки фактично, товари, що передаються до банку на зберігання, на термін дії кредитного договору, залишаються у власності позикоодержувача, відповідно це не призводить змін у його бухгалтерському обліку. Позикоодержувач може лише зробити бухгалтерське проведення Дт 281/склад банку Кт 281/склад. У банка в такому випадку такі товари обліковуються на позабалансовому рахунку. Оскільки Інструкцією №291 не передбачено спеціальних позабалансових рахунків для обліку заставного майна, що знаходиться на зберіганні у кредитонадавача, то можна за аналогією використовувати рахунок 023, так як фактично банк відповідає за збереження таких товарів позикоодержувача. Операції з приймання такого товару відображаються бухгалтерським проведенням Дт 023, а їх повернення Кт 023. Якщо ж умови кредитного договору не будуть виконані такі товари списуються з позабалансового рахунку і відображаються як постачання таких товарів боржником банку (Дт 361 Кт 702, Дт 902 Кт 281), з подальшим проведенням взаємозаліку заборгованостей з виплати кредиту та оплати товару між боржником та банком.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    Сьогодні 12:0591
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    Сьогодні 11:0633
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202422
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202434
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    24.04.202410