• Посилання скопійовано

Засновник може використовувати авто товариства без списання палива

ТОВ взяло в лізинг легковий автомобіль, яким користується засновник (неоформлений в товаристві). Чи має право товариство списувати пальне на його робочі поїздки? Чи потрібно його оформлювати на роботу і прикріпляти авто? Які документи потрібні у разі поїздки за кордон і чи потрібні шляхові листи?

Згідно з чинним законодавством, засновники (учасники) ТзОВ не  беруть участі у госпдіяльності товариства. Для здійснення та безпосереднього керівництва госпдіяльністю товариства створюється виконавчий орган (директор або дирекція).

При цьому відповідно до ст. 10 Закону "Про господарські товариства" учасники товариства мають право: 

  • брати участь в управлінні справами товариства в порядку, визначеному в установчих документах, за винятком випадків, передбачених цим Законом;
  • брати участь у розподілі прибутку товариства та одержувати його частку (дивіденди). Право на отримання частки прибутку (дивідендів) пропорційно частці кожного з учасників мають особи, які є учасниками товариства на початок строку виплати дивідендів;
  • вийти в установленому порядку з товариства;
  • одержувати інформацію про діяльність товариства. На вимогу учасника товариство зобов'язане надавати йому для ознайомлення річні баланси, звіти товариства про його діяльність, протоколи зборів;
  • здійснити відчуження часток у статутному (складеному) капіталі товариства, цінних паперів, що засвідчують участь у товаристві, в порядку, встановленому законом.

Учасники можуть мати також інші права, передбачені законодавством і установчими документами товариства. 

Таким чином, учасник (засновник) ТзОВ може або стати працівником підприємства, або брати участь в управлінні справами в порядку, визначеному в установчих документах.

І використовувати автомобіль, який придбаний ТзОВ на умовах оперативного лізингу, учасник (засновник) може в порядку та на умовах, визначених статутом або як службовий автомобіль за умови, що такий учасник (засновник) перебуває з ТзОВ у трудових відносинах.

Щодо можливості списувати пальне за такими поїздками, то звернімось до ПКУ.

Редакцією розділу ІІІ ПКУ, яка діє з 01.01.2015 р., не передбачено жодних коригувань, пов'язаних із витратами на ПММ. Отже, ці витрати впливають на оподатковуваний прибуток за правилами бухобліку.

Правилами бухобліку (як П(С)БО, так і міжнародними стандартами) не передбачено нормування витрат ПММ. Це означає, що з 01.01.2015 р. вже немає потреби контролювати витрати ПММ при використанні автомобілів та розподіляти їх на витрати в межах норм та понаднормових. Норми №43 тепер мають використовуватися лише для планування потреби підприємств у ПММ і контролю за їх витратами, ведення звітності, запровадження режиму економії та раціонального використання палива, а також можуть застосовуватися для розроблення питомих норм витрат палива (тим більше, що цей наказ не пройшов держреєстрації в Мін'юсті).

Докладніше про застосування Норм № 43 ми писали тут і тут>>>

Якщо говорити про використання та облік роботи автомобіля на підприємстві, то саме для цього слід скласти наказ. У ньому потрібно вказати напрямок використання такого автомобіля (він, звісно, має бути пов'язаний із господарською діяльністю) та підтвердити факт використання бензину для користування саме цим автомобілем. Для цього слід скласти відповідні первинні документи (можна використовувати подорожні листи , хоча їх форма, колись типова, наразі скасована). Радимо для доведення зв'язку здійснених підприємством витрат пального з його госпдіяльністю зазначати у подорожніх листах мету поїздок і маршрут, яким рухався автомобіль.

Наразі в законодавстві немає вимоги обов'язково використовувати певні форми первинних документів для списання ПММ. Ще у 2013 р. для цього обов'язково мали застосовуватися подорожні листи за типовою формою №3. Проте з 16.04.2013 р. такої вимоги вже немає.

Отже, нині суб'єкти господарювання можуть використовувати довільні форми первинних документів для списання ПММ, грунтуючись на нормах п. 2.7 Положення №88 та листі Мінінфраструктури від 23.04.2013 р. №4492/25/10-13. Але такі документи мають містити обов'язкові реквізити, встановлені ст. 9 Закону "Про бухоблік" та п. 2.4 Положення №88.

У довільній формі подорожнього листа мають бути такі реквізити:

  • назва;
  • дата і місце складання документа;
  • назва підприємства, від імені якого складено документ;
  • інформація про автомобіль (його марка та державний номер);
  • ПІБ, номер посвідчення водія;
  • інформація про наявність та рух ПММ (марка, залишок при виїзді та при поверненні, кількість ПММ, що видано водієві протягом дня);
  • показники спідометра при виїзді з гаража та при поверненні;
  • підписи осіб, відповідальних за стан автомобіля, приймання-передачу автомобіля, стан здоров'я водія.

Також у подорожньому листі слід навести результати роботи автомобіля між виїздом з гаража та поверненням до нього: витрати ПММ та загальний пробіг.

 

Щодо виїзду за кордон

На законодавчому рівні ці питання врегульовані Конвенцією про дорожній рух від 08.11.1968 р.  і  п. 50-55 Порядку № 1388 .

Згідно з Конвенцією про дорожній рух, на автомобіль повинна бути вся необхідна реєстраційна документація, в яку входять:

  • свідоцтво про реєстрацію;
  • розпізнавальний знак країни реєстрації автомобіля;
  • посвідчення водія;
  • страхування «Зелена карта»;
  • інші документи.

Якщо учасник (засновник) перебуває з підприємством в трудових відносинах,  то для виїзду за кордон у відрядження водію бажано мати шляховий лист, наказ про відрядження на службовому авто, посвідчення про відрядження і документи відповідно до Конвенції про дорожній рух. 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202413
  • Як повернути ОЗ з рахунку 286 знову на рахунок 10?
    Підприємство у вересні 2021 р. прийняло рішення продати основні засоби (меблі). Активи було переведено до складу необоротних активів, утримуваних для продажу за найменшою з вартостей, зокрема, балансовою. У зв'язку з війною ці ОЗ не були продані. У 2024 р. прийнято рішення не продавати їх та продовжити використовувати у госпдіяльності. Скоригована балансова вартість (балансова вартість зменшена на суму амортизації, яка була б нарахована за період жовтень 2021 - грудень 2023 рр.) дорівнює нулю. За якою вартістю зараховувати об'єкт до складу основних засобів?
    26.03.202461
  • Облік компенсації за працевлаштування ВПО
    Які бухгалтерські проведення слід здійснити при компенсації роботодавцю за працевлаштування ВПО?
    26.03.202434
  • Чи збільшують первісну вартість ОЗ витрати на його монтаж на новому місці використання?
    Підприємство має об’єкт ОЗ, який використовувався в орендованому магазині. Після закінчення договору оренди, об'єкт ОЗ демонтований за старою адресою використання та переміщений в інший орендований магазин за іншою адресою. Для використання ОЗ за новою адресою підприємство понесло витрати на демонтаж за старою адресою та монтаж ОЗ на новому місці. Як обліковувати послуги демонтажу і монтажу старого (що уже був у використанні) об'єкту ОЗ за новою адресою? Чи можна збільшити первісну вартість ОЗ на суму витрат на його монтаж на новому місці?
    25.03.202442
  • Облік придбання ОЗ в кредит за програмою 5-7-9
    Підприємство придбаває обладнання, сплачуючи 30% коштів, а 70% сплачує банк за кредитним договором на 5 років за програмою 5-7-9. Частину відсотків за кредитом сплачує підприємство, а частину - держава. Обладнання ще не виготовлене. За договором, поставка буде на 71-й день від дати оплати, яка була 08.02.2024 р. Як відображати ці операції в бухобліку?
    21.03.202442