• Посилання скопійовано

Частина матеріалів від розбирання будівлі використана для нового будівництва: що в обліку?

ТОВ на загальній системі оподаткування розібрало стару будівлю, яка є внеском засновника до статутного капіталу. Частина матеріалів від розбирання використана для будівництва нової будівлі. Як відобразити цю операцію в бухгалтерському і податковому обліку? Якою датою подати уточнюючий розрахунок до Декларації про нерухоме майно?

Відповідно до п. 33 П(С)БО 7 та п. 40 Методичних рекомендацій №561 у разі вибуття об'єкта основних засобів внаслідок ліквідації, він перестає визнаватися активом (списується з балансу).

Для визначення непридатності основних засобів до використання, можливості їх використання іншими підприємствами, організаціями та установами, неефективності або недоцільності їх поліпшення (ремонту, модернізації тощо) та оформлення відповідних первинних документів керівником підприємства створюється постійно діюча комісія (п. 41 Методичних рекомендацій №561).

Деталі, вузли, агрегати та інші матеріали, отримані при розбиранні і демонтажу основних засобів, що ліквідуються, оприбутковуються з визнанням іншого доходу і зарахуванням на рахунки обліку матеріальних запасів, включаючи матеріальні цінності і деталі з вмістом матеріалів, які приймаються (збираються) спеціалізованими заготівельними (переробними) підприємствами (п. 44 Методичних рекомендацій №561).

В п. 34 П(С)БО 7 та п. 45 Методичних рекомендацій №561 зазначено, що фінансовий результат від вибуття об'єктів основних засобів визначається вирахуванням з доходу від вибуття основних засобів їх залишкової вартості, непрямих податків і витрат, пов'язаних з вибуттям основних засобів.

Регістри аналітичного обліку основних засобів, що вибули, додаються до документів, якими оформлені факти вибуття основних засобів.

Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ об'єктом оподаткування є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ. Нагадаємо, що фінрезультат коригують не всі платники податку на прибуток, деякі з них можуть не застосовувати різниці – див. абз. 8 п.п. 134.1.1 ПКУ та нашу новину тут: https://news.dtkt.ua/taxation/profits-tax/63018

Тому у разі ліквідації об’єкта основних засобів фінансовий результат до оподаткування у тих платників, які коригують фінрезультат:

- збільшується на суму залишкової вартості окремого об'єкта основних засобів, визначеної відповідно до НП(С)БО або МСФЗ (п. 138.1 ПКУ);

- зменшується на суму залишкової вартості окремого об'єкта основних засобів, визначеної з урахуванням положень ст. 138 ПКУ (п. 138.2 ПКУ).

Відповідно до кореспонденції рахунків бухгалтерського обліку операцій з основними засобами, наведеної в додатку до Методичних рекомендацій №561 операції, що розглядаються, відображаються так (суми умовні):

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, тис. грн

Дебет

Кредит

Відображена ліквідація основного засобу (будівлі), первісна вартість якого становить 3500,0 тис. грн 

 

 

 

сума зносу об'єкта 

131

103

3100,0

залишкова вартість 

976

103

400,0

Відображено витрати на демонтаж (розбирання) будівлі: 

 

 

 

оплата праці 

976

661

100,0

відрахування на соціальні заходи 

976

651

22,0

послуги підрядника, інших сторонніх організацій (в т.ч. вивезення сміття)

976

685

17,0

одержані товарно-матеріальні цінності від ліквідації об'єкта

201

746

53,0

Частина матеріалів від розбирання використана для будівництва нової будівлі

151

201

20,0

 

Щодо ПДВ

Відповідно до пп. «а» п. 185.1 ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України.

В пп. «д» пп. 14.1.191 ПКУ зазначено, що ліквідація платником податку за власним бажанням необоротних активів, які у нього перебувають також вважається постачанням товарів.

Не є постачанням товарів випадки, коли основні виробничі засоби або невиробничі засоби ліквідуються у зв'язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, а також в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у т. ч. в разі викрадення необоротних активів, або коли платник податку надає контролюючому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення необоротних активів в інший спосіб, внаслідок чого необоротний актив не може використовуватися за первісним призначенням.

Згідно з п. 189.9 ПКУ у разі якщо основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація для цілей оподаткування розглядається як постачання таких основних виробничих або невиробничих засобів за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації.

Мінфін в УПК №673 повідомляє, що у випадку ліквідації основних засобів у зв'язку з їх розібранням або перетворенням у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням, платник податку не нараховує податкові зобов'язання з ПДВ (в т. ч. відповідно до норм п. 198.5 ПКУ) у разі подання контролюючому органу належним чином оформленого акту на списання основних засобів за формою, встановленою наказом Мінстату №352, або за довільною формою, за умови, що такий документ міститиме всю необхідну інформацію, яка дає змогу ідентифікувати операцію, та матиме належні реквізити первинного документа.

Незалежно від форми складання документа на списання основних засобів такий документ має підтверджувати факт знищення, розібрання або перетворення основних засобів в інший спосіб, внаслідок чого основний засіб не може використовуватися за первісним призначенням.

При цьому ПКУ не визначено механізму подання платником податку контролюючому органу документів про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів.

У зв'язку із цим платник податку може подати такі документи (копії документів) контролюючому органу у загальновстановленому порядку за власною ініціативою або на запит контролюючого органу (або особисто платником податків, або уповноваженою на це особою, або поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення, або засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог законів щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису).

Податок на нерухомість

Відповідно до пп. 266.2.1 ПКУ об'єктом оподаткування є об'єкт житлової та нежитлової нерухомості, в т. ч. його частка.

На виконання вимог пп. 266.7.5 ПКУ платники податку - юридичні особи самостійно обчислюють суму податку станом на 1 січня звітного року і не пізніше 20 лютого цього ж року подають контролюючому органу за місцезнаходженням об'єкта/об'єктів оподаткування декларацію за встановленою формою, з розбивкою річної суми рівними частками поквартально.

Щодо новоствореного (нововведеного) об'єкта житлової та/або нежитлової нерухомості декларація юридичною особою - платником подається протягом 30 к. д. з дня виникнення права власності на такий об'єкт, а податок сплачується починаючи з місяця, в якому виникло право власності на такий об'єкт.

В п. 266.8.1 ПКУ передбачено, що у разі переходу права власності на об'єкт оподаткування від одного власника до іншого протягом календарного року податок обчислюється для попереднього власника за період з 1 січня цього року до початку того місяця, в якому припинилося право власності на зазначений об'єкт оподаткування, а для нового власника - починаючи з місяця, в якому він набув право власності.

У розділі I «Розрахунок податкового зобов'язання» додатку 2 до Податкової декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки «Розрахунок у частині об'єктів нежитлової нерухомості», зокрема:

у графі 2 зазначається код типу об'єкта;

у графах 5 та 6 відповідно зазначається інформація про реєстраційні дані об'єкта нерухомого майна, а саме дата реєстрації права власності та дата припинення права власності.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, регулює Закон №1952.

Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону №1952 у Держреєстрі реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

Будь-які дії особи, спрямовані на набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, зареєстрованих у Держреєстрі прав, вчиняються на підставі відомостей про речові права, обтяження речових прав, що містяться в цьому реєстрі (абз. 2 ч. 5 ст. 5).

Зміни характеристик об'єкта нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці, вносяться під час проведення держреєстрації права власності на такий об'єкт у результаті вчинення дій, спрямованих на набуття, зміну або припинення речових прав (ч. 5 ст. 12 Закону №1952).

Держреєстрація права власності та інших речових прав, крім державної реєстрації права власності на об'єкт незавершеного будівництва, проводиться на підставі, зокрема, інших документів, що відповідно до законодавства підтверджують набуття, зміну або припинення прав на нерухоме майно (п. 14 ч. 1 ст. 27 Закону №1952).

Крім того, нормами п. 8.5 Порядку № 1588 передбачено, що у разі зміни відомостей про об'єкт оподаткування, а саме: зміна типу, найменування, місцезнаходження, виду права або стану об'єкта оподаткування, платник податків надає до контролюючого органу за основним місцем обліку повідомлення за ф. № 20-ОПП з оновленою інформацією про об'єкт оподаткування, щодо якого відбулися зміни, в такому самому порядку та строки, як і при реєстрації, створенні чи відкритті об'єкта оподаткування.

При цьому в разі зміни призначення об'єкта оподаткування або його перепрофілювання інформація щодо такого об'єкта оподаткування надається в повідомленні двома рядками, а саме:

в одному рядку зазначається інформація про закриття об'єкта оподаткування, призначення якого змінюється;

у другому - оновлена інформація про об'єкт оподаткування, який створено чи відкрито на основі закритого, при цьому ідентифікатор об'єкта оподаткування змінюється.

ГУ ДПС у Донецькій області в ІПК від 29.04.2020 р. №1718/ІПК/10/05-99-04-04 повідомляє, що зменшення податкових зобов'язань з податку на нерухомість (крім фізичних осіб) здійснюється платниками податку, які відповідно до пп. 266.7.5 ПКУ подали податкову декларацію з цього податку за 2020 рік, виключно шляхом подання ними уточнюючих податкових декларацій до податкової декларації за 2020 рік.

Отже, уточнюючу декларацію слід подати протягом 30 к.д. з дати припинення права власності на будівлю, що була ліквідована (розібрана).

Також читайте:

Основні засоби без залишкової вартості: як списати? https://consulting.dtkt.ua/accounting/individual-transactions/13798

Самостійна ліквідація ОЗ: що з ПДВ? https://consulting.dtkt.ua/taxation/pdv/12514

Списання необоротних активів: коли можна не нараховувати ПЗ з ПДВ? https://consulting.dtkt.ua/taxation/pdv/12205

Уцінка або ліквідація «довгобуду»: облік та податки https://consulting.dtkt.ua/accounting/individual-transactions/11931

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»