• Посилання скопійовано

Придбання вантажного авто для потреб підприємства: що в обліку?

Підприємство збільшує обсяги продажу і є необхідність в придбанні вантажного авто. Чи потрібно додавати КВЕД 49.41, якщо перевезення буде здійснюватися для потреб підприємства? Як оформити такий вантажний автомобіль? Чи потрібно складати подорожні листи? Як оформити водія?

Види діяльності

Класифікатор видів економічної діяльності - статистичний інструмент, специфічним принципом якого є об'єднання підприємств в групи за ознакою: подібність товарів чи послуг, які виробляє та надає підприємство, або використання подібних процесів для виготовлення товарів і надання послуг.

Згідно з класифікатором, клас 49.41 включає усі види перевезень вантажним автомобільним транспортом. В даному випадку підприємство не надає послуги з перевезення вантажним транспортом, а використовує його як складову свої витрат. Таким чином, в зв’язку з таким використанням автомобіля вносити новий КВЄД до ЄДР не потрібно.

 

Документальне оформлення

Якщо придбання авто здійснюється за кошти підприємства, то підприємство має відобразити його оприбуткування спочатку на субрахунку 1521 як капітальні інвестиції. Крім вартості самого авто на рахунок капітальних інвестицій відносять також:

  • реєстраційні збори,  державне мито та аналогічні платежі, що здійснюються  в  зв'язку  з придбанням (отриманням) прав на об'єкт основних засобів;
  • суми ввізного мита;
  • суми непрямих податків у зв'язку з придбанням (створенням) основних засобів (якщо вони не відшкодовуються підприємству);
  • витрати зі страхування ризиків доставки основних засобів;
  • витрати  на  транспортування, установку, монтаж, налагодження основних  засобів;
  • інші  витрати,  безпосередньо пов'язані з доведенням основних засобів  до  стану,  у  якому  вони  придатні  для використання із запланованою метою.

Після завершення оформлення авто та перед початком його використання основні засоби вводяться в експлуатацію. Для обліку введення ОЗ в експлуатацію застосовується Акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів (форма № ОЗ-1). На підставі цього акту в обліку відображають бухгалтерський запис: Дт 105 Кт 1521. Протягом строку корисного використання (експлуатації) об’єкта, який встановлюється підприємством (у розпорядчому акті) при визнанні цього об’єкта активом (при зарахуванні на баланс), здійснюється нарахування амортизації, яке зупиняється на період його реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання та консервації. Нарахування амортизації відображається записом за рахунком витрат (23, 93) за дебетом та за кредитом субрахунку 131.

 

Податковий кредит з ПДВ

Згідно з пп. «б» пп. 198.1 ПКУ, до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій, зокрема, з придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів (у тому числі у зв'язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності).

При цьому, як передбачено пп. 201.10 ПКУподаткова накладна (розрахунок коригування), складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в ЄРПН постачальником є для покупця таких товарів (послуг) достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Такі ж правила застосовуються і щодо суми ПДВ у вартості придбаного пального, запчастин для ремонту тощо.

Таким чином, сума ПДВ у вартості придбаного авто (а також палива, запчастин тощо) включається до складу ПК підприємства за умови реєстрації постачальником податкової накладної в ЄРПН.

Разом з тим, варто пам’ятати, що відповідно до пп. 198.5 ПКУ платник податку зобов'язаний нарахувати ПЗ з ПДВ у разі, якщо придбані з ПДВ товари(послуги), необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися:

  • в операціях, що не є господарською діяльністю* платника податку (крім випадків, передбачених пп. 189.9 ПКУ);
  • в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів.

Термін "невиробничі основні засоби", "невиробничі нематеріальні активи" означають, відповідно, основні засоби, нематеріальні активи, не призначені для використання в господарській діяльності платника податку.

Отже, щоб не втратити ПК з ПДВ у вартості авто та придбаного в подальшому пального, запчастин необхідно документальне підтвердження, що автомобіль використовується в господарській діяльності платника податку (тобто для отримання прибутку). Отут в нагоді і стане подорожній лист. Типові форми первинного обліку роботи колісних транспортних засобів — подорожні листи легкового автомобіля, затверджені наказом Держкомстату №74, та вантажного, затверджені наказом Мінтрансу №488/346, скасовані ще у 2013 році згідно з наказом Держкомстату №95 та наказом Мінінфраструктури, Мінекономрозвитку №1005/1454 відповідно.

Але не зважаючи на скасування затверджених форм підприємство може користуватися звичною формою подорожнього листа або ж розробити власну форму, взявши, скажімо, за основу скасовану типову. Також форму для обліку роботи транспортного засобу можна розробити самостійно. Вимога тут стандартна – наявність всіх обов’язкових реквізитів зазначених в пп. 2.4 Положення №88, а також всі показники, що потрібні для ведення обліку роботи транспорту та використання пального (зокрема, показники спідометру та залишки пального на початок і кінець облікового періоду, за який складається подорожній лист, відомості про пробіг, заправку і витрати пального тощо). Крім того, для того, щоб підтвердити, що автомобіль використовується саме для господарських цілей підприємства не зайвим буде зазначення і маршруту роботи автомобіля за встановлений період. Як правило, ці моменти прописують в окремому наказі (розпорядженні) директора, яким затверджують форму.

Тому, якщо прийнято рішення придбання авто на підприємство, то подорожні листи все ж таки потрібно складати для підтвердження, що придбаний автомобіль не є «невиробничим фондом» та використовується у господарській діяльності підприємства.

 

Податок на прибуток

Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МФСЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

Якщо підприємство не застосовує податкові різниці, то операція з придбання та використання автомобіля впливає на фінрезультат до оподаткування за наведеними вище правилами бухгалтерського обліку.

А ось високодохідному підприємству, яке застосовує коригування ФР до оподаткування, необхідно зважати на пп. 138.1 – 138.3 ПКУ, згідно з якими:

  • фінансовий результат до оподаткування збільшується на суму нарахованої амортизації основних засобів та/або нематеріальних активів відповідно до НП(С)БО або МСФЗ;
  • фінансовий результат до оподаткування зменшується на суму розрахованої амортизації основних засобів та/або нематеріальних активів відповідно до пп. 138.3 ПКУ.

Разом з тим, згідно з пп. 138.3.2 ПКУ не підлягають амортизації та проводяться за рахунок відповідних джерел:

  • витрати на придбання/самостійне виготовлення невиробничих основних засобів, невиробничих нематеріальних активів;
  • на ремонт, реконструкцію, модернізацію або інші поліпшення невиробничих основних засобів, невиробничих нематеріальних активів.

Тому для таких високодохідних підприємство оформлення зв’язку автомобіля з господарською діяльністю підприємства є важливим і з метою визначення об’єкту оподаткування податком на прибуток підприємств.

 

Посада працівника: водій чи логіст?

Як роз’яснюється на сайті Черкаського обласного центру зайнятості, логіст - це фахівець, в обов’язки якого входить доставка товару, його складування та розробка оптимальної схеми поставки. Крім цього, робота логіста передбачає:

  • контроль закупівлі сировини або товарів;
  • організація поставок;
  • контроль переміщення товару;
  • зв’язок з державними органами.

Інформація наведена вище є лише довідковою і безпосередньо приймати рішення про вибір професії належить керівному органу підприємства виходячи з обов’язків та специфіки роботи такого працівника. На думку автора тут необхідно зважати на таке:

  • якщо в обов’язки входить лише доставка товарів, матеріалів тощо для цілей підприємства, то скоріше за все слід обирати з класифікатору професій саме «Водій автотранспортних засобів» за кодом 8322;
  • якщо ж працівник здійснює не тільки перевезення товарів, а й проводить іншу роботу, пов’язану з товаром - як то контроль за його переміщенням, закупівлю необхідної сировини, розробку оптимальних схем транспортування товару, то тут варто обрати посаду «Логіст» за кодом 2419.2 (хоча як варіант, можливе покладання наведених обов’язків посадовою інструкцією і на водія автотранспортних засобів).

___

 * господарська діяльність - діяльність особи, що пов'язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами (пп. 14.1.36 ПКУ).

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202413
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202422
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    24.04.20247
  • Нерезидент надав знижку на послуги: нюанси обліку та оподаткування
    Підприємство 22.02.2024 р. отримало експедиторські послуги від нерезидента - 1000 євро. ПН зареєстровано за датою першої події. Нерезидент 15.03.2024 р. надав знижку 200 євро. Окремо це було зафіксовано у додатковій угоді та складено акт коригування. Оплата ще не проводилась. Як відобразити дане коригування в обліку?
    23.04.202414
  • Як відобразити в обліку ВПА, якщо підприємство отримало податковий збиток?
    Підприємство отримало збиток за результатами звітного року в сумі 600 тис. грн. Податковий збиток складає 100 тис. грн (збільшуючі постійні різниці 300 тис. грн, тимчасові 200 тис. грн). Як в обліку та звітності відобразити ВПА? Також підприємство утримує податок при виплаті доходів нерезиденту. Як відобразити це утримання в обліку та декларації?
    23.04.202427