• Посилання скопійовано

Зміна лізингоотримувача: як відобразити в обліку у первинного лізингоодержувача?

ТОВ взяло у фінлізинг авто вартістю 1 200 000 грн (у т.ч. ПДВ). В серпні 2020 року відбувається зміна лізингоодержувача. Залишок невиплаченої суми фінлізингу - 200 000 грн. Амортизація нарахована в сумі 120 000 грн. Як ця операція відбитися в податковому та бухгалтерському обліку підприємства? Які наслідки щодо оподаткування з ПДВ, прибутку?

Бухоблік

Законодавчо не обмежено, за якою вартістю передавати сам об’єкт фінлізингу. Це може бути як сума заборгованості, яка переводиться до нового лізингоодержувача на дату передачі ОЗ, так і договірна вартість (тобто залишок боргу непогашених лізингових платежів + додаткова договірна компенсація, наприклад, за вже понесені витрати).

У разі зміни лізингоодержувача у первинного лізингоодержувача має бути відображено:

  • переведення боргу за сумою відшкодування вартості предмета фінлізингу, яку залишилося погасити лізингодавцю тобто на суму 200 000 грн (Дт 531 Кт 377);
  • передачу об'єкта фінлізинга, оплатою за який і буде заборгованість, яка переводиться до нового лізингоодержувача (Дт 377 Кт 712). Якщо ж новий лізингоодержувач також компенсуватиме вже понесені витрати у вигляді раніше сплачених лізингових платежів у сумі відшкодування вартості предмета лізингу, то такі платежі також буде визнано в бухобліку доходом від передачі об'єкта фінлізингу (Дт 377 Кт 712).

Списується об'єкт фінлізингу у звичайному порядку, як і при продажу ОЗ:

  • Дт 286 Кт 105 на суму 880 000 грн ((1 200 000 - 1 200 000 /6) – 120 000) - переведено ОЗ до групи вибуття на дату набрання чинності договору про зміну лізингоодержувача;
  • Дт 131 Кт 105 на суму 120 000 грн - списано нараховану амортизацію;
  • Дт 943 Кт 286 - визнано собівартість реалізації ОЗ.

Детальніше про зміну лізингоодержувача та приклад із проведеннями ми писали тут.

 

Податок на прибуток

Вважаємо, що тут має діяти аналогія із тим, коли лізингодавець передає об’єкт фінлізингу.

Так, податківці у "Віснику" від 21.07.2017 р. №27 (931) зауважують для лізингодавця: якщо об’єкт придбали або виготовили з метою передачі у фінлізинг, то коригування фінрезультату не передбачено. Проте, якщо лізингодавець передає лізингоодержувачу власний об’єкт ОЗ (і при цьому коригує фінрезультат на різниці згідно з пп. 134.1.1 ПКУ), він повинен здійснити коригування фінрезультату відповідно до пп. 138.1, 138.2 ПКУ, а саме:

  • збільшити фінрезультат до оподаткування на суму залишкової вартості об’єкта, визначеної за національними (або міжнародними) стандартами. Оскільки перед передачею у фінлізинг об’єкт було переведено до групи вибуття (Дт 286) і на нього не нараховували амортизацію (п. 6 П(С)БО 7), то потрібно брати залишкову вартість об’єкта саме на момент переведення;
  • зменшити фінрезультат до оподаткування на суму залишкової вартості об’єкта, визначеної за правилами податкового обліку, які наведено у ст. 138 ПКУ.

Таким чином, вважаємо, оскільки первинний лізингоодержувач ввів в експлуатацію отриманий об’єкт фінлізингу, та використовував його у своїй діяльності, а потім вирішив його передати іншому лізингоодержувачу за договором переуступки, то  різниці за залишковою вартістю об’єкта фінлізингу мають бути.

Також, аби не виникало непорозумінь із контролюючими органами та взагалі дізнатися їх позицію із цього приводу, радимо отримати власну ІПК.

 

ПДВ

Зауважимо  основну думку щодо ПДВ. Так, податківці завжди бачили у зміні лізингоодержувача безкоштовне постачання ОЗ, а тому говорили (лист ДФС від 16.05.2018 р. №2199/6/99-99-15-03-02-15/ІПК) про складання двох ПН :

  • на безкоштовне постачання на нового лізингодержувача (а він, своєю чергою, відповідно не мав право на ПК);
  • на балансову (залишкову) вартість ОЗ за даними бухобліку на початок місяця передачі такого ОЗ.

Погодитися із цим ми не могли й завжди наполягали на тому, що ніякого безкоштовного постачання немає. Про це ми зазначали тут.

На щастя, наразі в листі ДПСУ від 23.03.2020 р. №1201/6/99-00-07-03-02-06/ІПК вони почали притримуються нашої позиції - при передачі об’єкта фінлізингу первинний лізингоотримувач повинен скласти ПН на нового лізингоотримувача, виходячи з договірної вартості переданого об’єкта (не забуваючи, щоправда, про правило мінбази). При цьому на підставі такої ПН новий лізингоотримувач має право відобразити ПК.

Втім, попереджаємо, що це перші вісточки зміни позиції податківців, а тому радимо отримати власну ІПК із цього приводу, аби уникнути непорозуміння із перевіряючими. Детальніше фіскальну позицію ми досліджували тут.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202416
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202429
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    24.04.202410
  • Нерезидент надав знижку на послуги: нюанси обліку та оподаткування
    Підприємство 22.02.2024 р. отримало експедиторські послуги від нерезидента - 1000 євро. ПН зареєстровано за датою першої події. Нерезидент 15.03.2024 р. надав знижку 200 євро. Окремо це було зафіксовано у додатковій угоді та складено акт коригування. Оплата ще не проводилась. Як відобразити дане коригування в обліку?
    23.04.202414
  • Як відобразити в обліку ВПА, якщо підприємство отримало податковий збиток?
    Підприємство отримало збиток за результатами звітного року в сумі 600 тис. грн. Податковий збиток складає 100 тис. грн (збільшуючі постійні різниці 300 тис. грн, тимчасові 200 тис. грн). Як в обліку та звітності відобразити ВПА? Також підприємство утримує податок при виплаті доходів нерезиденту. Як відобразити це утримання в обліку та декларації?
    23.04.202427