Вважаємо, що тут питання не у тому, що ОЗ тимчасово не експлуатується, а питання в тому, що бухгалтерська залишкова вартість ОЗ дорівнює нулю.
Чому саме так, тому що ми та в подальшому й суд визнав, що для платників податку на прибуток, які ведуть облік за МСФЗ, є як бухгалтерська, так і податкова амортизація за ОЗ, які призначені для використання в господарській діяльності, але тимчасово не використовуються (тобто знаходяться на консервації, капітальному ремонті, модернізації, модифікації, добудові, дообладнанні, реконструкції, тощо). Про що ми роз’яснювали тут та тут.
Тому повернемося до визначення податкової амортизації. Порядок визначення саме податкової амортизації присвячено пп.138.3 ПКУ. Так із норми абз.1 пп.138.3.1 ПКУ випливає, що розрахунок податкової амортизації ОЗ здійснюється відповідно до П(С)БО або МСФЗ з урахуванням обмежень, встановлених пп.14.1.138 ПКУ (активи, які є ОЗ для цілей ПКУ) та пп.138.3.2 - 138.3.4 ПКУ (там мова про об’єкти, які не є об’єктом податкової амортизації[1], а також мінімальні строки амортизації ОЗ та НМА).
Тобто можна дійти висновку, що податкова амортизація основується на даних бухобліку просто із певними «податковими» коригуваннями.
Надалі у абз. 2 пп. 138.3.1 ПКУ сказано, що для розрахунку податкової амортизації відповідно до положень цього пункту визначається вартість основних засобів та нематеріальних активів без урахування їх переоцінки (уцінки, дооцінки), проведеної відповідно до положень бухгалтерського обліку.
Як бачимо, про зменшення корисності в цьому підпункті – ані слова.
Оскільки у цілому пп.138.3 ПКУ не сказано про особливості визначення податкової амортизації у зв’язку із проведенням зменшення корисності у бухобліку згідно із МСБО 36 (тоді як інші норми все-таки оперують поняттям зменшення корисності – див. пп.138.1 ПКУ – у ньому мова йде окремо як про уцінку, так і про зменшення корисності), то вважаємо, що якщо було саме зменшення корисності (а не уцінка/дооцінка), то амортизувати слід вартість основного засобу, зменшену на суму збитку від знецінення. Тобто, вважаємо, що податкову амортизацію визначатимуть із вартості основного засобу з урахуванням зменшення корисності. А оскільки зменшення корисності призвело до нульової залишкової вартості активу у бухобліку і, як наслідок, відсутності бухамортизації, то й податкової амортизації також немає бути.
Оскільки податкова амортизація зменшує об’єкт до оподаткування (пп.138.2 ПКУ), то скоріш за все перевіряючі не будуть проти того, що її немає, адже немає й бухгалтерської амортизації.
Оскільки будь-яких офіційних роз’яснень із цього приводу податківці не надавали, заради уникнення непорозумінь із перевіряючими, радимо отримати від ДПС власну ІПК.
[1] Те, що ОЗ наразі не використовується, не означає, що він стає невиробничим ОЗ і, відповідно, саме із цієї причини немає податкової амортизації (чому так – ми сказали на початку консультації).
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити