• Посилання скопійовано

Списання запчастин на металобрухт при довготривалому зберіганні: облік та оподаткування

У результаті довготривалого зберігання, запаси застаріли та не можуть в майбутньому бути використані для отримання економічних вигід. Прийнято рішення списати їх на металобрухт. Як оформлюється, обліковується та оподатковується така операція?

Документальне оформлення

Згідно з ч. 1 ст. 9 Закону про бухоблік, підставою для бухобліку госпоперацій є первинні документи. При цьому первинними документами є документи, які мають всі обов’язкові реквізити первинних документів:

  • назву документа (форми);
  • дату  складання;
  • назву підприємства, від імені якого складено документ;
  • зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції;
  • посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення;
  • особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

На сьогодні для списання запасів затверджено форму акта (№З-2) наказом Держказначейства 18.12.2000 р. №130.  Але така форма первинного документа в обов’язковому порядку застосовується бюджетними установами. Усі інші підприємства можуть використовувати цю форму за бажанням або ж розробити свої форми. Головне, щоб такі документи мали всі обов’язкові реквізити, які зазначені вище. 

На практиці для цього можна застосовувати акт списання запасів, форму якого можна розробити з урахуванням вищенаведеної інформації. При цьому, у первинному документі варто зазначити підставу для списання таких матеріалів та зазначати осіб, які відповідальні за зберігання ТМЦ, а також обсяг та вартість оприбуткованих корисних залишків від списання таких запасів (металобрухту).

Передача безпосередньо металобрухту оформлюється актом приймання-передачі або видатковою накладною.

 

Бухоблік

У бухобліку списання ТМЦ відображається бухгалтерським записом за кредитом рахунків обліку таких ТМЦ (20, 22, 26, 28) у кореспонденції з дебетом субрахунків  949 "Інші витрати операційної діяльності" або 947 "Нестачі і втрати від псування цінностей" (у випадку, якщо ТМЦ списуються внаслідок нестачі або псування).

У даному випадку більш доцільно застосовувати субрахунок 949, оскільки немає фактів нестачі або псування цінностей. Вартість оприбуткованого металобрухту відображається за кредитом рахунку 719 "Інші доходи від операційної діяльності" та дебетом рахунку 209 "Інші матеріали".

Тобто підприємство списує до складу витрат балансову вартість таких запасів, а разом з оприбуткуванням корисних залишків (металобрухту) визнає дохід у розмірі вартості таких залишків (доцільно використовувати ціну, за яку такі корисні залишки можуть бути реалізовано).

Якщо передача металобрухту відбувається з подальшою компенсацією, то підприємство за фактом такої передачі визнає дохід записом: Дт 377 Кт 712, а вартість металобрухту списує до складу витрат – Дт 943 Кт 209.

 

Податок на прибуток

Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

При списанні ТМЦ, придбаних у резидентів або виготовлених самостійно, податкових різниць не виникає. Таким чином, дані операції впливають на об’єкт оподаткування податком на прибуток виключно за правилами бухобліку, наведеними вище.

 

ПДВ

Списання ТМЦ, які втратили ознаки активу за своєю суттю, належить до операцій, що не є госпдіяльністю платника ПДВ. Відповідно, виникає необхідність нарахування ПЗ, якщо такі ТМЦ були придбані з ПДВ (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі, якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту).

Отже, якщо запаси, які підлягають списанню, було придбано з ПДВ, то виникає необхідність нарахувати ПЗ з ПДВ за пп. 198.5 ПКУ. Про те, як складається така ПН, ми писали тут.

Своєю чергою, відповідно до п. 23 підрозділу 2 розділу XX ПКУ тимчасово до 1 січня 2022 року від оподаткування ПДВ звільняються операції з постачання, у тому числі операції з імпорту відходів та брухту чорних і кольорових металів, а також паперу та картону для утилізації (макулатури та відходів) товарної позиції 4707 згідно з УКТ ЗЕД. Переліки таких відходів та брухту чорних і кольорових металів затверджуються КМУ.

Таким чином, подальше постачання металобрухту є операцією, звільненою від оподаткування ПДВ. При цьому, платник податку все одно має скласти ПН на таку звільнену операцію з постачання. Особливості складання такої ПН тут.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    Сьогодні 12:062
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    Сьогодні 10:193
  • Нерезидент надав знижку на послуги: нюанси обліку та оподаткування
    Підприємство 22.02.2024 р. отримало експедиторські послуги від нерезидента - 1000 євро. ПН зареєстровано за датою першої події. Нерезидент 15.03.2024 р. надав знижку 200 євро. Окремо це було зафіксовано у додатковій угоді та складено акт коригування. Оплата ще не проводилась. Як відобразити дане коригування в обліку?
    23.04.202413
  • Як відобразити в обліку ВПА, якщо підприємство отримало податковий збиток?
    Підприємство отримало збиток за результатами звітного року в сумі 600 тис. грн. Податковий збиток складає 100 тис. грн (збільшуючі постійні різниці 300 тис. грн, тимчасові 200 тис. грн). Як в обліку та звітності відобразити ВПА? Також підприємство утримує податок при виплаті доходів нерезиденту. Як відобразити це утримання в обліку та декларації?
    23.04.202422
  • Виконання інженерних робіт: що в бухобліку?
    Підприємство виконує інженерні роботи, результатом яких є технічна документація. Роботи можуть виконуватися протягом 6 – 9 місяців і будуть передані замовнику в кінці періоду виконання. Витрати виробничої собівартості відображаються на рахунку 23. За роботами отримуються аванси. Чи потрібно на дату балансу визнавати доходи, навіть якщо роботи не передані замовнику?
    22.04.202436