• Посилання скопійовано

Операції у страхового агента: як облікувати?

Підприємство-платник податку на прибуток працює за КВЕДом 66.22 «Діяльність страхових агентів і брокерів». Чи є якісь особливості введення такої діяльності? Що із документальним оформленням? Що з оподаткуванням? Як в бухгалтерському та податковому обліках проводяться операції у страхового агента?

Документальне оформлення

Організація обліку в страхового агента сум страхових платежів визначається характером його діяльності як страхового посередника. Страховий агент діє від імені й за дорученням страховика, є його представником і представляє його інтереси за винагороду на підставі договору доручення зі страховиком (ст. 15 Закону про страхування).

Страхові посередники також у своїй діяльності керуються Порядком провадження діяльності страховими посередниками, затвердженого постановою КМУ №1523.

Із документального оформлення, необхідного для ведення обліку, воно в основному включатиме розрахункові документи, що підтверджуватимуть отримання та перерахування оплат за страхові поліси та акти наданих послуг страхового агента, що підтверджуватимуть винагороду агента.

Інші вимоги щодо документального забезпечення у страхових агентів виходять із норм розд.2 Порядку №1523.

 

Облік

Оскільки страховий агент діє як посередник, то й облік він веде як посередник при веденні обліку розрахунків зі страхувальниками й страховиками, а також своєї посередницької винагороди.

Відповідно до п. 6.2 П(С)БО 15, в страхового агента сума надходжень за посередницьким договором не є доходом агента. Так само згідно із п. 9.1 П(С)БО 16 платежі агента на користь страховика за агентською угодою (договором доручення) витратами не визнають.

До доходу агента в бухобліку включається тільки його агентська винагорода. Така винагорода відображається у складі доходів за датою акту наданих страхових послуг. Дата визнання доходу – в залежності від умов договору, коли страховий агент має право на її отримання. Облік розрахунків зі страхувальниками та страховиками та агентської винагороди точно такий ж як й для інших посередників. Так, зокрема, тут ми детально розказували за облік у турагентів. Він буде ідентичний й для страхових агентів.

Якщо страховий агент отримує бланки страхованих полісів, то радимо їх обліковувати на позабалансовому рахунку 08 "Бланки суворого обліку".

До речі, дані бухобліку агент використовує й для надання страховику щодекадних відомостей про укладені договори страхування й розміри отриманих платежів (п. 2 Порядку № 1523).

 

Податок на прибуток

Тут податкових різниць немає, все за правилами бухобліку. Адже страхові агенти та брокери є посередниками, які надають послуги зі страхування, а не страховиками. Тому їх діяльність зі страхування не підпадає під спеціальні норми пп. 141.1 ПКУ, які регламентують особливості оподаткування страховика.

 

ПДВ

Якщо страхова компанія має ліцензію на здійснення страхової діяльності відповідно до закону, то послуги страхового агента, пов’язані зі страховою діяльністю такої страхової компанії, не є об’єктом оподаткування ПДВ (пп. 196.1.3 ПКУ).

Оскільки надання послуг зі страхування і перестрахування не є об’єктом оподаткування, то виплата страхових платежів також не є об’єктом оподаткування ПДВ. Відповідно, операція з отримання страховим агентом страхових платежів з наступним перерахуванням на рахунок страхової компанії не спричиняє податкових наслідків з ПДВ ані у страхового агента, ані у страхової компанії.

Отже, якщо страховий агент надає послуги з укладання договорів зі страхувальниками від імені та на умовах страхової компанії, то зазначені послуги не є об’єктом оподаткування ПДВ. Агентську винагороду, яку отримує страховий агент від страхової компанії за надані послуги, не включають до бази оподаткування ПДВ. Таке свіже роз’яснення фахівців ДПС в ІПК від 19.08.2019 р. №3879/6/99-99-15-03-02-15/ІПК.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202413
  • Як повернути ОЗ з рахунку 286 знову на рахунок 10?
    Підприємство у вересні 2021 р. прийняло рішення продати основні засоби (меблі). Активи було переведено до складу необоротних активів, утримуваних для продажу за найменшою з вартостей, зокрема, балансовою. У зв'язку з війною ці ОЗ не були продані. У 2024 р. прийнято рішення не продавати їх та продовжити використовувати у госпдіяльності. Скоригована балансова вартість (балансова вартість зменшена на суму амортизації, яка була б нарахована за період жовтень 2021 - грудень 2023 рр.) дорівнює нулю. За якою вартістю зараховувати об'єкт до складу основних засобів?
    26.03.202461
  • Облік компенсації за працевлаштування ВПО
    Які бухгалтерські проведення слід здійснити при компенсації роботодавцю за працевлаштування ВПО?
    26.03.202434
  • Чи збільшують первісну вартість ОЗ витрати на його монтаж на новому місці використання?
    Підприємство має об’єкт ОЗ, який використовувався в орендованому магазині. Після закінчення договору оренди, об'єкт ОЗ демонтований за старою адресою використання та переміщений в інший орендований магазин за іншою адресою. Для використання ОЗ за новою адресою підприємство понесло витрати на демонтаж за старою адресою та монтаж ОЗ на новому місці. Як обліковувати послуги демонтажу і монтажу старого (що уже був у використанні) об'єкту ОЗ за новою адресою? Чи можна збільшити первісну вартість ОЗ на суму витрат на його монтаж на новому місці?
    25.03.202442
  • Облік придбання ОЗ в кредит за програмою 5-7-9
    Підприємство придбаває обладнання, сплачуючи 30% коштів, а 70% сплачує банк за кредитним договором на 5 років за програмою 5-7-9. Частину відсотків за кредитом сплачує підприємство, а частину - держава. Обладнання ще не виготовлене. За договором, поставка буде на 71-й день від дати оплати, яка була 08.02.2024 р. Як відображати ці операції в бухобліку?
    21.03.202442