• Посилання скопійовано

Створення та обслуговування веб-сайту: як замовнику обліковувати витрати?

Як замовнику обліковувати витрати згідно з договором на створення веб-сайту з іншою особою? Як замовнику обліковувати витрати на обслуговування веб-сайту?

Запитання:

Укладено договір на виконання робіт зі створення веб-сайту (предмет договору: роботи з комп'ютерного програмування, розроблення структури та контенту веб-сайту). Укладачі – ТОВ на загальній системі оподаткування та платники ПДВ. Після створення веб-сайту буде підписано договір на обслуговування сайту на постійній основі. Як замовнику обліковувати витрати згідно з договором на створення веб-сайту з іншою особою? Як замовнику обліковувати витрати на обслуговування веб-сайту?

Відповідь:

Зазначимо, що в ст. 1 Закону №3792 веб-сайт визначено як сукупність даних, електронної (цифрової) інформації, інших об'єктів авторського права і (або) суміжних прав тощо, пов'язаних між собою і структурованих у межах адреси веб-сайту і (або) облікового запису власника цього веб-сайту, доступ до яких здійснюється через адресу мережі Інтернет, що може складатися з доменного імені, записів про каталоги або виклики і (або) числової адреси за Інтернет-протоколом.

В абз. 8 п. 4 П(С)БО 8 встановлено, що нематеріальним активом є немонетарний актив, який не має матеріальної форми та може бути ідентифікований.

Зверніть увагу, що нематеріальним визнається актив незалежно від строку його корисного використання. Такий строк встановлюється підприємством (у розпорядчому акті) при визнанні цього об'єкта активом (при зарахуванні на баланс) самостійно з метою нарахування амортизації, крім права постійного користування земельною ділянкою (абз. 1 п. 25 П(С)БО 8).

Бухгалтерський облік нематеріальних активів ведеться щодо кожного об'єкта за групами, встановленими п. 5 П(С)БО 8 та п. 1.3 Методичних рекомендацій № 1327. Веб-сайт обліковується в складі групи «авторське право та суміжні з ним права» на однойменному субрахунку 125.

Відповідно до п. 7 П(С)БО 8 та п. 2.2 Методичних рекомендацій № 1327 нематеріальний актив, отриманий в результаті розробки, слід відображати в балансі за умов, якщо підприємство має:

- намір, технічну можливість та ресурси для доведення нематеріального активу до стану, у якому він придатний для реалізації або використання;

- можливість отримання майбутніх економічних вигод від реалізації або використання нематеріального активу;

- інформацію для достовірного визначення витрат, пов'язаних з розробкою нематеріального активу.

Якщо нематеріальний актив не відповідає вказаним критеріям визнання, то витрати, пов'язані з його придбанням чи створенням, визнаються витратами того звітного періоду, протягом якого вони були здійснені, без визнання таких витрат у майбутньому нематеріальним активом.

В п. 10 П(С)БО 8 та п. 2.4 Методичних рекомендацій № 1327 зазначено, що придбані (створені) нематеріальні активи зараховуються на баланс підприємства за первісною вартістю.

Витрати на придбання, створення та удосконалення об'єктів нематеріальних активів відображаються на субрахунку 154 «Придбання (створення) нематеріальних активів». Фактичні витрати на придбання, створення та удосконалення об'єктів нематеріальних активів, використання яких на дату балансу за призначенням не відбулося (не введені в господарський оборот), відображаються у складі незавершених капітальних інвестицій у нематеріальні активи (п. 2.12 Методичних рекомендацій №1327).

Згідно з п. 1.5 Методичних рекомендацій №1327 на кожний об'єкт нематеріальних активів комісією підприємства складається Акт введення в господарський оборот об'єкта права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів в одному примірнику, типова форма №НА-1 якого затверджена Наказом №732).

У цьому документі зазначаються назви документів, на підставі яких такий об'єкт вводиться в господарський оборот:

- договір на використання майнових прав інтелектуальної власності, ліцензійний договір;

- акт приймання-передачі об'єкта нематеріальних активів;

- документи (довідки), що описують сам об'єкт нематеріальних активів або порядок його використання (письмовий та/або образотворчий опис з формулою, креслення, схема, зразок, дискета, аудіо-, відеокасета тощо), вартість, строк корисного використання, особа, відповідальна за використання об'єкта.

При складанні Акта комісія пересвідчується у наявності документів, що дають змогу ідентифікувати об'єкт нематеріального активу, який уводиться у господарський оборот.

Первинні документи про витрати на об'єкт нематеріальних активів, отриманий в результаті розробки, повинні, зокрема, містити інформацію про зміст витрат (виконання робіт зі створення нематеріального активу, витрачання матеріальних цінностей на створення об'єкта), кількісні і вартісні показники таких витрат, підписи уповноважених посадових осіб.

На кожний об'єкт нематеріальних активів бухгалтерською службою підприємства, за даними Акта введення в господарський оборот, відкривається Інвентарна картка обліку об'єкта права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів (типова форма №НА-2 затверджена Наказом № 732).

Зазначимо, що розпоряджання майновими правами інтелектуальної власності здійснюється на підставі договорів, перелік яких наведено в ст. 1107 ЦКУ:

1) ліцензія на використання об'єкта права інтелектуальної власності;

2) ліцензійний договір;

3) договір про створення за замовленням і використання об'єкта права інтелектуальної власності;

4) договір про передання виключних майнових прав інтелектуальної власності;

5) інший договір щодо розпоряджання майновими правами інтелектуальної власності.

Договір щодо розпоряджання майновими правами інтелектуальної власності укладається у письмовій формі. У разі недодержання письмової форми договору щодо розпоряджання майновими правами інтелектуальної власності такий договір є нікчемним.

Положеннями ст. 1112 ЦКУ передбачено, що за договором про створення за замовленням і використання об'єкта права інтелектуальної власності одна сторона (виконавець) зобов'язується створити об'єкт права інтелектуальної власності відповідно до вимог другої сторони (замовника) та в установлений строк.

Договір про створення за замовленням і використання об'єкта права інтелектуальної власності повинен визначати способи та умови використання цього об'єкта замовником.

Платник податку на прибуток, який відображає податкові різниці, має звернути увагу на пп. 138.3.4 ПКУ, яким встановлено строки дії права користування та нарахування амортизації нематеріальних активів, зокрема, для групи 5 «Авторське право та суміжні з ним права» –відповідно до правовстановлюючого документа, але не менш як 2 роки.

Якщо відповідно до правовстановлюючого документа строк дії права користування нематеріального активу не встановлено, такий строк корисного використання визначається платником податку самостійно, але не може становити менше 2 та більше 10 років.

У бухобліку нематеріальні активи з невизначеним строком корисного використання амортизації не підлягають. До нематеріальних активів з невизначеним строком корисного використання належать ті, щодо яких підприємством не визначено обмеження строку, протягом якого очікується збільшення грошових коштів (чи їх еквівалентів) від використання таких нематеріальних активів (абз. 2 п. 25 П(С)БО 8).

Крім того, відповідно до п. 18 П(С)БО 8 первісна вартість нематеріальних активів збільшується на суму витрат, пов'язаних із удосконаленням цих нематеріальних активів і підвищенням їх можливостей та строку використання, які сприятимуть збільшенню первісно очікуваних майбутніх економічних вигод.

Витрати, що здійснюються для підтримання об'єкта в придатному для використання стані та одержання первісно визначеного розміру майбутніх економічних вигод від його використання, включаються до складу витрат звітного періоду.

Тобто, витрати на обслуговування веб-сайту включаються до витрат звітного періоду.

Кореспонденція рахунків бухгалтерського обліку операцій з нематеріальними активами наведена у додатку до Методичних рекомендацій № 1327.

Щодо ПДВ

Відповідно до п. 26-1 підрозд. 2 розд. XX ПКУ тимчасово, з 01.01.2013 р. до 01.01.2023 р., звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання програмної продукції, а також операції з програмною продукцією, плата за які не вважається роялті згідно з абзацами 2- 7 пп. 14.1.225 ПКУ.

Для цілей цього пункту до програмної продукції, зокрема, відносяться:

- результат комп'ютерного програмування у вигляді операційної системи, системної, прикладної, розважальної та/або навчальної комп'ютерної програми (їх компонентів), а також у вигляді інтернет-сайтів та/або онлайн-сервісів та доступу до них;

будь-які зміни, оновлення, додатки, доповнення та/або розширення функціоналу комп'ютерних програм, права на отримання таких оновлень, змін, додатків, доповнень протягом певного періоду часу.

ДФС в ІПК від 12.06.2019 р. №2692/6/99-99-15-03-02-15/ІПК повідомляє, що операції з постачання послуг (виконання робіт) із розробки програмної продукції (у т. ч. компонентів) звільняються від оподаткування ПДВ за умови якщо виконавці таких послуг (робіт) набувають права власності на таку програмну продукцію (у т. ч. компонентів) в процесі її створення, а після завершення виконання таких послуг (робіт) право власності на готову програмну продукцію (у т. ч. компоненти) набуде замовник.

 

Також читайте:

Створення на замовлення програмних продуктів: чи є звільнення від ПДВ https://consulting.dtkt.ua/taxation/pdv/12250

Продаж веб-сайту та доменного імені: який код потрібно вказати в податковій накладній? https://consulting.dtkt.ua/taxation/pdv/7798

Навіть якщо нематеріальний актив назвати в обліку «Веб-сайт», не усі витрати на його створення сформують його первісну вартість https://consulting.dtkt.ua/state/other/1993

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202413
  • Як повернути ОЗ з рахунку 286 знову на рахунок 10?
    Підприємство у вересні 2021 р. прийняло рішення продати основні засоби (меблі). Активи було переведено до складу необоротних активів, утримуваних для продажу за найменшою з вартостей, зокрема, балансовою. У зв'язку з війною ці ОЗ не були продані. У 2024 р. прийнято рішення не продавати їх та продовжити використовувати у госпдіяльності. Скоригована балансова вартість (балансова вартість зменшена на суму амортизації, яка була б нарахована за період жовтень 2021 - грудень 2023 рр.) дорівнює нулю. За якою вартістю зараховувати об'єкт до складу основних засобів?
    26.03.202461
  • Облік компенсації за працевлаштування ВПО
    Які бухгалтерські проведення слід здійснити при компенсації роботодавцю за працевлаштування ВПО?
    26.03.202434
  • Чи збільшують первісну вартість ОЗ витрати на його монтаж на новому місці використання?
    Підприємство має об’єкт ОЗ, який використовувався в орендованому магазині. Після закінчення договору оренди, об'єкт ОЗ демонтований за старою адресою використання та переміщений в інший орендований магазин за іншою адресою. Для використання ОЗ за новою адресою підприємство понесло витрати на демонтаж за старою адресою та монтаж ОЗ на новому місці. Як обліковувати послуги демонтажу і монтажу старого (що уже був у використанні) об'єкту ОЗ за новою адресою? Чи можна збільшити первісну вартість ОЗ на суму витрат на його монтаж на новому місці?
    25.03.202442
  • Облік придбання ОЗ в кредит за програмою 5-7-9
    Підприємство придбаває обладнання, сплачуючи 30% коштів, а 70% сплачує банк за кредитним договором на 5 років за програмою 5-7-9. Частину відсотків за кредитом сплачує підприємство, а частину - держава. Обладнання ще не виготовлене. За договором, поставка буде на 71-й день від дати оплати, яка була 08.02.2024 р. Як відображати ці операції в бухобліку?
    21.03.202442