• Посилання скопійовано

Як субпідрядник має відобразити в обліку 2% «генпідрядних» від суми договору, які сплачує генпідряднику?

Згідно з договором субпідряду підприємство–субпідрядник має сплатити генпідряднику 2% «генпідрядних» (код послуги за ДКПП – 82.99) при тому, що прибуток закладений у акті КБ-2 складає 0,49% на одиницю собівартості. Тобто, операція буде свідомо збитковою. Як відобразити додаткові витрати в бухгалтерському обліку та які податкові наслідки очікують субпідрядника?

Насамперед визначимося з кодом послуг 82.99.

Наказом Держкомстату від 23.12.2011 р. № 396 «Про затвердження Методологічних основ та пояснень до позицій Класифікації видів економічної діяльності» затверджено додаток «Пояснення до Класифікації видів економічної діяльності (КВЕД-2010)».

Відповідно до цих Пояснень клас 82.99 «Надання інших допоміжних комерційних послуг, н. в. і. у.» включає:

- забезпечення стенографічного документування та стенографічного запису судових засідань і транскрипцію (переписування) записаних матеріалів, таких як:

• судові доповіді або послуги зі стенографування

• громадські стенографічні послуги

- уведення титрів між кадрами в реальному часі, тобто одночасно із трансляцією телевізійних програм, зустрічей, засідань, конференцій;

- послуги з нанесення кодів адрес;

- послуги з нанесення штрих-кодів;

- діяльність організацій зі збирання коштів на благодійні потреби, що їх здійснюють за винагороду або на основі контракту;

- послуги з вилучення коштів за несплату;

- послуги зі збирання грошей за паркування автомобілів;

- діяльність незалежних аукціоністів;

- адміністрування програм лояльності;

- перепродаж стартових пакетів і скретч-карт поповнення рахунка мобільного зв'язку без активації послуги зв'язку;

- іншу допоміжну діяльність, яку надають підприємствам, не віднесену до інших угруповань.

Цей клас не включає:

- транскрибування документів, див. 82.19

- створення субтитрів у фільмах або на плівці, див. 59.12.

В п. 81 Пояснень зазначено, що підрядники, тобто одиниці, що здійснюють діяльність за винагороду або на контрактній основі, зазвичай класифікуються як одиниці, що роблять ту ж саму продукцію або послуги за власний рахунок, за винятком торгівлі (див. пункти 93 - 99 нижче і пояснення до секції G) та будівництва (у випадку передачі будівельних робіт іншому виконавцю, замовника слід класифікувати у класі 41.10, а підрядника – у класі 41.20).

 

Клас «41.10 Організація будівництва будівель» включає:

- розроблення проектів з будівництва житлових і нежитлових будівель шляхом об'єднання фінансових, технічних і фізичних засобів для їх реалізації з метою подальшого продажу

Цей клас не включає:

- будівництво будівель, див. 41.20

- архітектурні та інженерні роботи, див. 71.1

- надання послуг з управління проектами, пов'язаними з будівництвом, див. 71.1.

Група 41.2 «Будівництво житлових і нежитлових будівель» включає повний спектр послуг з будівництва житлових і нежитлових будівель як за власний рахунок, так і за винагороду чи на основі контракту. Частина робіт, а іноді всі види робіт можуть передаватися субпідряднику на умовах аутсорсингу. Якщо одиниця виконує тільки спеціалізовану частину будівельних робіт, її діяльність класифікують у розділі 43.

Відповідно до ст. 875 ЦКУ за договором будівельного підряду:

- підрядник зобов'язується збудувати і здати у встановлений строк об'єкт або виконати інші будівельні роботи відповідно до проектно-кошторисної документації;

- замовник зобов'язується надати підрядникові будівельний майданчик (фронт робіт), передати затверджену проектно-кошторисну документацію, якщо цей обов'язок не покладається на підрядника, прийняти об'єкт або закінчені будівельні роботи та оплатити їх.

До договору будівельного підряду застосовуються положення ЦКУ, якщо інше не встановлено законом.

Згідно з ч. 1 ст. 838 ЦКУ підрядник має право, якщо інше не встановлено договором, залучити до виконання роботи інших осіб (субпідрядників), залишаючись відповідальним перед замовником за результат їхньої роботи. У цьому разі підрядник виступає перед замовником як генеральний підрядник, а перед субпідрядником – як замовник.

Генпідрядник несе відповідальність перед субпідрядником за невиконання або неналежне виконання замовником своїх обов'язків за договором підряду, а перед замовником – за порушення субпідрядником свого обов'язку (ч. 2 ст. 838 ЦКУ).

Права та обов’язки генпідрядника (замовника), визначені в статтях 848, 849, 850, 853, 882 ЦКУ, не передбачають платності таких обов’язків з боку субпідрядника.

Також зазначимо, що в пп. 6.3.7 Настанови щодо визначення загальновиробничих і адміністративних витрат та прибутку у вартості будівництва ДСТУ-Н Б Д.1.1-3:2013 визначення прибутку для субпідрядних організацій може здійснюватися:

- або виходячи з загальної маси прибутку на об'єкт будівництва та питомої ваги обсягу будівельних робіт, що їм доручається для виконання в загальному обсязі будівельних робіт об'єкту будівництва;

- або виходячи з нормативно-розрахункових трудовитрат на ці обсяги та загальної трудомісткості робіт на об'єкт будівництва;

- або будь-яким іншим способом, встановленим сторонами (генпідрядником та субпідрядником) і обумовленим договором з урахуванням обмежень, встановлених законодавством.

Держархбудінспекція в листі від 27.04.2017 р. №40-701-16/3613 повідомляє, що відповідно до ч. 3 ст. 11 Закону України «Про архітектурну діяльність» від 20.05.1999 р №687-XIV авторський нагляд здійснюється архітектором – автором проекту об'єкта архітектури, іншими розробниками затвердженого проекту або уповноваженими ними особами. Авторський нагляд здійснюється відповідно до законодавства та договору із замовником.

У разі виявлення відхилень від проектних рішень, допущених під час будівництва об'єкта архітектури, та відмови підрядника щодо їх усунення особа, яка здійснює авторський або технічний нагляд, повідомляє про це замовника і орган державного архітектурно-будівельного контролю для вжиття заходів відповідно до законодавства.

Отже, авторський нагляд також оплачує замовник, а не субпідрядник.

Разом з тим ст. 627 ЦКУ визначено, що відповідно до ст. 6 ЦКУ сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог ЦКУ, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Відповідно до приписів ст. 628 ЦКУ зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства, а згідно зі ст. 629 ЦКУ договір є обов'язковим для виконання сторонами.

Цивільні обов'язки виконуються в межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства. Особа не може бути примушена до дій, вчинення яких не є обов'язковим для неї (частини 1-2 ст. 14 ЦКУ).

Виходячи з викладеного випливає, що вимоги генпідрядника щодо оплати йому субпідрядником 2% суми договору будівельного підряду (так званих «генпідрядних») безпідставні та суперечать нормам чинного законодавства.

 

Щодо відображення в обліку

В п. 12 П(С)БО 18 зазначено, що витрати за будівельним контрактом включають:

- витрати, безпосередньо пов'язані з виконанням даного контракту;

- загальновиробничі витрати.

Згідно з п. 15 П(С)БО 18 не включаються до складу витрат за будівельним контрактом, а відображаються у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені:

- адміністративні витрати;

- витрати на збут;

- інші операційні витрати;

- витрати на утримання (амортизація, охорона тощо) незадіяних будівельних машин, механізмів та інших необоротних активів, які не використовуються при виконанні будівельного контракту.

В ситуації, що розглядається, сплата «2% генрідрядних» включається до складу інших витрат звітного періоду, які не належать до витрат за будівельним контрактом.

У разі складання генпідрядником податкової накладної із зазначенням коду послуг 82.99, субпідрядник, на виконання вимог пп. «г» п. 198.5 ПКУ зобов'язаний нарахувати податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до п. 189.1 ПКУ, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в ЄРПН , зведену податкову накладну за послугами, які призначаються для їх використання або починають використовуватися в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202411
  • Як повернути ОЗ з рахунку 286 знову на рахунок 10?
    Підприємство у вересні 2021 р. прийняло рішення продати основні засоби (меблі). Активи було переведено до складу необоротних активів, утримуваних для продажу за найменшою з вартостей, зокрема, балансовою. У зв'язку з війною ці ОЗ не були продані. У 2024 р. прийнято рішення не продавати їх та продовжити використовувати у госпдіяльності. Скоригована балансова вартість (балансова вартість зменшена на суму амортизації, яка була б нарахована за період жовтень 2021 - грудень 2023 рр.) дорівнює нулю. За якою вартістю зараховувати об'єкт до складу основних засобів?
    26.03.202459
  • Облік компенсації за працевлаштування ВПО
    Які бухгалтерські проведення слід здійснити при компенсації роботодавцю за працевлаштування ВПО?
    26.03.202431
  • Чи збільшують первісну вартість ОЗ витрати на його монтаж на новому місці використання?
    Підприємство має об’єкт ОЗ, який використовувався в орендованому магазині. Після закінчення договору оренди, об'єкт ОЗ демонтований за старою адресою використання та переміщений в інший орендований магазин за іншою адресою. Для використання ОЗ за новою адресою підприємство понесло витрати на демонтаж за старою адресою та монтаж ОЗ на новому місці. Як обліковувати послуги демонтажу і монтажу старого (що уже був у використанні) об'єкту ОЗ за новою адресою? Чи можна збільшити первісну вартість ОЗ на суму витрат на його монтаж на новому місці?
    25.03.202441
  • Облік придбання ОЗ в кредит за програмою 5-7-9
    Підприємство придбаває обладнання, сплачуючи 30% коштів, а 70% сплачує банк за кредитним договором на 5 років за програмою 5-7-9. Частину відсотків за кредитом сплачує підприємство, а частину - держава. Обладнання ще не виготовлене. За договором, поставка буде на 71-й день від дати оплати, яка була 08.02.2024 р. Як відображати ці операції в бухобліку?
    21.03.202442