• Посилання скопійовано

Нюанси обліку грошових бонусів за МСФЗ

Підприємство отримуємо мотиваційні бонуси-премії від постачальника за результатами виконання плану закупівель за минулий рік. Підприємство прийняло позицію, що такі бонус-премії є маркетинговими послугами. Як такі бонуси відображаються в обліку згідно з МСФЗ?

Що стосується продавця, то основний принцип МСФЗ 15, який діє із 01.01.2018 р., полягає в тому, що суб’єкт господарювання визнає дохід унаслідок передачі обіцяних товарів або послуг клієнтам у сумі, що відображає компенсацію, на яку підприємство очікує мати право в обмін на ці товари або послуги (п. 2 МСФЗ 15).

Застосовуючи цей стандарт, суб’єкт господарювання має розглянути умови договору та всі доречні факти й обставини. Суб'єкт господарювання застосовує цей стандарт, у тому числі будь-які практичні прийоми, послідовно й узгоджено до договорів з подібними характеристиками та за подібних обставин.

Взагалі з 2018 року дохід слід визначати за умовами індивідуального договору з клієнтом, а не в цілому (п. 4 МСФЗ 15).

Згідно із п. 51 МСФЗ 15, сума компенсації може змінюватися залежно від знижок, дисконтів, відшкодувань, набраних балів, цінових поступок, стимулів, бонусів за результатами роботи, штрафів або інших подібних чинників. Обіцяна компенсація також може змінюватися, якщо право суб'єкта господарювання на компенсацію залежить від настання або ненастання певної майбутньої події. Наприклад, сума компенсації буде змінною, якщо або продукт був проданий з правом повернення, або фіксовану суму обіцяно як бонус за показники діяльності після досягнення певної межі.

 

На замітку!

Взагалі змінній компенсації присвячено п. 50-59 МСФЗ 15.

 

Таким чином, якщо в умовах договору передбачено, що за виконання певних умов покупцю будуть нараховані бонуси, то тоді у продавця виникає змінна сума компенсації, тобто дохід слід розподіляти на той рахунок, який є фактичним щодо проданих товарів (Кт 70) та майбутній в частині нарахованих бонусів (Кт 69/681). І лише при передачі таких бонусів у продавця виникатиме дохід на суму бонусів (Дт 69 Кт /681 Кт 70).

Аналогічний  порядок визнання доходу, відображений в прикладі 52, що в параграфах 267-270, Ілюстративних прикладів до МСФЗ 15, щоправда, вони викладені лише на англійській мові.

Крім цього, звертаємо увагу на те, що МСФЗ 15 говорить про переоцінку такої змінної компенсації як бонуси (п. 59 МСФЗ 15). Як проводити оцінку величини змінної компенсації прописано у п. 53 МСФЗ 15.

Що стосується покупця, то тут діє загальний критерій визнання доходу. Так, повторимо, що відповідно до п. 2 МСФЗ 15 суб’єкт господарювання визнає дохід унаслідок передачі обіцяних товарів або послуг клієнтам у сумі, що відображає компенсацію, на яку підприємство очікує мати право в обмін на ці товари або послуги. Таким чином, якщо СГ визначає бонуси саме маркетинговими послугами, то на дату акту про бонуси слід визнати дохід – Дт 377 Кт 703.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»